A távol-keleti gyártók okozhatják a legtöbb gondot

Megvan a Tesla kihívója?

Veszélyes lehet a BYD a Tesla számára
Fotó: byd.com
2023. április 20. Ma nyitja hivatalosan kapuit a sanghaji autószalon, ahol továbbra is az elektromos autók vonzzák leginkább az érdeklődőket. A kategóriában a piacvezető Tesla mellett több kínai autógyártó is nagy erőkkel növekedett az elmúlt időszakban. Mára az is elképzelhetővé vált, hogy a távol-keleti gyártók közül kerül ki Elon Musk legkomolyabb kihívója.

A részvényesek számára a katasztrofális 2022-es esztendő után örömteli fordulat következett be az első negyedévben a legnagyobb elektromosautó-gyártó piacán. Ahogy ábránkon is jól látható, a januári 110 dollár körüli mélypontot követően a Tesla részvény árfolyama gyorsan felfutott, és immáron két hónapja stabilan a 180 és 200 dollár közötti tartományban forog, azaz a részvényesek idén legalább 60 százalékos emelkedésnek örülhettek. 

A Tesla árfolyamának alakulása az elmúlt 12 hónapban

Forrás: cnbc.com 

 
Érdemes megfigyelni, hogy ugyanez a mintázat volt jellemző több, kockázatosabbnak ítélt befektetési eszközre is: több hónapos csúszás végén egy január közepi mélypont, melyet gyors és intenzív felfutás követett február közepéig, és azóta oldalazó mozgást végez a részvény. Ha kicsit távolabbról nézzük az eseményeket, akkor szembetűnő a hasonlóság például a bitcoin árának alakulásával, amiről nemrégen írtunk.

De milyen áron?

Természetesen a sokféle befektetési eszköz emelkedésének hátterében különböző okok találhatóak, de mindenképpen közös a makrogazdasági környezet. Január közepére vált egyre meghatározóbbá az a nézet a piacon, hogy a Fed kamatemelési ciklusa még idén véget érhet, és ez támogatta a magasabb kockázatúként nyilvántartott eszközök árának emelkedését. Ezen a közös háttéren kívül azonban nagyon is konkrét és specifikus okok is magyarázzák a Tesla idei szárnyalását.

Egyrészt a cég töretlenül növeli eladásait; az idei első negyedévben 422 ezer járművet adtak át, ami mintegy 36 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti érték. Bár ez kissé elmarad az elemzők által várt 432 ezres átlagtól, de a növekedés még így is vonzó a befektetők számára.

A gond ott mutatkozik, hogy az amerikai gyártó kénytelen volt többször is árat csökkenteni az elmúlt hónapokban. Ahogyan erről annak idején beszámoltunk, a Tesla a konkurencia visszaszorítása érdekében volt kénytelen felülvizsgálni az árait. Az értékesítési számokon látszik, hogy a stratégia bizonyos szempontból mindenképpen sikeres volt, hiszen az eladások még növekedtek is.

Ugyanakkor ez a nyereségesség rovására történt, hiszen a költségek nem csökkentek. A kimutatások szerint Elon Muskék bruttó árrése a korábbi 30 százalékról a tavalyi utolsó negyedévben 25,9 százalékra csökkent. Elemzők szerint óhatatlan, hogy a jövedelmezőségük az idei év során tovább fog esni. 

Ami nem megy Musknak, az sikerül a BYD-nek?

Kik a versenytársak, akik ellen a Teslának lépnie kellett? A hagyományos autógyárak mellett a valódi kihívás az elektromos autók piacán a most megjelenő kínai gyártóktól származhat. Ahogyan a ma nyíló sanghaji autókiállításon is bebizonyosodni látszik, van egy tucatnyi komoly kínai autógyár, amely fejlett technológiával képes elektromos autókat tervezni és gyártani. Hiba lenne egy legyintéssel elintéznünk őket, mondván, hogy még évtizedekig kell hogy tanulják az autógyártás mesterségét, mielőtt elfogadható minőséget tudnának elérni. Emlékezzünk arra, hogy maga a Tesla is nulláról kezdte a fejlesztést, és így tudott néhány év alatt prémium autógyárakra jellemző terméket és nyereséget elérni! Hasonló sikert elérhet egy kínai gyártó is, főleg ha sikerül végre olcsóbban is elérhetővé tennie az elektromos autóit.

A kihívók közül - iparági források szerint - a BYD lehet az egyik legérdekesebb és legveszélyesebb a Tesla számára. Ahogy az összehasonlításból kiderül, ez a gyár átlagban olcsóbb autókat ad el, mint a Tesla, ugyanakkor abban a szegmensben egyértelműen jobb nyereségességet tud felmutatni. A kínai gyártó ugyanis 22,8 százalékos árrést ért el a negyedik negyedévben, ami ugyan picivel alacsonyabb a Tesla hasonló értékénél, de ezt úgy érte el, hogy jelentősen olcsóbb autókat adott el, mint amerikai versenytársa. Magyarán az várható, hogy amikor a Tesla az árverseny miatt kénytelen lesz a BYD-hez hasonló árakon értékesíteni, akkor a kínai gyártó jövedelmezősége magasabb lesz, mint az amerikai versenytársáé.

Ezen felül a vállalat az olcsóbb árainak köszönhetően jóval több autót tud eladni, tavaly több mint 900 ezer elektromos járművet értékesítettek. Fontos különbség még, hogy míg a Tesla mások által gyártott akkumulátorokat épít össze és szerel autóiba, addig a BYD saját maga gyártja az energia tárolásához szükséges eszközöket és ez hosszútávon stratégiai előnyt biztosíthat számukra.

Izgalmas időszak következik most: a Tesla menekül előre és igyekszik csökkenteni a versenytársak nyomását azzal, hogy csökkenti árait. Közben a versenytársak egyre jobb minőségű autókat gyártanak és lassan valódi kihívói lesznek Elon Musk cégének. Az biztos, hogy a részvénypiac érzékenyen fog reagálni a verseny kimenetelére, akárki is legyen majd a győztes.

Szerző: Szepesi László
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok