A zacikban kapott kölcsönnel szinte mindig rosszul járnak az ügyfelek

Most is sok hitelest vernek át

Nehéz lehet az eligazodás
Fotó: Leéb Ádám
2018. június 12. Kamatkedvezmények indokolatlan visszavonása, jogtalanul felszámított többletdíjak, aránytalan indokkal felmondott kölcsönszerződések – sorolja a felügyeleti hatóság a piacon általa tapasztalt anomáliákat. Különösen a zacikban verhetik át előszeretettel a pénzért ide fordulókat. A hitelezési tisztességgel kapcsolatban további vizsgálatok folynak.

Tavaly a tisztességi hitelezés elvárásnak (fair banki szabályok) jegyében a vizsgált 23 pénzügyi intézményből 21-nél állapított meg jogszabálysértést a felügyeleti hatóság. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) újabb 16 vizsgálatot indított, amelyek eredménye idén a második félévben várható. A jegybank frissen kiadott Fogyasztóvédelmi jelentéséből kiderül, hogy úgy látják: a fogyasztók nem megfelelő tájékoztatása továbbra is kiemelt kockázatot jelent.
Tavaly a pénzpiaci, biztosítási és tőkepiaci intézményekhez összesen mintegy 366 ezer lakossági panasz érkezett. A lakossági szerződések száma az év végén 44 millióra rúgott.
A jelzálog hitelszerződésekben az eligazodást nyilvánvalóan nehezíti, hogy az ügyfeleknek papírok tömegét kell(ene) jól áttekintenie. Mint az MNB leírta: a piac meghatározó szereplői által átadott dokumentumok terjedelme megközelítette, illetve volt, ahol jelentősen meg is haladta a 200 oldalt. Azt a jegybank sem titkolja, hogy a dokumentációs teher meghatározó részét a jogszabályok által előírt tájékoztatási kötelezettség teszi ki. Ez egyelőre valamiféle saját farkába harapó kígyónak tűnik, hiszen a „félreértékesítés” (a nem megfelelő termék ügyfélre sózása) ellen a jogalkotók a minél alaposabb felvilágosítás módszerével harcolnának, de így mindenki szabályosan belefulladhat az információözönbe.

A jegybank büszkélkedik azzal, hogy amit saját hatáskörben megtehetett, azt megtette. A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR, vagyis a pozitív adóslista) tájékoztatóját hétről két oldalra, a túlzott eladósodottság kockázatairól szóló tájékoztatót négy oldalról szintén két oldalra rövidítette. Az „optimalizált” dokumentumok pedig továbbra is tartalmaznak minden lényeges elemet.

A vizsgáltak között csak egy tiszta akadt


Az MNB ügyfélszolgálatához 2017-ben érkezett, hiteltermékekhez kapcsolódó panaszok mintegy ötöde a szerződéskötést megelőző vagy a szerződés fennállása alatt tapasztalható hiányos vagy nem megfelelő tájékoztatáshoz kapcsolódott. A felügyeleti hatóság tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában. Többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.
 
Kattintásra nagyobb méretben nyílik
 
Igazán komoly gondok azonban a zacik hitelezésénél vannak. A kézizáloghitelek kereskedelmi kommunikációjára vonatkozó hiányosságokért 11 intézményre 65,5 millió forint bírságot szabtak már ki. Annak ellenére, hogy a szektor jelentős részét érintették a vizsgálatok, az MNB továbbra is magas kockázatot lát a zaciknál. Véleményük szerint ezt támasztja alá az is, hogy a vizsgált intézmények között mindössze egy vállalkozás volt, ahol nem állapítottak meg jogszabálysértést.
 

Nézze meg, mi az a tíz trükk, amivel átverhetik a bankok

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok