A csütörtöki konferencia meghatározó lehet
2021. június 30.
Az egyre magasabb üzemanyagárak miatt számítani lehet arra, hogy a szállítási díjak növekedése a szállított termékek fogyasztói árában is megjelenik. Lehetséges persze, hogy lesz, ami visszafordítja az olaj drágulását, de annak sem örülhetünk majd.
A fuvardíjak emelésére fognak kényszerülni a hazai vállalkozók – jósolja közleményében a hazai árufuvarozó vállalkozások közel 30 százalékát tömörítő NiT Hungary irányító testülete. Úgy vélik, hogy a járványügyi veszélyhelyzettel összefüggő gondok, így az eljutási távolságok és idők növekedése, a gépkocsivezetők számára több tagállamban előírt PCR-tesztelések mellett az üzemanyagárak folyamatos emelkedése miatt is megérett a helyzet a fuvardíjak felülvizsgálatára és korrekciójára.
Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára szerint az év eleje óta tapasztalt, eddig mintegy 14 százalékos gázolajár-emelkedés és a további negatív prognózisok miatt nem kerülhető el, hogy a fuvarozók megnövekedett költségeiket a fuvardíjakban érvényesítsék. Ilyen magas üzemanyagár esetében pedig számítani lehet arra, hogy a szállítási díjak növekedése a szállított termékek fogyasztói árában is megjelenik.
A nemzetközi olajpiac legfontosabb szereplőinek véleménye a legutóbbi időkig nem is tért el a magyar fuvarozókétól. Rég elfelejtődött az 50 dollár alatti olajár. Az irányadó északi-tengeri Brent olaj jegyzése a múlt hét végéig csak május eleje óta több mint 10 százalékkal, 67,5 dollárról 76 dollár fölé emelkedett. E hét elején azonban a piac az elbizonytalanodás jeleit mutatja, és tegnap kisebb visszaesés után 74 dollár körüli áron ingadozott.
Az OPEC kereslet-előrejelzései szerint ugyan a negyedik negyedévben a globális olajellátás napi 2,2 millió hordóval elmarad a kereslettől. Elsősorban Kína és az Egyesült Államok igényeinek jelentős növekedésével számolnak. Ráadásul hét a Reuters által megkérdezett elemző átlagosan úgy becsülte, hogy az amerikai nyersolajkészletek mintegy 4,5 millió hordóval csökkentek a június 25-ét megelőző héten.
Mindez azonban lehetőséget ad az OPEC és a vele a kitermelés szabályozásában immár több éve együttműködő, a kartellen kívüli olajtermelők (OPEC+) számára a – márciusban az akkori várakozások ellenére még változatlanul hagyott – termelési kvóták megemelésére. Erről a holnap tartandó videokonferencián születhet döntés.
Howie Lee, a szingapúri OCBC Bank elemzője szerint, ha az emelés nem történik meg, a következő hónapban már 80 dollár fölötti olajárral kell számolni. Az RBC Capital Markets prognózisa hasonló, így napi 500 ezer-1 millió hordós növelésre számítanak. Az elemzők szerint az OPEC és a legfontosabb partnere, Oroszország valószínűleg ismét megtalálja a közös pontot az olajkitermelési politikában. Moszkva – mint a Reuters hírül adta - ragaszkodik a kibocsátás további emeléséhez az árak megugrásának elkerülése érdekében, míg egyelőre nem tudni., az OPEC legfontosabb termelői, például Szaúd-Arábia hogyan lépnek.
Az áraknak azonban nem csak az OPEC és partnerei – meglehetősen valószínű – kvótaemelése szabhat határt. Nem véletlenül figyelmeztet jegyzetében a Bloomberg szerint Louise Dickson, a Rystad Energy olajpiaci elemzője, hogy az olajtermelőknek óvatosabbnak kellene lenniük, és csak napi 100 ezer –200 ezer hordóval kellene növelniük a termelést. A kereslet növekedését ugyanis megakaszthatja a koronavírus-járvány esetleges újabb hulláma, a Delta variáns terjedésével kapcsolatos növekvő aggodalmak.
A vírus eddig legfertőzőbb változata az Egyesült Királyságban a megbetegedések megugrását eredményezte, és új korlátozásokhoz és zárolásokhoz vezetett. Az európaiak által kedvelt nyári üdülési célpontok, Spanyolország és Portugália új korlátozásokat vezettek be az oltatlan britek ellen, és a Financial Times szerint lelassultak az Egyesült Államokkal az utazási folyosóról folytatott megbeszélések. A hatóságok Ausztráliában is a járvány megfékezésével küzdenek.
A Bloomberg arról adott hírt, hogy a vírus fellángolása következtében az exportra összpontosító finomítók egy része Ázsiában a feldolgozás csökkentését vizsgálja. Egyes régiókban csökkent ugyanis a kereslet, miközben India és Kína többlet üzemanyaggal árasztja el a térséget.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: üzemanyag, benzin, olaj, OPEC, koronavírus, infláció
Minden árat felránthat a benzin drágulása
Fotó: Latzer Anna
A fuvardíjak emelésére fognak kényszerülni a hazai vállalkozók – jósolja közleményében a hazai árufuvarozó vállalkozások közel 30 százalékát tömörítő NiT Hungary irányító testülete. Úgy vélik, hogy a járványügyi veszélyhelyzettel összefüggő gondok, így az eljutási távolságok és idők növekedése, a gépkocsivezetők számára több tagállamban előírt PCR-tesztelések mellett az üzemanyagárak folyamatos emelkedése miatt is megérett a helyzet a fuvardíjak felülvizsgálatára és korrekciójára.
Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára szerint az év eleje óta tapasztalt, eddig mintegy 14 százalékos gázolajár-emelkedés és a további negatív prognózisok miatt nem kerülhető el, hogy a fuvarozók megnövekedett költségeiket a fuvardíjakban érvényesítsék. Ilyen magas üzemanyagár esetében pedig számítani lehet arra, hogy a szállítási díjak növekedése a szállított termékek fogyasztói árában is megjelenik.
A nemzetközi olajpiac legfontosabb szereplőinek véleménye a legutóbbi időkig nem is tért el a magyar fuvarozókétól. Rég elfelejtődött az 50 dollár alatti olajár. Az irányadó északi-tengeri Brent olaj jegyzése a múlt hét végéig csak május eleje óta több mint 10 százalékkal, 67,5 dollárról 76 dollár fölé emelkedett. E hét elején azonban a piac az elbizonytalanodás jeleit mutatja, és tegnap kisebb visszaesés után 74 dollár körüli áron ingadozott.
Holnap dönthetnek a kvótaemelésről
Az OPEC kereslet-előrejelzései szerint ugyan a negyedik negyedévben a globális olajellátás napi 2,2 millió hordóval elmarad a kereslettől. Elsősorban Kína és az Egyesült Államok igényeinek jelentős növekedésével számolnak. Ráadásul hét a Reuters által megkérdezett elemző átlagosan úgy becsülte, hogy az amerikai nyersolajkészletek mintegy 4,5 millió hordóval csökkentek a június 25-ét megelőző héten.
Mindez azonban lehetőséget ad az OPEC és a vele a kitermelés szabályozásában immár több éve együttműködő, a kartellen kívüli olajtermelők (OPEC+) számára a – márciusban az akkori várakozások ellenére még változatlanul hagyott – termelési kvóták megemelésére. Erről a holnap tartandó videokonferencián születhet döntés.
Howie Lee, a szingapúri OCBC Bank elemzője szerint, ha az emelés nem történik meg, a következő hónapban már 80 dollár fölötti olajárral kell számolni. Az RBC Capital Markets prognózisa hasonló, így napi 500 ezer-1 millió hordós növelésre számítanak. Az elemzők szerint az OPEC és a legfontosabb partnere, Oroszország valószínűleg ismét megtalálja a közös pontot az olajkitermelési politikában. Moszkva – mint a Reuters hírül adta - ragaszkodik a kibocsátás további emeléséhez az árak megugrásának elkerülése érdekében, míg egyelőre nem tudni., az OPEC legfontosabb termelői, például Szaúd-Arábia hogyan lépnek.
Támad azonban a Delta variáns
Az áraknak azonban nem csak az OPEC és partnerei – meglehetősen valószínű – kvótaemelése szabhat határt. Nem véletlenül figyelmeztet jegyzetében a Bloomberg szerint Louise Dickson, a Rystad Energy olajpiaci elemzője, hogy az olajtermelőknek óvatosabbnak kellene lenniük, és csak napi 100 ezer –200 ezer hordóval kellene növelniük a termelést. A kereslet növekedését ugyanis megakaszthatja a koronavírus-járvány esetleges újabb hulláma, a Delta variáns terjedésével kapcsolatos növekvő aggodalmak.
A vírus eddig legfertőzőbb változata az Egyesült Királyságban a megbetegedések megugrását eredményezte, és új korlátozásokhoz és zárolásokhoz vezetett. Az európaiak által kedvelt nyári üdülési célpontok, Spanyolország és Portugália új korlátozásokat vezettek be az oltatlan britek ellen, és a Financial Times szerint lelassultak az Egyesült Államokkal az utazási folyosóról folytatott megbeszélések. A hatóságok Ausztráliában is a járvány megfékezésével küzdenek.
A Bloomberg arról adott hírt, hogy a vírus fellángolása következtében az exportra összpontosító finomítók egy része Ázsiában a feldolgozás csökkentését vizsgálja. Egyes régiókban csökkent ugyanis a kereslet, miközben India és Kína többlet üzemanyaggal árasztja el a térséget.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: üzemanyag, benzin, olaj, OPEC, koronavírus, infláció
Kapcsolódó anyagok
- 2023.04.04 - Váratlan döntésre robbant az olajár
- 2021.11.15 - A benzinkutakra is szemet vethetett a NER
- 2021.11.11 - Maximálja a kormány a benzin és a dízel árát
- 2021.10.27 - Jöhetnek még meglepetések a benzinkutakon
- 2021.09.09 - Így számolják a nyugdíjasokat érintő drágulást
- 2021.08.06 - Nagyot drágult a gáz és az áram
- 2021.07.19 - Csak átmeneti lehet az olajár csökkenése
- 2021.07.14 - A kormány miatt kell többet fizetni a benzinkutakon
- 2021.07.08 - Újabb csúcsot döntött a drágulás
- 2021.06.28 - Teljesen megfizethetetlenné válhatnak a gyümölcsök
- 2021.06.22 - Havonta emelhet kamatot a jegybank
- 2021.06.01 - Meglepő számok a drágulásról
- 2021.03.05 - Tovább drágulhatnak az üzemanyagok
- 2021.03.04 - A válság végét jelzik az emelkedő benzinárak?
További kapcsolódó anyagok