Mit tehetsz, ha rossz az ajándék?

Fotó: Azénpénzem
2013. december 27. A két ünnep között érzékelhetően nem az új vevők, hanem a csereberélők lepik el az üzleteket. Esetenként nem könnyű megszabadulni a felesleges ajándékoktól. Már csak azért sem, mert sokan szégyellik elkérni annak számláját vagy nyugtáját. Anélkül pedig semmi esély.

Tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő – figyelmeztetett a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete (FOE). Sok helyen azonban az ünnepek után meghatározott ideig mégis foglalkoznak az ilyen problémákkal. Ezért érdemes lehet már a vásárláskor tájékozódni, hogy az adott üzlet hogyan áll ehhez hozzá. Néhány helyen tájékozódva azt tapasztaltuk, hogy a legkönnyebb helyzetben a könyveket vásárlók lehetnek. Például a Librinél nyolc munkanapon belül lehet lecserélni, sőt ők a speciális kínálatukhoz tartozó kiadványok esetében még a nyugtától is eltekinthetnek. Ez azonban egészen különleges dolog. Nagyon ritka, hogy számla, vagy nyugta nélkül sikeresen a csereberélhetnénk a nem kellő dolgokat.

Találkoztunk olyan akciókkal, amelyekben eleve jelezték: nem cserélnek. A hipermarketekbe, vásárlóutcákba időlegesen kitelepült kereskedők nyomát helyenként csak bottal lehet ütni. Akadnak azonban kivételek, amikor állandó helyen is megtalálható a kereskedő. Az már más kérdés, hogy hogyan sikerül nála csere vagy pláne a pénzvisszatérítés.
Aki tehát szeretne mégis számára hasznos ajándékhoz jutni, elsőként kénytelen az ajándékozót is együttműködésre kérni. Sokszor már ezen megbukik a dolog, a rosszul eltalált ajándék esetenként inkább a kukán végzi, semmint valaki bevallaná: semmi szüksége a kapott dologra. Pedig (ha valami tényleg nem inkább csak limlomnak tekinthető) érdemes ilyenkor is megfontolni a hirdetés útján vagy az aukciós portálok segítségével az értékesítést. Arra azonban nem árt gondolni, hogy ilyenkor jókora a kínálat (sokan szánhatják rá magukat erre).

Aki azután megveszi az itt kínált terméket, már nem sok csereberére gondolhat. A szabályok ugyanis ilyenkor nem írnak elő semmiféle kötelezettséget. Az internetes shopokban rendelt ajándékok esetében viszont nyolc napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól.  A termékek vételárát legkésőbb 30 napon belül térítik vissza, de csak akkor, ha a cucc teljesen sértetlen, és van róla számla (elég annak másolata is).

Persze a pénzvisszafizetést a legnehezebb elérni


A jelenleg hatályos szabályozás alapján a FOE tájékoztatása szerint a fogyasztó akkor is igényelhet cserét, ha az áru javítható. Ez a választási lehetőség persze nem áll fenn akkor, ha a kicserélés lehetetlen (például nincs azonos vagy hasonló termék a kereskedő készletében) vagy ha a csere aránytalan többletköltséget eredményezne. A szavatossági jogok érvényesítésének sorrendjében második helyen áll az árleszállítás igénylésének a lehetősége, illetőleg az elállás (azaz a vételár visszakövetelése), amire akkor kerülhet sor, ha a jogosultnak sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, illetőleg ha a korábbi igények teljesítését a kötelezett nem vállalja vagy nem tudja teljesíteni.

A fogyasztóvédők arra az esetre, ha a kereskedő semmiképpen sem hajlandó együttműködni, a Vásárlók Könyvébe beírást ajánlja. Az ide beírt panaszra 30 napon belül reagálni kell. Ha a jegyzőkönyvet nem veszik fel, vagy a problémával egyáltalán nem hajlandóak foglalkozni, a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségtől kérhető segítség. Ha a szavatossági igénnyel kapcsolatban vita alakul ki, döntést a megyékben (és a fővárosban) működő békéltető testületek hozhatnak, vagy bíróságon kérhető végleges jogorvoslat.


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok