Nagyot kamuzott a Telekom

2017. február 27. Nem megalapozottan állította a Telekom, hogy az ő 4G mobilinternetét választják a legtöbben – állapította meg a versenyhatóság. A gyorsasággal kapcsolatban eredetileg szintén kifogásolt reklám elleni eljárás megszüntették.

Jogsértőnek ítélte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Telekom összehasonlító reklámjait, mert azokban a társaság nem tárgyilagosan hasonlította össze saját és versenytársai 4G mobilinternet-hálózatát. A telefonos cég kommunikációs kampányának üzenete az volt, hogy a Telekom 4G mobilinternetet többen használják, mint a Telenor vagy a Vodafone 4G mobilinternet szolgáltatását.

Mint a GVH közleményében leírta: a Telekom által hivatkozott NMHH gyorsjelentések – lévén azok nem tartalmaznak adatokat a 4G hálózat használóiról, és ilyen gyorsjelentés utoljára 2014 januárjában készült – alkalmatlanok a kampányban megjelenített állítások alátámasztására. A GVH döntésében kimondta azt is, hogy nem lehet tárgyilagos az olyan összehasonlítás, amely nem ellenőrizhető.

A GVH megállapította, hogy az összehasonlító reklámok csak olyan esetekben képesek erősíteni a vállalkozások közötti versenyt, és szolgálni ezáltal a fogyasztók érdekeit is, ha a fogyasztók általi ellenőrizhetőségük biztosított. Az ellenőrizhetőség követelménye főszabályként nem teljesül, ha egy összehasonlító reklám hitelessége csak egy bírósági perben vagy egy hatósági eljárásban ellenőrizhető. A jelen ügyben érintett 4G mobilinternet-szolgáltatás piacán 2015-ben jelentős és viszonylag gyors ütemű hálózatfejlesztések történtek, amelyek a piac átrendeződését eredményezhették. A GVH meggyőződése, hogy ilyen körülmények között tisztességtelen olyan, a piaci verseny befolyásolására képes összehasonlító reklámok közzététele, amelyek valóságtartalma, hitelessége majd csak később, akár évek elteltével állapítható meg, amikor már kifejtették hatásukat.

A kiszabott 35 millió forintos bírságnál a hatóság súlyosító körülményként értékelte, hogy a 4G szolgáltatás újszerű és összetett jellege miatt még jórészt ismeretlen volt a fogyasztók széles körében, ami jelentős információs aszimmetriát okozott a szolgáltató előnyére.

A GVH egyúttal megszüntetett két szintén a Telekommal szemben indított eljárást, amelyekben a Telekom 2015 októbere és novembere közötti „4G Tesztelték, bizonyított” szlogenű kampányának, valamint a 2015 decemberében zajlott „Ha számít a gyorsaság” szlogenű kampányának tájékoztatásait vizsgálta.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok