Most látszik igazán, mi a probléma a rendszerrel

Miért gyűlöli olyan sok amerikai az egészségügyi biztosítóját?

Fotó: clipart.com
2024. december 10. A múlt héten az egyik legnagyobb amerikai biztosítócég vezérigazgatóját a nyílt utcán lelőtték New York szívében. Miközben a gyilkosságról többet mi sem tudunk és felelőlenség lenne találgatni, de megpróbáltuk megérteni, hogy miért érez sok amerikai óriási dühöt a saját biztosítója iránt.

A UnitedHealth csoport az USA egyik legnagyobb biztosító cége. A minnesotai székhelyű óriásvállalat a világ kilencedik legnagyobb árbevételével dicsekedhet, és az egészségügyi biztosítók közt egyszerűen a világon a legnagyobb. A cég több mint 470 milliárd dollárt ér a részvényárfolyama alapján, ezzel a Fortune 500 listáján a 8. helyet foglalja el. Ennek az óriáscégnek a UnitedHealthcare nevű leányvállalatának a vezérigazgatója volt Brian Thompson, aki éppen egy, a befektetőkkel évente megtartandó találkozóra készült, amikor Manhattanben, New York központjában a Hilton Midtown hotel előtt lelőtték december 4-én. A cégvezető sérüléseibe belehalt, a feltételezett merénylőt tegnap letartóztatták. 

Nem tudjuk, hogy mi vezette a gyilkost és természetesen a leghatározottabban elítélünk minden fizikai és nem fizikai erőszakot, hiszen semmilyen sérelem, semmilyen indulat nem indokolhat egy ilyen véres leszámolást. Mai cikkünkben csupán annak kívánunk utánajárni, hogy a gyilkosság bejelentése óta miért övezi ilyen általános ellenszenv a sértettet a közösségi hálókon. Saját megfigyelésünk szerint a Facebookon vagy Twitteren közzétett reakciók közt általánosnak mondható az ellenszenv a biztosítók iránt, és miközben többen talán sajnálják az elhunyt személyt és családját, de a céget és az egész szektort illetően viszont egészen elképesztő gyűlölethullámot lehet érzékelni.

UHC sikerei és elutasításai

A UnitedHealth mostanra óriásra hízott, ez önmagában provokálhat többeket, hiszen úgy érzik, ezt a nagyságot az ő kárukra, az ő hátukon érte el a biztosító. Nagyságrendjét tekintve bevételeit illetően körülbelül akkora, mint az Apple, míg a profitja, amely 22 milliárd dollárt tett ki tavaly, szintén igen tekintélyesnek mondható.

Az egyik vád, ami éri most őket a közösségi hálókon, hogy nagyon magas arányban utasítanak vissza biztosítási igényeket. A magánbiztosítós rendszer úgy működik, hogy az ügyfél leszerződik a biztosítóval, és ha megbetegszik vagy valamilyen egészségügyi ellátásra van szüksége, akkor azt előzetesen tisztázza a biztosítóval, hogy „ugye azt fedezi az én biztosításom?”. Az ily módon benyújtott kérelmek elutasítási százaléka sokak szerint azt mutatja meg, hogy mennyire szigorú a cég. A valóságban persze sok oka lehet a visszautasításnak, amit okozhat az is, hogy a biztosított rosszul értelmezte a lehetőségeit, de az is, hogy a nagyvállalat visszaél a helyzetével, és megtagadja az ellátást azoktól, akik jóhiszeműen szerződtek vele.

A közösségi hálón elterjedt pletyka szerint a UnitedHealth a kérelmek akár 32 százalékát is elutasíthatta – ezt egy összehasonlító oldal által végzett (nem feltétlenül teljeskörű vagy pontos) kimutatásra alapozzák.

Eszerint valóban a UnitedHealth-nek volt a legmagasabb az elutasítási aránya az iparágban, de a többi biztosító cég sem maradt el sokkal tőlük (figyelemre méltó, hogy az összehasonlító oldalon megjelenő megjegyzés szerint a gyilkosság után a rendőrség kérésére néhány adatot elrejtettek az oldalon, valószínűleg, hogy ne szítsák tovább a tüzet).

A Forbes szerint a UnitedHealth-t egyébként már többen perelték is, amiért egy olyan mesterséges intelligencia által üzemeltetett algoritmust  használ, amelyről a cég vezetői a vád szerint tudhatták, hogy az igények nagyobb részét el fogja utasítani, gyakran tévesen. A panaszosok szerint az AI akár 90 százalékos hibaszázalékkal is dolgozhatott, ezért elfogadhatatlan a használata – persze mindezt még nem bizonyították a bíróságon.

Személyes támadás

A Twitteren tömegesen panaszkodnak a cég ügyfelei: van olyan, akitől az életmentő gyógyszer kifizetését, van, akitől az életmentő kezelés finanszírozását, vagy éppen a szükséges műtétet tagadta meg a társaság. A panaszözön jól jellemzi az egészségügyi biztosítás piacát, ahol a profitra éhes vállalatok állnak szemben a valamilyen biztosítást mindenképpen megkötni kényszerülő lakossággal.

A cégek a saját szempontjukból jogosan csak a bevételek növelésében és a költségek csökkentésében érdekeltek, ezért addig emelnek a biztosítási díjakon, amíg csak tudnak, és addig növelik az elutasítási rátájukat, ameddig csak lehetséges. A cégek eljárását egy másfél évtizede kiadott könyv címe jellemzi jól: Delay, Deny, Defend (késleltess, tagadd meg, védd meg). A szerző Jay Feinmann szerint már akkor is ez a 3 szó volt a cégek mottója. Azaz késve fizetnek, ezen felül amit csak lehet, nem hajlandóak megfizetni,  és végül jól megfizetett ügyvédekkel körbebástyázva magukat nagyon költséges jogi útra terelnek minden konfliktust. Talán nem véletlen, hogy az Associated Press beszámolója szerint ez a három szó volt rávésve azokra az üres töltényhüvelyekre, amelyeket a gyilkosság helyszínén talált meg a rendőrség...

Szerző: Szepesi László
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok