Mi tegyünk, ha kátyúra futunk?
Egy szegedi útrészlet
Fotó: katyuvadasz.hu
Fotó: katyuvadasz.hu
Az idén az enyhébb időjárás miatt a szokásosnál kevesebb kárbejelentést regisztráltak a kátyúbiztosítást kínáló biztosítók, de az ilyen jellegű balesetek minden autós számára kockázatot jelentenek – hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Fontos tudni, hogy a káreseményt a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. Az ilyen balesetekhez érdemes rendőrt hívni, a hatósági jegyzőkönyv ugyanis fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Ajánlott több irányból is fényképet készíteni a kátyúról, az autóról, a helyszínről, és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, célszerű feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.
A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is. Az átlagos kárösszeg a MABISZ adatai szerint húszezer forint körül van, a biztosítási szakemberek azonban találkoztak olyan esettel is, amikor a kátyú 500 ezer forintot meghaladó összegű kárt okozott a futóműben.Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco, mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, évi 2-3 ezer forintos díjért.
A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, illetve a kárigényt. Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni.Az utak állapotáért az út fenntartója felel, így a károsultnak hozzá kell fordulnia. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében a településeket összekötő útvonalak, illetve az autópályák állnak, a lakott területen belüli útszakaszok az illetékes önkormányzat hatáskörébe tartoznak. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalainak kezelője a fővárosi, az egyéb úthálózatoké a kerületi önkormányzatok.
A kátyúzási igény egyébként még az idén is nagyobb, mint amekkorát a közútkezelők egyszerre el tudnának végezni. Az úthibákat – mint azt az MTI-vel közölték – elsőként a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon javítják a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. Erre az idén nettó 9,51 milliárd forintot költhetnek el (ez mintegy 151 000 tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé).
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kátyú, biztosítás, MABISZ, kgfb, kegészítő biztosítás, kár
Kapcsolódó anyagok
- 2021.01.18 - Itt a kátyúszezon, alig fizetnek az útkezelők
- 2020.01.23 - Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
- 2018.03.13 - Sok a kátyú és a kár? Így védekezz!
- 2015.11.18 - Mégsem megy olyan jól az országnak
- 2015.11.17 - Most érdemes cascot kötni!
- 2015.11.16 - Keddtől új P+R parkoló Kelenföldön
- 2015.11.06 - Autósok figyelem! Fontos levél érkezik
- 2015.09.02 - Csak Astra Biztosítós autóval ne ütközzön!
- 2015.08.19 - Itt a bizonyíték: drágább lett a kötelező
- 2015.06.09 - Autóbiztosítás: horror díjak jöttek
- 2015.03.25 - Itt a fordulat a biztosításoknál?
- 2015.02.20 - Ezt nem tudják az autósok a kötelezőről
- 2013.04.16 - Kátyúvadászatra hív a biztosító
További kapcsolódó anyagok