A zacikban kapott kölcsönnel szinte mindig rosszul járnak az ügyfelek
2018. június 12.
Kamatkedvezmények indokolatlan visszavonása, jogtalanul felszámított többletdíjak, aránytalan indokkal felmondott kölcsönszerződések – sorolja a felügyeleti hatóság a piacon általa tapasztalt anomáliákat. Különösen a zacikban verhetik át előszeretettel a pénzért ide fordulókat. A hitelezési tisztességgel kapcsolatban további vizsgálatok folynak.
Tavaly a tisztességi hitelezés elvárásnak (fair banki szabályok) jegyében a vizsgált 23 pénzügyi intézményből 21-nél állapított meg jogszabálysértést a felügyeleti hatóság. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) újabb 16 vizsgálatot indított, amelyek eredménye idén a második félévben várható. A jegybank frissen kiadott Fogyasztóvédelmi jelentéséből kiderül, hogy úgy látják: a fogyasztók nem megfelelő tájékoztatása továbbra is kiemelt kockázatot jelent.
A jegybank büszkélkedik azzal, hogy amit saját hatáskörben megtehetett, azt megtette. A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR, vagyis a pozitív adóslista) tájékoztatóját hétről két oldalra, a túlzott eladósodottság kockázatairól szóló tájékoztatót négy oldalról szintén két oldalra rövidítette. Az „optimalizált” dokumentumok pedig továbbra is tartalmaznak minden lényeges elemet.
Az MNB ügyfélszolgálatához 2017-ben érkezett, hiteltermékekhez kapcsolódó panaszok mintegy ötöde a szerződéskötést megelőző vagy a szerződés fennállása alatt tapasztalható hiányos vagy nem megfelelő tájékoztatáshoz kapcsolódott. A felügyeleti hatóság tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában. Többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: hitel, lakáshitel, jelzáloghitel, hitelszerződés, záloghitel, MNB
Most is sok hitelest vernek át
Nehéz lehet az eligazodás
Fotó: Leéb Ádám
Fotó: Leéb Ádám
Tavaly a tisztességi hitelezés elvárásnak (fair banki szabályok) jegyében a vizsgált 23 pénzügyi intézményből 21-nél állapított meg jogszabálysértést a felügyeleti hatóság. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) újabb 16 vizsgálatot indított, amelyek eredménye idén a második félévben várható. A jegybank frissen kiadott Fogyasztóvédelmi jelentéséből kiderül, hogy úgy látják: a fogyasztók nem megfelelő tájékoztatása továbbra is kiemelt kockázatot jelent.
Tavaly a pénzpiaci, biztosítási és tőkepiaci intézményekhez összesen mintegy 366 ezer lakossági panasz érkezett. A lakossági szerződések száma az év végén 44 millióra rúgott.
A jelzálog hitelszerződésekben az eligazodást nyilvánvalóan nehezíti, hogy az ügyfeleknek papírok tömegét kell(ene) jól áttekintenie. Mint az MNB leírta: a piac meghatározó szereplői által átadott dokumentumok terjedelme megközelítette, illetve volt, ahol jelentősen meg is haladta a 200 oldalt. Azt a jegybank sem titkolja, hogy a dokumentációs teher meghatározó részét a jogszabályok által előírt tájékoztatási kötelezettség teszi ki. Ez egyelőre valamiféle saját farkába harapó kígyónak tűnik, hiszen a „félreértékesítés” (a nem megfelelő termék ügyfélre sózása) ellen a jogalkotók a minél alaposabb felvilágosítás módszerével harcolnának, de így mindenki szabályosan belefulladhat az információözönbe.A jegybank büszkélkedik azzal, hogy amit saját hatáskörben megtehetett, azt megtette. A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR, vagyis a pozitív adóslista) tájékoztatóját hétről két oldalra, a túlzott eladósodottság kockázatairól szóló tájékoztatót négy oldalról szintén két oldalra rövidítette. Az „optimalizált” dokumentumok pedig továbbra is tartalmaznak minden lényeges elemet.
A vizsgáltak között csak egy tiszta akadt
Az MNB ügyfélszolgálatához 2017-ben érkezett, hiteltermékekhez kapcsolódó panaszok mintegy ötöde a szerződéskötést megelőző vagy a szerződés fennállása alatt tapasztalható hiányos vagy nem megfelelő tájékoztatáshoz kapcsolódott. A felügyeleti hatóság tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában. Többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.
Igazán komoly gondok azonban a zacik hitelezésénél vannak. A kézizáloghitelek kereskedelmi kommunikációjára vonatkozó hiányosságokért 11 intézményre 65,5 millió forint bírságot szabtak már ki. Annak ellenére, hogy a szektor jelentős részét érintették a vizsgálatok, az MNB továbbra is magas kockázatot lát a zaciknál. Véleményük szerint ezt támasztja alá az is, hogy a vizsgált intézmények között mindössze egy vállalkozás volt, ahol nem állapítottak meg jogszabálysértést.
Nézze meg, mi az a tíz trükk, amivel átverhetik a bankok
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: hitel, lakáshitel, jelzáloghitel, hitelszerződés, záloghitel, MNB
Kapcsolódó anyagok
- 2019.09.16 - Több mint százezer lakáshiteles van bajban
- 2018.10.01 - Mától így kaphat lakáshitelt
- 2018.08.02 - Használt lakásra drágább a kölcsön
- 2018.07.16 - Megrendszabályozná a zacikat a jegybank
- 2018.06.25 - Biztonságosabb hitel? Lehet, hogy a bank nem engedi!
- 2018.06.19 - Hitelszámtan régi és új adósoknak
- 2018.06.18 - Megjött a bejelentés a lakáshitelezés változtatásáról
- 2018.06.04 - Új lakáshitelezési szabályok jöhetnek
- 2018.05.29 - Jött, látott és győzött a fix kamatozású lakáshitel
- 2018.05.25 - Az állam rángatja a lakáspiacot
- 2018.05.23 - Már kezdenek emelkedni a törlesztők
- 2017.11.23 - Túl drágán adták a kölcsönt a zacikban
- 2017.08.10 - Tíz trükk, amivel átverhet a bank
További kapcsolódó anyagok