MNB: legyen magyar bank a Revolut!

2023. november 13. A jegybank újabb közleményben tudatta, hogy a Revolutnak magyarországi leánybankként kellene kiszolgálni az ügyfeleket, hogy az MNB felügyelete alá tartozzon. A felügyeleti hatóság szerint a pénzügyi csalások idején ez különösen fontos lenne.

Az MNB nem először tesz közzé aggodalmaskodó közleményt a Revoluttal kapcsolatban. Már többször figyelmeztetett, hogy a Revolut litván bank, ezért nem a magyar jegybank felügyelete alá tartozik. 

A jegybank szerint a pénzügyi szektor lakossági ügyfelei ellen szaporodó csalási esetek és a Revolut Bank növekvő hazai ügyfélköre miatt lenne különösen fontos, hogy a hitelintézet a továbbiakban itthoni leánybankként, magyarországi székhellyel, kellő tőkeerővel, az MNB felügyelete alatt végezze tevékenységét. A bank hazai ügyfelei ma változatlanul nem tudják itthon rendezni jogvitáikat és a magyar betétbiztosítási védelem sem terjed ki a Revolut Banknál tartott betéteikre.

Az MNB a médiából tájékozódik

Az MNB sajtóhírekre hivatkozva írja, hogy a litván Revolut Bank UAB Közép-Kelet-Európában immár bő 10 millió ügyféllel rendelkezik. Ezen belül az 1 milliós magyarországi ügyfélkör a hitelintézet második legnagyobb régiós piacát jelenti (Budapest 365 ezer ügyféllel a régiós városok rangsorában a 3. helyen van). Eközben azonban szaporodnak a Revolut Bankkal kapcsolatos – pl. ügyfélkárral járó banki csalásos ügyekről szóló – hazai hírek is.

További sajtóinformációk szerint a litván leányvállalat tulajdonosa, a londoni székhelyű Revolut Ltd. nem rendelkezik a 2022. évre vonatkozó auditált éves beszámolóval. Az anyavállalat ugyan idén márciusban közzétette 2021. évi pénzügyi beszámolóját, ám könyvvizsgálója szerint annak bevételi oldalán lényegi tárgyi tévedések szerepelnek.

Az MNB-nek fontos a fogyasztóvédelem – ezt állítja

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) üdvözli az innovatív pénzügyi megoldásokat, ám csakis a fogyasztóvédelmi szempontok maradéktalan figyelembevétele mellett. Az innovációk erősítik a piaci versenyt a hazai pénzügyi szektorban, ösztönzik az intézményi fejlesztéseket, a költséghatékonyabb működést és a nagyobb ügyfélélményt biztosító hazai pénzügyi szolgáltatásokat. Mindez azonban semmilyen formában sem csökkentheti a magyar ügyfelek pénzügyi biztonságát - írja közleményében az MNB.

A Revolut Bank Magyarországon jelenleg a litván jegybank felügyelete és az ottani betétbiztosító garanciája mellett működik, nem fióktelepként vagy az MNB felügyelete alatt álló önálló itthoni leánybankként. Csalásos, elszámolási vagy egyéb fogyasztói jogvita esetén így a bank ügyfelei itthoni, magyar nyelvű – telefonos vagy/és személyes – ügyfélszolgálat helyett csak nehézkesen, litván vagy angol nyelven írásban próbálhatják meg panaszukat előadni a Revolut Banknak. Az MNB-nek nincs hivatalos információja a magyar ügyfelek fogyasztói jogainak érvényesüléséről, a számukra kedvező döntések arányáról.

Legyen inkább önálló bank itthon!

Határon átnyúló intézmény esetén a hazai pénzügyi felügyeletet „fogadó országként” csak rendkívül korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványok illetik meg (elsősorban a litván jegybankhoz fordulhat az ügyfelek védelmében). Ha a Revolut Bank fiókteleppé válna itthon, az erősítené a hazai fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskört. Többek közt lehetőséget biztosítana a hazai fogyasztók számára az MNB előtti, magyar nyelvű, kérelemre induló igényérvényesítésre fogyasztóvédelmi eljárás keretében. A magyar felügyelet emellett folyamatos fogyasztóvédelmi felügyelést végezhetne a banknál és ennek során adatok benyújtására is kötelezhetné.

Fióktelepként viszont a Revolut Bank üzleti megbízhatósági (prudenciális) felügyeletét változatlanul a litván nemzeti bank látná el. Az MNB prudenciális jogsértés gyanúja esetén elsődlegesen továbbra is csak a litván felügyeletet értesíthetné, illetve csak korlátozottan kérhetne be adatokat e téren a Revolut Banktól. Fióktelepként a hazai ügyfelek pénzeszközeinek védelmére továbbra is a litván betétbiztosítás szabályai vonatkoznának.

Mindezek miatt – ahogy azt az MNB korábban is hangsúlyozta – a Revolut Bank a hazai ügyfelek iránti elköteleződését azzal erősíthetné meg, ha magyar felügyelet alá tartozó önálló leánybankként működne, itthoni székhellyel és tőkeerővel, csatlakozva a magyar betétvédelmi rendszerhez. Az MNB ebben az esetben teljeskörű prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletével védhetné a magyar fogyasztókat és a pénzügyi stabilitást.
 

Kár, hogy a fogyasztókat magyarországi bankoknál is kár éri!

Az Azénpénzem.hu is többször foglalkozott már a megugró banki csalásokkal. Megírtuk azt is, hogy aggasztó az ügyfelek számára, hogy nagyot változott a magyarországi bankok viselkedése: míg korábban a csalásokkal okozott károk döntő részét a bankok állták, idén ez töredékére zsugorodott. Idén az első negyedévben a kártyás csalásokkal okozott veszteségnek már csak 17 százalékát viselték a pénzintézetek, a veszett pénz több mint fele pedig a magánszemélyek zsebének fájt. De az MNB legfrissebb adataiból is azt számoltuk ki, hogy a kártyás visszaélésből származó kár növekedését (az előző év azonos időszakához képest) egy az egyben az ügyfelekre hárították a bankok a második negyedévben.

Igaz ugyan, hogy szeptember végén az MNB olyan ajánlást tett közzé a banki csalásokkal kapcsolatban, amiből kiderül, hogy a bankok nem terhelhetnek automatikusan minden kárt az ügyfelekre, és minden egyes esetet külön kell megvizsgálniuk, ez azonban még nem jelenti azt, hogy a károkból nagyobb rész vállalnának magukra. Vagyis – sajnos – attól nem biztos,hogy jobb lesz a fogyasztóknak, ha a Revolut magyar bankká (is) válik. A többi bankkal szemben viszont csökkenne a versenyelőnye. Az Azénpénzem.hu véleménye szerint ugyanakkor fontos lenne, hogy a magyar fogyasztók az anyanyelvükön tehessenek panaszt, és azokkal érdemben foglalkozzanak. Ez utóbbi itthon is fontos lenne, ami – épp az MNB számai szerint – nem mindig van így

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok