A motivációt vizsgálva jelentős az átrendeződés
2018. szeptember 17.
Az idei első félévben a KSH adatai szerint 10 százalékkal többször utaztak külföldre a magyarok az egy évvel korábbihoz képest. Leginkább azonban az egynapos, elsősorban vásárlási célú utak száma nőtt. A célpont jellemzően Ausztria, Szlovákia vagy Ukrajna volt.
A gyenge forint miatt azt gondolnánk, hogy a külföldieknek egyre olcsóbb ide jönni, akár csak azért is, hogy „keményebb” valutájukért jól megtölthessék a kosarukat. Ezt júniusban tapasztalták is a boltokban. Ugyanennek a másik oldalaként viszont az lenne a logikus, hogy a magyarok inkább visszafogják kinti vásárlásaikat. A KSH nemzetközi utazásokról nemrégiben közzétett jelentése azonban jókora meglepetést okozhat ezen a téren.
Az idei második negyedévben – állapították meg a statisztikusok – a magyar utazók külföldön negyedével többet költöttek vásárlásra, miközben az üzleti utak, üzletelések és a munkavégzéshez kapcsolódó kiadások tizedével csökkentek. Az egynapos külföldre tett utazások napi átlagos kiadása 14 százalékkal, 14 ezer forintra emelkedett, a többnaposoké viszont 15 százalékkal, 13,2 ezer forintra esett.
A KSH új, úgynevezett motivációs cél szerinti grafikonjából jól látszik a több év alatt bekövetkezett átrendeződés. Úgy tűnik, a magyarok hat év alatt majdnem megháromszorozták városnézési kiadásaikat, de egyre több pénz megy el (igazán az idei adat emelkedett látványosan a tavalyihoz képest) a rokonok, barátok és ismerősök felkeresésére. Ilyen összevetésben a vásárlás megugrása csak a harmadik helyre volt elég.
Magyar magánszemélyek 2018 második negyedévében 5,6 millió alkalommal utaztak a határon túlra, ami 10 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az utazások kétharmadát adták az egynapos (főként vásárlási célú) utak. A magyarok a szomszédos országokat, közülük is jellemzően Ausztriát, Szlovákiát vagy Ukrajnát keresték fel.
A forint ugyan elég gyenge, de a többi országhoz képest igencsak erős az itthoni áfateher. Az említett kedvelt célországokban a kisebb áfakulcs elméletben majdnem 6 százalékkal alacsonyabb árakat hozhat. Valójában persze meglehetősen szélesen szórnak a kinti árak a magyarországihoz képest. (Korábban másféltucat élelmiszer árát vizsgáltuk meg itthon és Ausztriában, az eredmény pedig minket is alaposan meglepett.)
Az idei második negyedévben a külföldiek 14 millió alkalommal utaztak Magyarországra. Miközben az előző év azonos időszakához képest az egynapos utazások száma 2 százalékkal mérséklődött – elsősorban a rokon- és barátlátogatások, az átutazások és a munkavégzési céllal tett utak csökkenése miatt – a többnapos utazások száma 18 százalékkal nőtt. A 9,3 millió egynapos beutazás kétharmada magánjellegű volt, egynegyede vásárlási célú út. A külföldiek fejenként és naponta közel 16 ezer forintot költöttek.
Országok szerint vizsgálva a legtöbben Romániából érkeztek hozzánk. A román utasok száma majdnem 30 százalékkal múlta felül a második helyezett Ausztriát. A költéseknél azonban fordított a helyzet. A románokhoz képest az osztrák turisták hagytak nálunk majdnem 30 százalékkal többet. A németek 53, a románok 42, az Egyesült Államokból érkezők 38, a szlovákok 31 milliárd forintot adtak ki hazánkban termékekre és szolgáltatásokra.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: vásárlás, bevásárlóturizmus, turizmus, külföldiek, KSH
Miért megy külföldre a magyar? Vásárolni!
A gyenge forint miatt azt gondolnánk, hogy a külföldieknek egyre olcsóbb ide jönni, akár csak azért is, hogy „keményebb” valutájukért jól megtölthessék a kosarukat. Ezt júniusban tapasztalták is a boltokban. Ugyanennek a másik oldalaként viszont az lenne a logikus, hogy a magyarok inkább visszafogják kinti vásárlásaikat. A KSH nemzetközi utazásokról nemrégiben közzétett jelentése azonban jókora meglepetést okozhat ezen a téren.
Az idei második negyedévben – állapították meg a statisztikusok – a magyar utazók külföldön negyedével többet költöttek vásárlásra, miközben az üzleti utak, üzletelések és a munkavégzéshez kapcsolódó kiadások tizedével csökkentek. Az egynapos külföldre tett utazások napi átlagos kiadása 14 százalékkal, 14 ezer forintra emelkedett, a többnaposoké viszont 15 százalékkal, 13,2 ezer forintra esett.
A külföldre tett utazások alatt a magyarok 211 milliárd forintot, az egy évvel korábbinál 3,3 százalékkal többet költöttek. A nagy súlyt képviselő szabadidős turizmus kiadásai 6,2 százalékkal csökkentek.
A KSH új, úgynevezett motivációs cél szerinti grafikonjából jól látszik a több év alatt bekövetkezett átrendeződés. Úgy tűnik, a magyarok hat év alatt majdnem megháromszorozták városnézési kiadásaikat, de egyre több pénz megy el (igazán az idei adat emelkedett látványosan a tavalyihoz képest) a rokonok, barátok és ismerősök felkeresésére. Ilyen összevetésben a vásárlás megugrása csak a harmadik helyre volt elég.
Magyar magánszemélyek 2018 második negyedévében 5,6 millió alkalommal utaztak a határon túlra, ami 10 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az utazások kétharmadát adták az egynapos (főként vásárlási célú) utak. A magyarok a szomszédos országokat, közülük is jellemzően Ausztriát, Szlovákiát vagy Ukrajnát keresték fel.
A forint ugyan elég gyenge, de a többi országhoz képest igencsak erős az itthoni áfateher. Az említett kedvelt célországokban a kisebb áfakulcs elméletben majdnem 6 százalékkal alacsonyabb árakat hozhat. Valójában persze meglehetősen szélesen szórnak a kinti árak a magyarországihoz képest. (Korábban másféltucat élelmiszer árát vizsgáltuk meg itthon és Ausztriában, az eredmény pedig minket is alaposan meglepett.)
Ahonnan a legtöbben érkeztek
Az idei második negyedévben a külföldiek 14 millió alkalommal utaztak Magyarországra. Miközben az előző év azonos időszakához képest az egynapos utazások száma 2 százalékkal mérséklődött – elsősorban a rokon- és barátlátogatások, az átutazások és a munkavégzési céllal tett utak csökkenése miatt – a többnapos utazások száma 18 százalékkal nőtt. A 9,3 millió egynapos beutazás kétharmada magánjellegű volt, egynegyede vásárlási célú út. A külföldiek fejenként és naponta közel 16 ezer forintot költöttek.
Országok szerint vizsgálva a legtöbben Romániából érkeztek hozzánk. A román utasok száma majdnem 30 százalékkal múlta felül a második helyezett Ausztriát. A költéseknél azonban fordított a helyzet. A románokhoz képest az osztrák turisták hagytak nálunk majdnem 30 százalékkal többet. A németek 53, a románok 42, az Egyesült Államokból érkezők 38, a szlovákok 31 milliárd forintot adtak ki hazánkban termékekre és szolgáltatásokra.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: vásárlás, bevásárlóturizmus, turizmus, külföldiek, KSH
Kapcsolódó anyagok
- 2021.12.11 - Megfeküdt a külföldi shopingolás
- 2019.09.06 - Tíz év alatt duplázódott a Budapestre érkező külföldiek száma
- 2019.04.05 - A fiatalok többsége utálja munkáját
- 2018.12.17 - Csak 16 százalék figyel arra, hogy magyar terméket vegyen
- 2018.12.06 - Rohamra számítanak karácsony előtt a boltokban
- 2018.11.08 - Bolti költésekben is szakad az ország
- 2018.11.05 - Hogyan ne vásároljon ingatlant külföldön?
- 2018.09.27 - Térkép készült a kint dolgozókról
- 2018.06.27 - Gyenge a forint, özönlenek a bevásárlóturisták
- 2018.03.13 - Nagyot nőtt a magyarok külföldi költése
- 2018.02.19 - Trónfosztott lehet Siófok
- 2017.12.13 - Rákaptak a magyarok az itthoni szállodákra
- 2017.09.26 - Új ranglista a legnépszerűbb úticélokról
- 2017.09.06 - Egyre több pénzt viszünk külföldre
- 2017.02.20 - Élelmiszerbotrány: megnéztük, tényleg olcsóbb sok osztrák ár!
- 2017.02.20 - Bolti árak itthon és Ausztriában
További kapcsolódó anyagok