Csalódást okozhat a rövidesen induló „kampány”

Nagyot drágul a kgfb az idén

2013. október 3. A korábbi díjcsökkenések után 2013-ban eddig a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) átlagosan körülbelül tizedével kerül többe az előző évinél. Szakemberek szerint az ennek a hónapnak a végén induló kampány – ami hivatalosan már nincs is – sem mérsékli majd az árakat.

Megfordulni látszik a hosszú évek óta tartó folyamatos díjcsökkenés a teljes kgfb piacon, hiszen a 2013-ban eddig az átlagdíjak kilenc százalékkal emelkedtek az előző évhez képest – állapította meg a PBA Biztosítási Alkusz. A Netrisk árfigyelő szolgáltatása  alapján a személyautók kötelező biztosításának átlagdíja októberre 12,6 százalékkal haladta meg a január elejei szintet (a hetente frissülő itteni kgfb-index azt mutatja, miként alakult a Netrisknél megrendelt biztosítások ára). Úgy tűnik, ismét beigazolódott tehát korábbi feltételezésünk, amely szerint a kampány „kivezetése” emeli majd az árakat. A változás azt jelenti, hogy az idén januártól már nem csupán október végén, hanem az év bármely napján lehetőségük van új köteleződíjat hirdetni a biztosítóknak. Január elseje óta pedig szinte mindegyik kgfb-t kínáló biztosító kihasználta az évközi díjhirdetés lehetőségét.

Piaci információink szerint az alkuszok sem érdekeltek a váltás generálásában, ugyanis a jutalék már nem fedezi a költségeiket. Kaptunk olyan jelzéseket, hogy akadnak alkuszok, akik már külön díjat kérnek az ügyféltől, ha váltani akar, illetve ezt a díjat akkor nem szedik be tőle, ha más biztosítást is köt.
Ilyen körülmények között nagy kérdés, hogy mire számíthatnak azok, akik nem cserélték le időközben autójukat, megindul-e értük a biztosítók harca ennek a hónapnak a végén. Az üzletág kivérzett, ezért inkább konszolidációra lehet számítani, ami összességében emelkedő díjszintet jelent majd – tudta meg az Azénpénzem.hu Kálózdi Tamástól, a Signal Biztosító vezérigazgatójától. A szakember szerint biztos lesznek „kiárazások” is, azaz amikor egy biztosító egy adott szegmensben nagyot emel, ezért az ügyfél váltani kényszerül, de továbbra is lesznek jó árak, az átlagos emelés inkább infláció körül alakul majd. Már csak a piaci 40-50 százalékának van év végén a kgfb-évfordulója, így igazi kampányról nem lehet beszélni – hangsúlyozta Kálózdi. Szerinte az ügyfeleket sem érdekli már annyira a „kampány”, hiszen olyan alacsonyak a díjak, hogy 1-2 ezer forintért nem látják értelmét a váltásnak.

Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója arra hívta fel a figyelmünket, hogy az elmúlt három évben mindig arra számított mindenki, hogy elindul valamilyen díjemelkedés, de ez a piaci versenyhelyzet miatt sosem következett be. Most viszont ő is úgy véli: a piaci szereplők egy része már tényleg eljutott arra a szintre, hogy kénytelen díjat emelni. Így ősszel szerinte is enyhe növekedés jöhet.  Nyomatékosította ugyanakkor, hogy az eddigi és a várható áralakulás sem a kampányszabályozás változásának, hanem annak a következménye, hogy Magyarországon volt a legalacsonyabb az átlagos kgfb díj a régióban.


Melyik kategóriában hogyan alakultak eddig az árak

A PBA friss felmérésében megvizsgálta, hogyan alakulnak a Magyarországon legnépszerűbb új és használt autómodellek biztosítási tarifái. Mintának az átlag magyar autótulajdonost vették: 35 éves, budapesti férfit, aki negyedévente fizeti be a biztosítási csekket. A legnépszerűbb típusoknál (ezek a JATO Dynamics statisztikája szerint a Skoda Octavia, az Opel Astra és a Ford Focus) az átlagos kgfb-díj most évente 25 ezer forint. Az árak ilyen összevetésben jóval az átlag alatt mértékben, összesen négy százalékkal nőttek.

A Netrisk nem márka vagy típus, hanem kategória, és kockázati besorolás szerint mutatja a díjak alakulását. E szerint egészen brutálisan, 28,8 százalékkal fizetnek többet a kötelezőért a nagyautók sok kárt okozó tulajdonosai most, mint tették azt az év elején. A kiskategóriában viszont az A0-ás besorolásúak sem éppen szerény, majdnem 14 százalékos áremelkedéssel kénytelenek szembesülni.


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok