Határokon át lehetne hordozni, de egyelőre nincs mit
2024. június 27.
A jegybank szerint az uniós, határokon átnyúló nyugdíjmegtakarítás legnagyobb akadálya az, hogy az embereknek nincs igényük erre. A MNB elemzése arra jutott még, hogy a szolgáltatók pedig a jelenlegi szabályozás mellett nem látnak üzleti potenciált a páneurópai termékben.
Az előző évtől jogosulatlan pénzügyi tevékenységnek, vagyis bűncselekménynek minősül az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) által vezetett központi nyilvántartásba vétele nélküli páneurópai egyéni nyugdíjtermék magyarországi szolgáltatása vagy forgalmazása. A Pan-European Personal Pension Product (PEPP) egyébként az egységes uniós piacon terjeszthető és a tagországok között hordozható hosszú távú megtakarítás. Az erről szóló uniós rendeletet 2019-ben hozták, a részletes szabályokat pedig 2022. március 22. óta kell alkalmazni. Sok mozgás azonban nincs ezen a piacon.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi, többek között a nyugdíjtakarékossággal is foglalkozó kockázati jelentésében külön kitért a PEPP-re. Mint leírták, a szolgáltatók szempontjából a termék terjedésének korlátját jelenti a szabályozásban megadott feltételrendszer. A páneurópai nyugdíjat kínálók legfeljebb hat befektetési lehetőséget biztosíthatnak a megtakarítóknak. Ezek közül pedig az egyiknek úgynevezett alapterméknek kell lennie.
Az alapterméknek nevezett megoldásnak az uniós szabályozásnak megfelelően garanciát kell nyújtania a tőkére a kifizetési szakasz kezdetén és a kifizetési szakasz alatt is. Célként kell meghatározni az éves inflációs ráta legalább 80 százalékos valószínűségű túlteljesítését a 40 éves felhalmozási szakasz alatt. További előírás a rendeletben, hogy az ehhez kapcsolódó költségek és díjak évente nem haladhatják meg a felhalmozott tőke 1 százalékát. A költségkorlát mértékét a jogalkotónak két évente felül kell vizsgálni. Erre az első alkalommal az idén kerül sor.
A nyugdíjcélú megtakarítási termékek közül a nyugdíjbiztosítások az életbiztosítási ágazat húzótermékének tekinthetők a befizetésekre vonatkozóan igénybevehető adójóváírás 2014. évi bevezetése óta. A nyugdíjpénztári taglétszám ugyanakkor kis mértékben csökkent az utóbbi 10 évben, a NYESZ szerepe pedig marginális, ez a konstrukció nem vált tömegtermékké.
A penetráció növeléséhez az MNB álláspontja szerint a keresleti oldal problémáját kell kezelni. Erre pedig megoldás lehet a lakosság pénzügyi ismereteinek, tudatosságának növelése (csak mindig oda lyukadunk ki, hogy mi vagyunk mindenért a hibásak, miközben a pénzügyi ismeretek megfelelő szintű tanítása egyre késik). A jegybank szükségesnek tartaná még a meglévő termékek fejlesztését, azok minél szélesebb körben megismertetését, a hatékony állami ösztönzőrendszert és a munkavállalói, illetve munkáltatói elkötelezettség erősítését.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: nyugdíj, MNB, páneurópai, nyugdíjtakarékosság, PEPP, unió, NYESZ, nyugdíjbiztosítás
Miért nem lehet nekünk európai nyugdíjunk?
Fotó: Azénpénzem
Az előző évtől jogosulatlan pénzügyi tevékenységnek, vagyis bűncselekménynek minősül az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) által vezetett központi nyilvántartásba vétele nélküli páneurópai egyéni nyugdíjtermék magyarországi szolgáltatása vagy forgalmazása. A Pan-European Personal Pension Product (PEPP) egyébként az egységes uniós piacon terjeszthető és a tagországok között hordozható hosszú távú megtakarítás. Az erről szóló uniós rendeletet 2019-ben hozták, a részletes szabályokat pedig 2022. március 22. óta kell alkalmazni. Sok mozgás azonban nincs ezen a piacon.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi, többek között a nyugdíjtakarékossággal is foglalkozó kockázati jelentésében külön kitért a PEPP-re. Mint leírták, a szolgáltatók szempontjából a termék terjedésének korlátját jelenti a szabályozásban megadott feltételrendszer. A páneurópai nyugdíjat kínálók legfeljebb hat befektetési lehetőséget biztosíthatnak a megtakarítóknak. Ezek közül pedig az egyiknek úgynevezett alapterméknek kell lennie.
Garancia és korlátozott díjak
Az alapterméknek nevezett megoldásnak az uniós szabályozásnak megfelelően garanciát kell nyújtania a tőkére a kifizetési szakasz kezdetén és a kifizetési szakasz alatt is. Célként kell meghatározni az éves inflációs ráta legalább 80 százalékos valószínűségű túlteljesítését a 40 éves felhalmozási szakasz alatt. További előírás a rendeletben, hogy az ehhez kapcsolódó költségek és díjak évente nem haladhatják meg a felhalmozott tőke 1 százalékát. A költségkorlát mértékét a jogalkotónak két évente felül kell vizsgálni. Erre az első alkalommal az idén kerül sor.
Az Európai Bizottság szerint az egyéni nyugdíjmegtakarítási piac széttöredezettsége miatt nem eléggé hatékony a szolgáltatók közötti verseny. A fogyasztók egy része kevésbé fér hozzá a jobb minőségű és alacsonyabb költségű termékekhez. A PEPP az egységes uniós piacon terjeszthető és a tagországok között hordozható hosszú távú megtakarítási termék.
Láthatóan a szolgáltatók – nyomatékosította az MNB – nem látnak üzleti potenciált olyan PEPP-termékben, amely teljesíti a szabályozási elvárásokat. Nem csak ebben látják azonban a gondot. Emlékeztettek arra, hogy a tőkepiaci unió előmozdításán túl az európai jogalkotók célja a PEPP létrehozásával az egyéni nyugdíjmegtakarítással rendelkezők számának növelése volt a kínálati oldal bővítésével. A nyugdíjcélú, tőkepiaci befektetési alapon működő termékek alacsony elterjedtsége azonban a jegybank szerint nem kínálati, hanem keresleti oldali probléma, amit a hazai tapasztalatok is igazolnak.Már megint kiderült, hogy mi vagyunk a hibásak
A nyugdíjcélú megtakarítási termékek közül a nyugdíjbiztosítások az életbiztosítási ágazat húzótermékének tekinthetők a befizetésekre vonatkozóan igénybevehető adójóváírás 2014. évi bevezetése óta. A nyugdíjpénztári taglétszám ugyanakkor kis mértékben csökkent az utóbbi 10 évben, a NYESZ szerepe pedig marginális, ez a konstrukció nem vált tömegtermékké.
A penetráció növeléséhez az MNB álláspontja szerint a keresleti oldal problémáját kell kezelni. Erre pedig megoldás lehet a lakosság pénzügyi ismereteinek, tudatosságának növelése (csak mindig oda lyukadunk ki, hogy mi vagyunk mindenért a hibásak, miközben a pénzügyi ismeretek megfelelő szintű tanítása egyre késik). A jegybank szükségesnek tartaná még a meglévő termékek fejlesztését, azok minél szélesebb körben megismertetését, a hatékony állami ösztönzőrendszert és a munkavállalói, illetve munkáltatói elkötelezettség erősítését.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: nyugdíj, MNB, páneurópai, nyugdíjtakarékosság, PEPP, unió, NYESZ, nyugdíjbiztosítás
Kapcsolódó anyagok
- 2024.09.19 - Egyre eladósodottabbak a magyar nyugdíjasok
- 2024.09.05 - Jó hírként jelezte a pénzügyminiszter: lesz januárban nyugdíjemelés
- 2024.07.31 - Minden harmadik magyar arra számít, csak 70 évesen mehet nyugdíjba
- 2024.07.30 - Így lettünk a legeladósodottabb ország a régióban
- 2024.07.29 - Szinte csak a nyugdíjasok miatt nőtt a foglalkoztatottság
- 2024.07.23 - Anyagi csődöt hozhat az idős, ápolásra szoruló hozzátartozó
- 2024.07.08 - Jó hírt kaptak a nyugdíjra gyűjtögetők
- 2024.06.18 - Sohasem dolgoztak ennyien nyugdíj mellett
- 2024.06.17 - Ismét veszélybe kerülhet a nyugdíjpénz?
- 2024.06.03 - Kiderült, hogyan állnak az idén a nyugdíjpénztárak
- 2024.04.23 - Már csak két magánnyugdíjpénztár marad talpon
- 2024.04.22 - Kereseténél nagyobb lett a nyugdíja? Igen, lehetséges!
- 2024.03.20 - Leszakadtak a magyar nyugdíjasok
További kapcsolódó anyagok