Még több hajót Budapestre!
2019. június 17.
A Hableány katasztrófája után sok szó esett arról, mennyire zsúfolt a Duna belvárosi szakasza. A Fővárosi Közgyűlés által készített mobilitási terv alapján a hajók száma még jócskán gyarapodhat is. Az autóval rendelkező budapesti lakosokat legfájdalmasabban az érintheti, hogy a mostani díjmentes helyi parkolás helyett parkolóházakban, mélygarázsokban pénzért tehetnék le kocsijukat.
Az új belvárosi kikötők létesítését össze kell hangolni a közterület-fejlesztésekkel, javítani kell a gyalogos hozzáférés feltételeit – olvasható a Budapesti Mobilitási Terv 2030 című, a Fővárosi Közgyűlés által készített koncepcióban (ebben van szó a nagy nyilvánosságot kapott dugódíjról). Mint leírták: a Dunához kapcsolódó turisztikai attrakciók hajós megközelítését is természetessé kell tenni. A szövegből kiderül, hogy új kikötők létesítése is a tervek között szerepel.
A Dunán új, menetrend szerinti hajójáratok kialakítása igazán vonzó lehetőség, de nem véletlenül aggódnak sokan, hogy mindezt sajátos üzleti szempontok lenghetik át. A Hableány katasztrófáját követően az Index.hu megírta: nem lesz egyszerű dolga a főpolgármesternek, ha szabályozni akarja a Budapest belvárosi szakaszán megnövekedett szállodahajó-forgalmat, mivel a szállodahajó-biznisz egyik legnagyobb szereplője és haszonélvezője, a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legfőbb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t.
A 444.hu a napokban idézett egy hajózási képzésben jártas szakembert, aki szerint mióta 2013-ban egy volt kormánytisztviselő átvette az elméleti képzést végző céget, „valós ismeretek helyett csak a vizsgakérdések válaszait magoltatják be a tanulókkal”. A portál cikkének fő kijelentése egyébként, hogy két jelentés is figyelmeztette a budapesti városvezetést a Duna túlzsúfoltságára.
Nem csak a vízen, a lakókörzetekben is jókora változást hozhatna a jelenlegi Közgyűlés tervének megvalósulása. Alapvetően átalakítanák ugyanis a fővárosi parkolási rendszerét. Ez érinti a várakozási zónákat és díjakat, és a jelenlegi kedvezményeket is. Nem véletlenül szerepel így, idézőjelben az „alanyi jogú” ingyenes lakossági parkolás (ezzel nyilvánvalóan azt akarják sugallni, hogy egy elfeledtethető kiváltságról van csupán szó).
A Napi.hu megkereste a Fővárosi Önkormányzatot, hogy pontosan milyen változtatásokat szeretnének a tervezet alapján, például a ma még ingyenes lakossági parkolásnál, de választ nem kaptak. A tervből azonban véleményünk szerint kiderül, hogy milyen lehetőségeik maradhat az „alanyi jogú” díjmentességüket elvesztő budapesti autótulajdonosoknak. Szerepel benne, hogy a belvárosi parkolóházaknak és mélygarázsoknak nem a városközpontba érkezőket, hanem minél inkább a helyben lakók gépjárműveinek elhelyezését kell szolgálnia, hogy felszabaduljanak a közterületi parkolóhelyek, és környezetük újratervezésével a városi közösségi élet különböző formái jelenjenek meg.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: parkolás, parkolási díj, főváros, Budapest, Duna, hajók, turizmus
Megszűnhet a díjmentes fővárosi parkolás
Fotó: Mónus Márton, MTI
Az új belvárosi kikötők létesítését össze kell hangolni a közterület-fejlesztésekkel, javítani kell a gyalogos hozzáférés feltételeit – olvasható a Budapesti Mobilitási Terv 2030 című, a Fővárosi Közgyűlés által készített koncepcióban (ebben van szó a nagy nyilvánosságot kapott dugódíjról). Mint leírták: a Dunához kapcsolódó turisztikai attrakciók hajós megközelítését is természetessé kell tenni. A szövegből kiderül, hogy új kikötők létesítése is a tervek között szerepel.
Turistahajók a Dunán Forrás: MTI, Mohai Balázs
A 444.hu a napokban idézett egy hajózási képzésben jártas szakembert, aki szerint mióta 2013-ban egy volt kormánytisztviselő átvette az elméleti képzést végző céget, „valós ismeretek helyett csak a vizsgakérdések válaszait magoltatják be a tanulókkal”. A portál cikkének fő kijelentése egyébként, hogy két jelentés is figyelmeztette a budapesti városvezetést a Duna túlzsúfoltságára.
Kiütik az „alanyi jogú” díjmentességet
Nem csak a vízen, a lakókörzetekben is jókora változást hozhatna a jelenlegi Közgyűlés tervének megvalósulása. Alapvetően átalakítanák ugyanis a fővárosi parkolási rendszerét. Ez érinti a várakozási zónákat és díjakat, és a jelenlegi kedvezményeket is. Nem véletlenül szerepel így, idézőjelben az „alanyi jogú” ingyenes lakossági parkolás (ezzel nyilvánvalóan azt akarják sugallni, hogy egy elfeledtethető kiváltságról van csupán szó).
A Napi.hu megkereste a Fővárosi Önkormányzatot, hogy pontosan milyen változtatásokat szeretnének a tervezet alapján, például a ma még ingyenes lakossági parkolásnál, de választ nem kaptak. A tervből azonban véleményünk szerint kiderül, hogy milyen lehetőségeik maradhat az „alanyi jogú” díjmentességüket elvesztő budapesti autótulajdonosoknak. Szerepel benne, hogy a belvárosi parkolóházaknak és mélygarázsoknak nem a városközpontba érkezőket, hanem minél inkább a helyben lakók gépjárműveinek elhelyezését kell szolgálnia, hogy felszabaduljanak a közterületi parkolóhelyek, és környezetük újratervezésével a városi közösségi élet különböző formái jelenjenek meg.
A koncepció szerint a belső kerületekben megfelelő közlekedési kínálattal és tájékoztatással, valamint gazdasági ösztönzőkkel lehet egyre több lakost ráébreszteni arra, hogy számukra nem létszükséglet a saját személygépkocsi tartása, a közlekedés másképp is megoldható.
Nézzze meg karikatúránkat is!
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: parkolás, parkolási díj, főváros, Budapest, Duna, hajók, turizmus