Mi a csuda történhet a CBA üzleteivel?

2017. december 5. A mai nap CBA boltok eladásáról, majd annak sajátos cáfolatáról, a magyar üzletlánc bajairól, majd forgalmának kétszámjegyű bővüléséről szóltak. Az egész zavart egyértelműen az okozza, hogy nem azonos tulajdonban levő, hanem egymással szoros kapcsolatban működő boltokról van szó.

Eladja üzleteinek legalább egy részét a milliárdos magyar üzletember, a CBA-alapító Baldauf László – értesült a Portfolio két forrásból. Mint megírták: az üzletlánc korábbi (jelenleg tiszteletbeli) elnöke már túl is adott egyik központi boltján, és további tárgyalások vannak még folyamatban. A budapesti Blaha Lujza téren levő CBA a cikk szerint már a Lidl áruházláncé. A Ferenciek terén lévő boltról pedig a napokban üthetik nyélbe az üzletet.

Az, hogy a Lidl vásárolna, teljesen érthető. A plázastop törvény legnagyobb vesztese ugyanis éppen ez a lánc lehetett. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) korábban elismerte, hogy a német diszkontlánc 28 kérelméből 28-at utasítottak vissza. Miközben ugyanebben az időszakban az Aldi és a Tesco 3-3 elutasító határozatot „zsebelhetett be”.

Az már más kérdés, hogy a kormányzati hátszéllel megtámogatott CBA-hálózat valóban fogyni kezd-e (korábban éppen ők kebeleztek be több boltot is). Baldauf László a Független Hírügynökségnek leszögezte: „semmit nem kívánok eladni, nem volt, és nincs is ilyen tervem”. A Lidllel folytatott tárgyalások tényét azonban megerősítette. Ez a két állítás akkor nincs ellentmondásban, ha belegondolunk: a CBA franchise rendszerben működő hálózat (így kerülheti eleve ki – nyilvánvalóan nem véletlenül – a kormányzat innovatív, a nagyobb méretű kereskedelmi láncokat sújtó próbálkozásait).

Átszervezték a franchise rendszergazdát


A boltok tehát lehetnek egy kiskereskedő tulajdonában, vagy akár bérelheti a működtető azokat. Az üzlet akkor viseli a CBA (vagy Príma) logót, ha a partner jó pénzt fizetve belép a franchise rendszerbe. Állítása szerint ennek keretében a CBA szabad mozgásteret ad az üzleteknek, így az árukészletet a helyi igényeknek megfelelően tudják kialakítani, de a beszerzés (van központi raktár is), a marketing, a dolgozói képzés egységesen zajlik. Külön díjért (ilyet a beszállítóktól is szednek). Információink szerint a különböző tételekre 2-20 százalékot is elkérhetnek, de a bolt maga dönti el, hogy az adott feltételek mellett mit vesz igénybe.

Az előbbiek miatt szinte lehetetlen annak felmérése is, hogy jelenleg milyen gazdasági helyzetben lehet a magyar lánc. A Hvg.hu arról írt, hogy a legutóbbi üzleti évet hatalmas bukással zárta a CBA, amely valójában nyereségesen nem képes fenntartani ezt a rendszert. A portál megjegyezte még, hogy a magyar láncnál a fizetések jóval alacsonyabbak, mint a konkurenciánál, ami növelheti a kockázatokat.

Az üzletlánc kommunikációs igazgatója úgy reagált erre: „a CBA Kereskedelmi Kft. árbevételének csökkenéséből semmilyen általános érvényű következtetést nem lehet levonni, hiszen a franchise rendszergazda szerepét betöltő cég feladatának, kereskedelmi tevékenységének átszervezése okozta a bevétel csökkenését.” Azt is hozzátette: az idei első félévben franchise rendszerük jelentős, mintegy 12 százalékos forgalmi bővülést könyvelhetett el, ami kiugróan jó eredménynek számít.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok