Mégsem hatásos a vírusok ellen a Dettol
2021. december 8. Majdnem 150 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Dettol termékcsalád forgalmazójára, mert az nem tudta bizonyítani, jogosan állítja, hogy szerük – ahogy azt reklámjukban állították – hatásos a vírusok ellen. Egyéb gondokat is talált a vizsgálat.A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a Reckitt Benckiser Kft. megtévesztette a fogyasztókat az általa forgalmazott Dettol termékcsaládba tartozó biocid termékek (antibakteriális felülettisztító spray-k és kendők, kézfertőtlenítők és szappanok) népszerűsítésekor. A reklámok nagyfokú hatékonyságot állítottak (pl. „Elpusztítja a baktériumok 99,9%-át és inaktiválja a vírusokat”, „Víz nélkül pusztítja el a kórokozók 99.9%-át”), a cég ugyanakkor ezt a hatást az eljárás során csak a baktériumokra tudta elfogadhatóan igazolni.
A GVH közleménye szerint jogsértő volt annak módja is, ahogyan a termékeket a vállalkozás a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítette. Bár a logót és a „Heim Pál Gyermekkórház ajánlásával” szlogent a cég a felek közötti marketingmegállapodás keretében használhatta, a feltártak nem támasztották alá, hogy a termékek ajánlása szakmai ellenőrzést vagy vizsgálatot követően, megalapozott szempontok alapján történt, ahogyan egy átlagos fogyasztó gondolhatta. A logó és szlogen így megtévesztő üzenetet közvetített a vásárlók felé.
A hatóság vizsgálata kiterjedt arra is, hogy miként népszerűsítette a fertőtlenítőszert az egyik legnépszerűbb hazai Facebook-profil, Tibi atya közösségi oldala. Az eljárás során egyértelműen megállapítható volt, hogy az oldal a két fél közötti együttműködés nélkül jelenítette meg a terméket, vagyis nem próbált szponzorációt leplezni a fogyasztók elől. A GVH így e vonatkozásban megszüntette az eljárást.
A tisztességtelen gyakorlatokért a GVH Versenytanácsa 147 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki a Reckitt Benckiser Kft.-re. A döntés figyelembe vette többek között, hogy a több évig tartó reklámkampány érezhető hatással volt az érintett piacra. A versenyhatóság tekintettel volt ugyanakkor arra is, hogy a vállalkozás az eljárás hatására önként módosította reklámgyakorlatát, és részben elismerte a jogsértést.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: járvány, vírus, GVH, bírság, antibakteriális, fertőtlenítő, Dettol
Kapcsolódó anyagok
- 2022.02.17 - Átverhették, ezért pénzt kap, aki az Alzától vásárolt
- 2021.12.14 - Ráhajtott a GVH az autóhirdetések piacára
- 2021.12.13 - Már bizonyítottan nálunk is megjelent az omikron
- 2021.12.10 - Már tizedszer tévesztette meg ügyfeleit a Telekom
- 2021.11.09 - Brutális, mennyit költünk saját zsebből az egészségre
- 2021.10.28 - Van mitől rettegniük az egészségre vágyó magyaroknak
- 2021.09.29 - Kamu volt a maszkok árengedménye, 85 milliós bírság lett a vége
- 2021.08.05 - Újra támad a betiltott fogfehérítő
- 2021.06.16 - Vizet adtak el fertőtlenítőként
További kapcsolódó anyagok