Mi tegyünk, ha kátyúra futunk?

Egy szegedi útrészlet
Fotó: katyuvadasz.hu
2015. március 19. Észnél kell lennie annak az autósnak, akinek kocsija úthiba miatt sérült. A káreseményt (ami leggyakrabban defekt, de lehet akár futómű-károsodás is) ugyanis neki kell bizonyítania.Az idén az enyhébb időjárás miatt ugyan a szokásosnál kevesebb kárt okoztak a kátyúk, de így is jelentős kockázatot jelentenek. A közútkezelők egyszerre nem tudják mindet eltüntetni.

Az idén az enyhébb időjárás miatt a szokásosnál kevesebb kárbejelentést regisztráltak a kátyúbiztosítást kínáló biztosítók, de az ilyen jellegű balesetek minden autós számára kockázatot jelentenek – hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). Fontos tudni, hogy a káreseményt a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. Az ilyen balesetekhez érdemes rendőrt hívni, a hatósági jegyzőkönyv ugyanis fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Ajánlott több irányból is fényképet készíteni a kátyúról, az autóról, a helyszínről, és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, célszerű feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.
 
A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is. Az átlagos kárösszeg a MABISZ adatai szerint húszezer forint körül van, a biztosítási szakemberek azonban találkoztak olyan esettel is, amikor a kátyú 500 ezer forintot meghaladó összegű kárt okozott a futóműben.Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco, mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, évi 2-3 ezer forintos díjért.
A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, illetve a kárigényt. Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni.

Az utak állapotáért az út fenntartója felel, így a károsultnak hozzá kell fordulnia. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében a településeket összekötő útvonalak, illetve az autópályák állnak, a lakott területen belüli útszakaszok az illetékes önkormányzat hatáskörébe tartoznak. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalainak kezelője a fővárosi, az egyéb úthálózatoké a kerületi önkormányzatok.

A kátyúzási igény egyébként még az idén is nagyobb, mint amekkorát a közútkezelők egyszerre el tudnának végezni. Az úthibákat – mint azt az MTI-vel közölték –  elsőként a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon javítják a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. Erre az idén nettó 9,51 milliárd forintot költhetnek el (ez mintegy 151 000 tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé).

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok