MNB: készüljenek a bankok az adósok segítésére!

2020. április 20. A bankoknak olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat kell kialakítaniuk, amelyekkel segíteni tudnak az adósaiknak, ha a moratórium letelte után fizetési nehézségeik lesznek – ez áll abban a vezetői körlevélben, amit az MNB küldött a pénzintézetek vezetőnek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai (illetve itthon határon átnyúló szolgáltatást nyújtó) hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak, pénzforgalmi szolgáltatóknak kiküldött vezetői körlevélben kezdeményezte: tekintsék át a hitelezési és monitoring folyamataikat, belső szabályozásaikat. Elemezzék ügyfeleik pénzügyi helyzetét, és ennek alapján dolgozzanak ki olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat, üzleti és monitoring folyamatokat, amelyekkel reagálhatnak lakossági, vállalati adósaik megváltozott fizetőképességére, és kezelni tudják a törlesztési moratórium után esetleg felmerülő fizetési nehézségeiket.

A lakossági ügyfelek magatartásának, folyószámla-forgalmának elemzésével, illetve a moratórium utolsó negyedében akár nyilatkoztatásukkal is megbizonyosodhatnak esetleges jövőbeni fizetési problémáikról.

Nem lehet lerontani az ügyfél minősítését a moratórium miatt

Az MNB szerint nem fogadható el, hogy automatikusan rontják egy ügyfél minősítését, amiért igénybe veszi a törlesztési moratóriumot. Az adósokat havonta tájékoztatni kell a moratórium alatt hitelük kapcsán keletkező tőke-, kamat- és díjfizetés mértékéről is. A moratórium lejártával pedig a hitelnyújtóknak az adósokkal egyeztetve kell ütemezni az elmaradt kamatok, díjak megfizetését.

Ne emeljenek díjat!

A jegybank elvárja, hogy a hitelező intézmények a moratórium alatt ne emeljék meg díjaikat, jutalékaikat azon bankszámlacsomagjaiknál, hiteleiknél, amelyeknél ezek mértéke az ügyfél bankszámlájára érkező havi utalások összegétől függ. További elvárás, hogy dolgozzanak ki fizetéskönnyítő konstrukciókat az arra rászoruló ügyfeleknek, és ezekről közérthetően, személyre szólóan tájékoztassák is őket. Tanúsítsanak együttműködő magatartást a szerződések módosítására vonatkozó, megalapozott ügyfélkérelmek elbírálásánál!

A vállalati ügyfeleket is segíteni kell

A pénzügyi intézményeknek – a járványveszély miatt leginkább érintett ágazatokban akár folyamatos monitoringgal –fel kell mérniük vállalati ügyfeleik fizetőképességének jövőbeni alakulását is. Ennek, illetve az adott hitel esetleges módosítására való felkészülésnek ki kell terjednie az érintett vállalatcsoport további tagjaira is (akkor is, ha azok nem a járványnak kitett ágazatokban tevékenykednek). Az MNB a vállalati üzletágnál is kezdeményezte, hogy a hitelnyújtók tekintsék át, milyen termékeikkel, üzleti megoldásaikkal segíthetik a vállalati szegmens esetleges likviditási nehézségeinek áthidalását (például szerződésmódosítások, áthidaló hiteltermékek, pótlólagos fedezet bevonások).

A jegybank folyamatosan ellenőrizni fogja a hitelező és pénzforgalmi intézmények belső működésének átalakítását, az új gazdasági helyzethez való alkalmazkodását és a fizetési moratórium utáni időszakra történő felkészülését.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok