Tavaly brutálisan drágult a kgfb
2021. február 9.
Olyan új árindexet indít útjára az MNB, amely megmutatja, hogy a teljes piacon hogyan alakulnak a kfgb-átlagdíjak. Így az autósok számára is láthatóvá válik, mennyivel fizetnek többet az indokoltnál. Az MNB a díjak összehasonlítására és indokolt esetben biztosítóváltásra biztat mindenkit.
A verseny erősödését várja a Magyar Nemzeti Bank az új kgfb-indextől, amelyet ezentúl negyedévente tesz közzé. Ez az első olyan index, ami a szektor egészéről mutat teljes képet, hiszen a tételes szerződés- és káradatbázis segítségével készül – mondta Kandrács Csaba, az MNB alelnöke az index bemutatásának online sajtótájékoztatóján.
Az MNB honlapjának külön e célra létrehozott felületén mutatja be a friss adatokat. A negyedévente megjelenő kgfb-index 2016 I. negyedévéhez viszonyítva jelzi a személygépkocsik kötelező biztosításának díjszintváltozását, illetve információt ad a negyedéves elmozdulásról is. A kgfb-piac szerződéseinek 69 százalékát adó, személyautókra vonatkozó mutató - az eddigiekkel szemben – a teljes piac adatai alapján kalkulál. Figyelembe veszi a biztosítót váltók, a maradók és az új kötők szerződéseit, illetve „kisimítja” a naptári évfordulós szerződések torzító hatását is (utóbbiakra ugyanis a teljes piac átlagához képest magasabb bónuszfokozatok és kisebb teljesítményű járművek jellemzők). Az index az egyedi használatú (nem flottás), normál üzemmódú és szerződésű autókra (például nem taxi, nem határozott idejű biztosítás) vonatkozó díjváltozásokat jelzi.
A nominális díjváltozást jelző mutatószámon túl az olyan MNB korrigált indexet is közzétesz, amely a személyautókra kötött kgfb-szerződések biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések és tartalékolások levonásával a nettó díjváltozást mutatja be.
A személyautók kgfb-indexe szerint a 2016 I. negyedévétől tavaly decemberig 73 százalékkal lett magasabb a szerződések díjainak átlaga, míg az adók, károk hatásától megtisztított index 40 százalékkal nőtt.
A díjak 2019-ig összhangban alakultak a károkkal és az adókkal (vagyis a korrigált index 3-4 éven át 100 százalék körül alakult). Tavaly azonban a járvány miatt az olló szétnyílt a díjak javára. Ez a piac és a felügyeleti hatóság szerint is azzal indokolható, hogy nagyobb díjemeléssel kalkuláltak a biztosítók, azonban a károk a járvány miatti lezárások következtében elmaradtak a várttól.
Az MNB a károkozói pótdíjról tavaly szeptemberben vezetői körlevelet bocsátott ki, azt kérve a biztosítóktól, hogy a statisztikákat használva határozzák meg a díjaikat. Ezt január 1-jétől kell alkalmazniuk, az MNB pedig 2021. július 1-jétől szigorúan ellenőrzi.
Az igazgató azt is hozzátette: 2011 és 2015 között veszteségesen működött a kgfb-piac, csak 2016 és 2019 között jött el a konszolidáció, 5 százalék körüli nyereséggel.
Tavaly az egyéb kiemelt járműkategóriák díjnövekedése nem haladta meg a 10 százalékot, sőt egyes tíz-százezres darabszámú járműkategóriában (például flottás személyautók, nagy buszok és nehéz pótkocsik) 1-8 százalék közötti díjcsökkenés látható.
Forrás: MNB
Az igazgató szerint ez az attitűd visszaszorult. Míg korábban – amikor nagy figyelem övezte az év végi kampányt – nagy hévvel váltottak az autósok, ma már 10 százalék alatti a váltók száma. (Az Azénpénzem.hu annak idején megírta, hogy a kampány fokozatosan elhal majd, ha minden autósbiztosítási évfordulója a szerződéskötés időpontja lesz. A kampány elhalásával pedig csökken a figyelem és a váltók száma is.)
Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Lovas Judit
Címkék: biztosítás, kgfb, autó, bonus-malus, MNB, pótdíj, kgfb-index, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás
Most megtudhatja, mennyivel fizet többet a kötelezőre
MNB kgfb-index 2021
Fotó: MNB
Fotó: MNB
A verseny erősödését várja a Magyar Nemzeti Bank az új kgfb-indextől, amelyet ezentúl negyedévente tesz közzé. Ez az első olyan index, ami a szektor egészéről mutat teljes képet, hiszen a tételes szerződés- és káradatbázis segítségével készül – mondta Kandrács Csaba, az MNB alelnöke az index bemutatásának online sajtótájékoztatóján.
Az MNB honlapjának külön e célra létrehozott felületén mutatja be a friss adatokat. A negyedévente megjelenő kgfb-index 2016 I. negyedévéhez viszonyítva jelzi a személygépkocsik kötelező biztosításának díjszintváltozását, illetve információt ad a negyedéves elmozdulásról is. A kgfb-piac szerződéseinek 69 százalékát adó, személyautókra vonatkozó mutató - az eddigiekkel szemben – a teljes piac adatai alapján kalkulál. Figyelembe veszi a biztosítót váltók, a maradók és az új kötők szerződéseit, illetve „kisimítja” a naptári évfordulós szerződések torzító hatását is (utóbbiakra ugyanis a teljes piac átlagához képest magasabb bónuszfokozatok és kisebb teljesítményű járművek jellemzők). Az index az egyedi használatú (nem flottás), normál üzemmódú és szerződésű autókra (például nem taxi, nem határozott idejű biztosítás) vonatkozó díjváltozásokat jelzi.
A nominális díjváltozást jelző mutatószámon túl az olyan MNB korrigált indexet is közzétesz, amely a személyautókra kötött kgfb-szerződések biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések és tartalékolások levonásával a nettó díjváltozást mutatja be.
Nagy volt az emelés
Tavaly országosan 9 százalékkal 44523 forintra emelkedett a személyautók biztosításának átlagdíja, ezen belül a budapestieké 15 százalékkal 63213 forintra. Budapesten kívülieké 6 százalékkal 38908 forintra nőttek. A nagyobb emelkedés és a magasabb díjak Budapesten a megnövekedett kockázattal indokolhatóak – mondta Nagy Koppány, az MNB igazgatója. Hozzátette: ez nem városi legenda, Budapestre jellemző a magasabb kockázat.A személyautók kgfb-indexe szerint a 2016 I. negyedévétől tavaly decemberig 73 százalékkal lett magasabb a szerződések díjainak átlaga, míg az adók, károk hatásától megtisztított index 40 százalékkal nőtt.
A díjak 2019-ig összhangban alakultak a károkkal és az adókkal (vagyis a korrigált index 3-4 éven át 100 százalék körül alakult). Tavaly azonban a járvány miatt az olló szétnyílt a díjak javára. Ez a piac és a felügyeleti hatóság szerint is azzal indokolható, hogy nagyobb díjemeléssel kalkuláltak a biztosítók, azonban a károk a járvány miatti lezárások következtében elmaradtak a várttól.
Figyel az MNB
Nagy Koppány elmondta: a korrigált index alakulása azt mutatja, ha 100 százalék körül vagyunk, akkor indokolt volt az emelés (a kárráfordítás miatt), ha fölötte, akkor túlárazott a piac. Az MNB most figyeli ennek korrekcióját, hogy akár tartalékba helyezéssel vagy a díjtarifák relatív csökkentésével reagálnak-e a biztosítók.Az MNB a károkozói pótdíjról tavaly szeptemberben vezetői körlevelet bocsátott ki, azt kérve a biztosítóktól, hogy a statisztikákat használva határozzák meg a díjaikat. Ezt január 1-jétől kell alkalmazniuk, az MNB pedig 2021. július 1-jétől szigorúan ellenőrzi.
Az igazgató azt is hozzátette: 2011 és 2015 között veszteségesen működött a kgfb-piac, csak 2016 és 2019 között jött el a konszolidáció, 5 százalék körüli nyereséggel.
Nem csak személyautókról vannak adatok
Az MNB a személyautókon kívül egyéb járműtípusok – amelyek egy részénél (pl. vontatók, pótkocsik, nagyobb buszok) a flottás szerződések a jellemzők –szerződésszámai, átlagdíjai éves változását is bemutatja, a flotta- és egyedi szerződésekét egyaránt. Ebben a körben a taxik, motorkerékpárok, segédmotorkerékpárok, (kisebb és nagyobb) buszok, teherautók, vontatók és nehéz pótkocsik adatsorai érhetők el.Tavaly az egyéb kiemelt járműkategóriák díjnövekedése nem haladta meg a 10 százalékot, sőt egyes tíz-százezres darabszámú járműkategóriában (például flottás személyautók, nagy buszok és nehéz pótkocsik) 1-8 százalék közötti díjcsökkenés látható.
Az MNB a fogyasztókat kéri, hogy tegyenek a versenyért
Fontos tudni, hogy az MNB számai az átlagos változást mutatják, az egyes szerződések esetében ettől eltérő díjváltozások történhettek. Nagy Koppány is azt hangsúlyozta, hogy érdemes figyelni, hogy saját díjunkhoz képest mit mutat az index. A B10 kategóriában például 20-25 ezer forintos éves díjak is elérhetőek. Ha nem vagyunk elégedettek a saját díjunkkal, akkor hasonlítsuk össze a 13 biztosító ajánlatát! És ha markáns különbség van, érdemes váltani, ezzel is elősegítve a verseny élénkítését.Az igazgató szerint ez az attitűd visszaszorult. Míg korábban – amikor nagy figyelem övezte az év végi kampányt – nagy hévvel váltottak az autósok, ma már 10 százalék alatti a váltók száma. (Az Azénpénzem.hu annak idején megírta, hogy a kampány fokozatosan elhal majd, ha minden autósbiztosítási évfordulója a szerződéskötés időpontja lesz. A kampány elhalásával pedig csökken a figyelem és a váltók száma is.)
Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Lovas Judit
Címkék: biztosítás, kgfb, autó, bonus-malus, MNB, pótdíj, kgfb-index, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás
Kapcsolódó anyagok
- 2023.05.31 - Nagyot drágult a kötelező
- 2022.06.09 - Nem drágult a kötelező az elmúlt egy évben
- 2022.03.07 - Egyre olcsóbb a budapestiek kötelezője
- 2022.02.22 - Százezer autósnak fontos határidő közeleg
- 2021.12.09 - Tisztességes összeget kell fizetni a személyi sérüléses károsultaknak!
- 2021.11.30 - Jóval olcsóbb lett a budapesti autók biztosítása
- 2021.11.29 - Szerdán lejár az autósoknak a határidő
- 2021.11.24 - Kötelező: már csak egy hete maradt az autósoknak
- 2021.11.22 - Erre senki sem számított, örülhetnek az autósok
- 2021.10.14 - 700 milliót fizetett egy biztosító vadkárra
- 2021.09.13 - Jó hír a budapesti autósoknak: olcsóbb lett a kötelező
- 2021.08.24 - Autósok, vigyázat! Ismét kóvályognak az utakon a vadak!
- 2021.08.19 - Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók
- 2021.07.23 - Nem kell baleset, hogy elbukjuk a kötelező bónusz besorolását
- 2021.06.14 - Mától lehet villanyautóra pályázni
- 2021.05.19 - Tovább drágult az autóbiztosítás
- 2021.03.10 - Drága a casco? Kössön újat!
- 2021.03.07 - Ne dobja ki a külföldi bírságról szóló levelet!
- 2021.03.04 - Egyre több és öregebb autó fut a magyar utakon
- 2021.02.21 - Százezer autósnak fontos határidő közeleg
- 2020.11.23 - Ideje megnézni a kötelező díját
- 2020.11.16 - Mekkorát drágult a kgfb? Attól függ, kinek!
- 2020.11.06 - Egyelőre velünk marad a károkozói pótdíj
- 2020.11.06 - Kgfb: 30 százalék feletti díjemelkedés is akad
- 2020.10.30 - Nagyot változik a kgfb
- 2020.10.05 - Betilthatja az MNB az autóbiztosításnál a károkozói pótdíjat
- 2020.09.18 - Nem lesz drágább a kötelező, még idén eltűnhet a károkozói pótdíj
- 2020.09.15 - Tényleg sérti a jogállamiság elvét a kgfb-rendelet
- 2020.09.12 - Nem díjazza a magas kgfb-tarifákat az MNB
- 2020.09.04 - Megüti a koronavírus a biztosítókat is
- 2020.04.27 - Kevesebb az autós kár, de nem csökken a biztosítási díj
- 2020.04.09 - A biztosítók az E-kárbejelentőt ajánlják
- 2020.04.06 - Kell a kötelező biztosítás a segédmotorokra
- 2020.02.20 - Lejár a kötelező befizetésének határideje
További kapcsolódó anyagok