A koronavírus-járvány betett az egész ágazatnak

Milliós árengedménnyel kínálják az új autókat

Fotó: Azénpénzem
2020. június 5. Nem szokatlan, hogy az autókereskedések a listaárhoz képest kisebb-nagyobb kedvezményekkel árusítják az új autókat. Nemigen fordult elő azonban a kedvezményeknek olyan áradata, mint amit ezekben a hetekben lehet tapasztalni. Egyes importőröknél a megszokottnál is többet spórolhat, aki mostanában szánja el magát arra, hogy kocsiját újra cserélje.

Természetesen ez nem véletlen. Az autóipar és az autókereskedelem azok közé az ágazatok közé tartozik, amelyeket a legjobban sújtott a koronavírus-járvány. Tavaly a Data House adatai szerint január és május között még 60973 új autó gurult ki az autószalonokból; ennél 2020 első öt hónapjában 25 százalékkal kevesebb, mindössze 45315 új autót helyeztek Magyarországon forgalomba.

Pedig az év nem is indult nagyon rosszul. Januárban 10114 új autó talált gazdára, februárban pedig még némi növekedés is mutatkozott. Az év második hónapjában eladott 11078 darab ugyan 1,3 százalékos visszaesést jelentett az előző évihez képest, ez azonban nem látszott vészesnek: a két hónap alatt összesen 1,3 százalékos bővülést mutatott a magyar piac.

Már a vírus előtt jött a visszaesés


Márciusra a februárinál ugyan több, az előző évinél azonban már 14 százalékkal kevesebb, 11479 autót helyeztek forgalomba. Mint az Autónavigátor azonban megjegyezte, különösen aggasztó, hogy a komoly visszaesés még nem is igazán a koronavírus-járvány következménye: a kereslet igazán csak március második felében csökkent, ráadásul az ekkor forgalomba helyezett autókat sokszor hónapokkal korábban rendelték meg.

Nem jelentett meglepetést így, hogy az igazán durva visszaesés a következő két hónapban következett be. Áprilisban mindössze 6172 autó kelt el, májusban 6472. Utóbbi a kereskedők szerint mintha már előrevetítette volna a kilábalást, de még legfeljebb halvány jelről lehet szó. Mint az MTI hírül adta, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete reménykedik abban, hogy a második fél év a kezdeti visszaesést valamelyest kompenzálja majd. Az egyesület áprilisban módosította eredeti 2020-as előrejelzését. A korábban várt 155000 helyett idén már csak 118000 személygépkocsi forgalomba helyezésére számítanak.

Kisebb mértékben esett vissza a járvány következtében a használt autók forgalma. Az év első öt hónapjában 54252 darab cserélt gazdát, 19 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában eladott 67082 darabnál. A várakozások szerint a koronavírus miatti korlátozások fokozatos feloldásával lassan használtautó-behozatalban is megindulhat a növekedés. Egész évben így most összesen mintegy 20 százalékosra becsülik a használtautó-importot visszaesését. A JóAutók.hu előrejelzése szerint idén 125 ezer használt autó behozatala várható, ami 20 százalékkal kevesebb a 2019. évi 156 ezer darabnál.

Feltört az online

A gépjármű-kereskedelemben már korábban növekvő szerepet kaptak az online csatornák. A vásárlás szinte kivétel nélkül az autószalonokban személyesen történt, a vevők azonban tájékozódásra egyre jobban használták az internetet. Szakértők szerint korábban egy-egy vétel előtt a vevők ötször látogattak el az autókereskedésbe, az utóbbi években ez a szám kettőre csökkent, az érdeklődők inkább a neten nézelődtek. A végső döntéshez azonban eddig szinte mindenki számára nélkülözhetetlennek tűnt, hogy a kiválasztott autót fizikailag is megnézhesse, körbejárhassa, beleülhessen. Az autóvásárlás sok család számára programot jelentett, sajátos élményt is adott nekik.

