Megrohanhatják az autósok a gumisokat

Fotó: Abrocs Kereskedőház
2018. április 3. Százezrek indulhatnak el a melegebbre fordult idő miatt lecseréltetni autójukról a téli gumit. Sokan még nem tették ugyanis meg a szeszélyes márciusi időjárás miatt. Egy előrejelzés szerint a csúcs április közepén várható, így érdemes előre időpontot foglalni.

A 2013-as márciusi nagy havazás óta minden tavasszal lényegesen óvatosabbak az autósok, és hetekkel későbbre időzítik az időszakos kerékcserét – állítja Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház (AKH) kereskedelmi vezetője. A vállalat partnereitől beérkezett információk alapján elmondta: a szeszélyes időjárás az ország szinte egész területén megfontoltságra késztette az autósokat, így várhatóan Húsvét után egyszerre indul el a szezon a keleti és a nyugati országrészekben is. A csúcs április közepére várható, és május első heteire enyhül a szervizekre helyeződő nyomás.

Az abroncsszektorban is tapasztalható szakemberhiány miatt Tiszay szerint előfordulhat, hogy akár egyhetes, tíznapos várakozással is számolniuk kell az ügyfeleknek.  Tíz helyszínen több mint 100 ezer autós „rohamozhatja” ugyanis ezekben a hetekben az AKH szervizeit.

Gyorsan kophat a téli szett


A szakember úgy látja, hogy az elmúlt években már jelentős javulás érzékelhető a szezonális kerékcserék területén. Míg a pénzügyi válság idején az autók egy részén különféle okokból nyáron is téli gumikkal közlekedtek, ma már szerencsére ez egyre kevésbé jellemző. A nyári abroncs más összetételű kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokosra hevült aszfalton se kenődjön. A nyári melegben hamarabb elkopik a téli szett, és akkor hamar megint abroncsokat kell venni. Ami a legfontosabb, hogy egy jó minőségű nyári abronccsal felszerelt autó fékútja közel harmadával is rövidebb lehet, mintha téli abroncs feszülne a kerekeken.

A korszerű nyári abroncsokat úgy tervezik, hogy vízelvezetés szempontjából is kiemelkedőek legyenek. Egy komoly tavaszi, nyári esőzés során könnyen előfordulhat, hogy a lejtők alján összegyűlik a víz, és ilyenkor megnő az aquaplaning, azaz a vízen csúszás veszélye. Az abroncs nem képes a közte és az útburkolat közti vizet kiszorítani, a kerekek úgy elkezdenek csúszni, mintha jégen lennénk. A vízen csúszást megelőzni vagy mérsékelni a sebesség csökkentésével és megfelelő állapotú abronccsal tudjuk: egy elkopott autóguminak jóval kisebb az árokmélysége, ezáltal kevesebb vizet képes kiszorítani.

Az Abroncs Kereskedőház szakemberei a közlemény szerint a szervizekben minden esetben felmérik az gumiabroncsok állapotát, és jelzik az autó tulajdonosának, ha hamarosan cserélnie kell azokat. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Általában a nyolc-tíz évnél idősebb abroncsokat a profilmélységtől függetlenül cserélni kell.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok