Az elutasítási arány 97 százalékos
2015. július 14.
Már háromezernél több devizahiteles fordult panasszal az elszámolás ellen a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) – tudta meg az Azénpénzem.hu. Minden ötödik eljárás zárult le, közülük azonban mindössze nem egészen három százalék járt sikerrel. Információink nagyon elégedetlenek a Budapest Autó, a Lombard Lízing ügyfelei, de szaporodnak az Aegon Hitellel szembeni kifogások is.
Május végén még a hatszázat sem érte el az elszámolások miatti panaszok teljes száma, július 9-ére már 3119 kifogással találkozott a PBT – válaszolták kérdésünkre a Magyar Nemzeti Banknál (MNB). A legtöbb, közel 2500 kérelem az elszámolás helyességét vitatta. Igen sokan – szám szerint 609-en – kérték azt is, hogy hitelezőjüket kötelezzék az elszámolás végrehajtására. A panaszkodókat erősen elgondolkodtatja, hogy a már lezárt ügyek 96,6 százaléka az eljárás megszüntetésével zárult. Eddig mindössze hat egyezség (a pénzügyi intézmény legalább valamennyit engedett) és két elszámolásra kötelezés született.
Talán ez is lehet az oka annak, hogy a devizás elszámolási ügyekhez mérten még a mostani panaszok száma is mindössze mintegy 0,2 százalékra rúg. A helyzet azonban véleményünk szerint változhat. A bankok körülbelül 1,7 millió elszámolási értesítőt küldtek ki (ebből közel 180 ezer végtörlesztetteknek ment, akiknek csak november végére kell kiküldeni az elszámolást). Mint azonban korábban írtuk, szép csöndben egyre több hitelezőről derült ki, hogy az április 30. mégsem április 30. (ha másért nem, a postai kézbesítés miatt). A bankhoz a panaszt az adós 30 napon belül nyújthatja be, annak azonban ezt követően 60 nap áll rendelkezésre a megválaszolására.
Még „normál” (tehát csúszás nélküli) esetben is már július végénél járunk. Az adósnak még innen van 30 napja dönteni a PBT-hez fordulásról. Azt tehát, hogy a panaszok valóságos aránya mennyi, ahhoz képest lenne érdemes kiszámolni, hogy hány szerződésnél járt már le a procedúrára adott határidő. Erről azonban nincs konkrét adat.Szerintünk ebben az időpontban a hármezer feletti kérelem sem csekély.
Információink (és a hozzánk érkezett jelzések) alapján egyre jobban látszik, hogy a legelégedetlenebbek a Budapest Autó, a Lombard Lízing (ott a Kúria döntése nyomán is áll a bál) ügyfelei, de mintha kezdenének felzárkóznak hozzájuk az Aegon Hitel adósai is. Mérleget viszont ilyen szempontból (is) később lehet majd igazán vonni. Már csak azért is, mert első körben az autóhitelesek kapták meg az elszámolást.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Itt olvashat részleteket az elszámoltatásról és a forintosításról
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: elszámolás, elszámoltatás, panasz, PBT, MNB
Megugrottak az elszámolási panaszok
Egyelőre kevés az egyezség
Május végén még a hatszázat sem érte el az elszámolások miatti panaszok teljes száma, július 9-ére már 3119 kifogással találkozott a PBT – válaszolták kérdésünkre a Magyar Nemzeti Banknál (MNB). A legtöbb, közel 2500 kérelem az elszámolás helyességét vitatta. Igen sokan – szám szerint 609-en – kérték azt is, hogy hitelezőjüket kötelezzék az elszámolás végrehajtására. A panaszkodókat erősen elgondolkodtatja, hogy a már lezárt ügyek 96,6 százaléka az eljárás megszüntetésével zárult. Eddig mindössze hat egyezség (a pénzügyi intézmény legalább valamennyit engedett) és két elszámolásra kötelezés született.
Korábban összeszedtük, milyen sorokat és számokat érdemes kiemelten figyelni az elszámolási értesítőben, és mit miként kell értelmezni. A részletes kimutatások buktatóiról is írtunk. Igazán kacifántos dolgok az autóhiteleknél fordultak elő. A lízingcégek többsége eleve kétfázisú elszámolást alkalmaz. Első körben egy számított árfolyamot közölnek, a beérkezett törlesztőt pedig napi árfolyamon számolják el. Az sem ritka, hogy a részlet fix, az árfolyamváltozás miatti különbözetet pedig külön számlán tartják nyilván.
Az előbbiek mellett az elszámolás kiadására 13 esetben sikerült megállapodni a hitelezővel. (A részletek a mellékelt táblázatban.) Az elégedetlen adósok számára bíztató lehet viszont, hogy még csak beérkezett panaszok mintegy ötödét bírálták el, a 80 százalék tehát hátra van. A szabályok azonban erősen beszűkítik az ügyfelek lehetőségeit. A törvény szerint ugyanis a PBT-beadványban konkrétan meg kell jelölni, hogy a bank milyen számítási hibát vétett. A jegybank többször is hangsúlyozta: a valós kalkulációt csak a hitelintézetek tudják elvégezni. Az erre kidolgozott képlet pedig annyira bonyolult, hogy bizalmasan már több banki felsővezetőtől is hallottuk: ők sem értik a számítási metódust. (Pestiesen: innen szép nyerni a kifogásolóknak.) Valójában mekkora is lehet a kifogások aránya?
Talán ez is lehet az oka annak, hogy a devizás elszámolási ügyekhez mérten még a mostani panaszok száma is mindössze mintegy 0,2 százalékra rúg. A helyzet azonban véleményünk szerint változhat. A bankok körülbelül 1,7 millió elszámolási értesítőt küldtek ki (ebből közel 180 ezer végtörlesztetteknek ment, akiknek csak november végére kell kiküldeni az elszámolást). Mint azonban korábban írtuk, szép csöndben egyre több hitelezőről derült ki, hogy az április 30. mégsem április 30. (ha másért nem, a postai kézbesítés miatt). A bankhoz a panaszt az adós 30 napon belül nyújthatja be, annak azonban ezt követően 60 nap áll rendelkezésre a megválaszolására.
Még „normál” (tehát csúszás nélküli) esetben is már július végénél járunk. Az adósnak még innen van 30 napja dönteni a PBT-hez fordulásról. Azt tehát, hogy a panaszok valóságos aránya mennyi, ahhoz képest lenne érdemes kiszámolni, hogy hány szerződésnél járt már le a procedúrára adott határidő. Erről azonban nincs konkrét adat.Szerintünk ebben az időpontban a hármezer feletti kérelem sem csekély.
Információink (és a hozzánk érkezett jelzések) alapján egyre jobban látszik, hogy a legelégedetlenebbek a Budapest Autó, a Lombard Lízing (ott a Kúria döntése nyomán is áll a bál) ügyfelei, de mintha kezdenének felzárkóznak hozzájuk az Aegon Hitel adósai is. Mérleget viszont ilyen szempontból (is) később lehet majd igazán vonni. Már csak azért is, mert első körben az autóhitelesek kapták meg az elszámolást.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Itt olvashat részleteket az elszámoltatásról és a forintosításról
PBT előtti eljárások*
Elszámolás vitatása | Panaszeljárási kérelem | Elszámolás kérése | Összesen | |
---|---|---|---|---|
Beérkezett | 2491 | 19 | 609 | 3119 |
Folyamatban | 2013 | 19 | 467 | 2499 |
Lezárt | 478 | 0 | 142 | 620 |
ebből: | ||||
egyezség | 6 | 13 | 19 | |
kötelezés | 0 | 2 | 2 | |
eljárás megszüntetése | 472 | 127 | 599 | |
* 2015. július 9-i állapot |
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: elszámolás, elszámoltatás, panasz, PBT, MNB
Kapcsolódó anyagok
- 2016.11.18 - Nem hagyta magát, közel kétmilliót kapott a banktól
- 2016.03.01 - Kérlelhetetlenebbé váltak a bankok
- 2015.11.18 - Kiábrándító a devizás panaszmérleg
- 2015.09.04 - Elszámolás: a bankok is hibáztak
- 2015.07.17 - A hitelkiváltás sötét oldala
- 2015.06.16 - Túl jól bánt ügyfeleivel a bank– újra kell számolnia
- 2015.06.15 - Tovább késik az elszámolással a Banif Plus
- 2015.06.02 - Nem kapott elszámolást a banktól? Ez lehet az oka
- 2015.05.27 - Elszámolási furcsaságok
- 2015.05.21 - Késve kapta meg a banki elszámolást? A felügyelet büntetett
- 2015.05.21 - Elégedetlen a banki elszámolással? Itt a válasz, miért
- 2015.05.11 - Hitelszámtan devizásoknak
- 2015.05.05 - Ezért nem érted az elszámolást!
További kapcsolódó anyagok