A koronavírus miatt elrendelt korlátozások az online lehetőségek jobb kihasználására késztették a kereskedőket. Az még a jövő kérdése, hogy ezzel az autókereskedelem új paradigmája születik meg, vagy visszaállnak a korábbi értékesítési módszerek. „Ma már természetes, hogy online rendelünk ruhát, ebédet vagy műszaki terméket. Miért ne lehetne ez így egy új autó esetén is?”- teszi fel a kérdést az Volkswagen honlapja. Ezen a pár kattintással kiválasztott, raktáron lévő autót zárolják a vevő számára, majd a minimális érintkezést kívánó, jórészt otthonról elintézhető adminisztráció után az általa megadott címen adják át. Ford, Volvo, Hyundai, autókat kínál online egy másik kereskedés. Náluk online videóbeszélgetésben mutatják be a kiszemelt autót. A vásárlás személyes kontaktust itt sem igényel. A vevő a hivatalos papírokat csak a folyamat legvégén, az autó átvételekor írja alá.

A Lexusnál például szintén van lehetőség online vételre. Ott is anélkül vehető autó, hogy a vevő személyesen ellátogatna a márkakereskedésbe. Virtuális szalonlátogatás és az adminisztráció online elintézése után az autót otthon lehet átvenni. Hasonló virtuális szalonlátogatást, az értékesítőkkel való netes beszélgetést és videóbemutatót a legtöbb márka kereskedései kínálnak, és a legtöbb helyen csak az autó átvételére van szükség személyes megjelenésre.

Raktárban állnak az autók

Bár a kritikus hónapokban egymást követően jelentették be az autógyárak termelésük ideiglenes felfüggesztését – azóta többségük lassan újraindult – a kereslet visszaesése miatt a kereskedőknél jelentős készletek halmozódtak fel. A Totalcar magazin áprilisban úgy tudta, hogy a Volkswagennek például 700, a Skodának 600, a Mazdának 250, a Hondának 400 autója volt itthon készleten. Információik szerint akkor a Toyotának is több hónapnyi készlete volt, a Nissannak pedig nyolcszáz autója állt a kereskedésekben, országos raktáraiban pedig további ezer. De az Opel is  ezres nagyságrendben mutatott honlapján legyártott, magyarországi kereskedésekben található autókat. A helyzet azóta – ahogy az eladási adatokból kiderül – alig változott.

Nem csoda, hogy a kereskedők ritkán látott kedvezményekkel próbálnak megszabadulni a telepeiken álló új autóktól. Például az egyik kereskedésben 1.2-es Opel Corsához 4 750 000 forint helyett 4 175 000 forintért, 1.2-es, 96 KW-s Astrához 7 690 000 forint helyett 5 465 000 forintért lehet hozzájutni. Egy másik dealernél 122 KW-s Opel Insignia Business Edition kapható meg 10 590 000 forint helyett már 7 799 000 forintért. Restart akciója keretében a Toyota kínál például ötajtós 1.0 VVt-i Aygot 3 700 000 forint helyett 3 400 000 forintos kedvezményes áron, Corolla 6 880 000 forintos árából pedig 1,2 millió forint engednek el, így 5 680 000 forintért elvihető.

Eredetileg 8620670  forintos 1.5 TSI Volkswagen Golfért az egyik telephelyen szintén valamivel több mint egymillióval kevesebbet, 7550000 forintot kérnek, Peugeot 208-hoz pedig 600 ezer forintos kedvezménnyel, 5975000 forint helyett 5375000 forintért lehet hozzájutni. A Ford kedvelői egy 6565000 forintos Focust megkaphatnak 5539500 forintért. Annak is van hol körülnéznie, aki igazi presztizsautóra vágyik: egy 3 ajtós Mini Cooper 1294485 forintos kedvezménnyel 8482481 forintba kerül, de most egy Jaguárra is szert lehet tenni több mint kétmillióval a listaár alatt, 15627731 forint helyett 13627731 forintért. A felsorolt, véletlenszerű példák mellett a listaárhoz képest egyedi alkukkal több helyen szintén milliós engedmények érhetők el.

Nézze meg karikatúránkon, milyen módszer alkalmazásától tekinthetnek most el az autókereskedők

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok