Nagyot nőtt a magyarok külföldi költése
2018. március 13. Öt év alatt megkétszereződött a magyarok bevásárlóturizmusa. A legnépszerűbb úti cél Ausztria (ami nem meglepetés, de elég pikáns a kancelláriaminiszter videójának tükrében). A bevásárlóturizmus lenyomja a külföldi webvásárlást is.A legfrissebb statisztikai adatok szerint – tette közzé a Blokkk.com – a bevásárlóturizmus költekezési mérlege túllépte a 100 milliárd forintot 2017-ben. Ez azt jelenti, hogy öt év alatt megkétszereződött a költés. Nem meglepő módon a prímet Ausztria viszi. A magyar bevásárló turisták a legtöbb pénzt, 50 milliárd forintot, ott költöttek el. Egy kiruccanásra átlag 25 ezer forint jut. A Szlovákiát választók fele ennyit adtak ki.
A szakportál emlékeztet arra, hogy a Mariahilfer Strasse, Shopping City Süd, Designer Outlet Parndorf az elmúlt jó néhány évtizedben (és persze napjainkban is) a magyar shoppingolók jellegzetes bevásárláscélpontjai. Napjainkban ráadásul a magyar eladók egy része –feltehetően nem csekély számban – az osztrák boltokban dolgozik. Ilyen körülmények között különösen szerencsétlennek tűnik, hogy a magyar kancelláriaminiszter éppen Bécsnek ment neki (erről a neten bőségesen megtalálható minden, beleértve a magyar kocsikon megjelent hazaküldő német feliratokat is).
A kinti shoppingolás nagyobb összegre rúgott, mint az az 50 milliárdra becsült összeg, amit a weben külföldi áruházakból vásároltak a magyarok. A bevásárlóturizmus tehát lenyomja a külföldi webvásárlást.
A bevásárlóturizmust a Blokk.com összeállítása szerint döntő részben négy ok befolyásolja. Az első a határon túli ár, a második a valuták árfolyama, ami nyilván összefügg az előbbivel, a harmadik pedig az utazás költsége, vajon megéri-e felkerekedni. És természetesen szerepet játszik a vásárlók kalandozási vágya, a vadászösztön is, az új vásárlási élmény kergetése. Utóbbi azért is fontos, mert a weben utazgatás nélkül is bármi megvásárolható a határokon túlról, ha az olcsóbb, szebb, jobb, vagy éppen nincs itthon.
A Magyarországra érkezett bevásárlóturisták 177 milliárd forintot költöttek el. A magyar turizmus teljes bevétele az ideérkező külföldiektől 1832 milliárd forintra rúgott. Az itt shoppingoló határon túliak (akik között nem mindenki lehetett „fehér keresztény” – ahogy Lázár a népek között különbséget tesz) a magyar boltokban például élelmiszereket 187 milliárd forint értékben vásároltak. A teljes magyar kiskereskedelem 5-6 százalékát a külföldiek költése adta.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: vásárlás, bevásárlóturizmus, shoppingol, Blokkk.com