Megint rohanhatunk a bankba ügyfélátvilágításra

2019. március 1. Már elkezdték kiküldeni a bankok céges ügyfeleiknek azt a levelet, amiben arra kérik a képviselőket, ismételten nyilatkozzanak a vállalkozás tényleges tulajdonosairól, és igazolják magukat. Van, ahol elég levélben nyilatkozni, van ahol muszáj személyesen megjelenni. Aki nem teszi, annak június 26. után a bank nem teljesíti a megbízásait.

„Jogszabályi előírás miatt legkésőbb 2019. június 26-ig személyesen fel kell keresnie bankfiókunkat adatainak és nyilatkozatainak frissítése céljából. Sajnálatos módon meghatalmazás elfogadására ebben az esetben nincs lehetőségünk” – írja az egyik bank céges ügyfeleinek. Az aktuális létesítő okiratot, illetve 30 napnál nem régebbi nyilvántartásba vételt igazoló dokumentumokat kell bemutatni. Az ismételt átvilágítással érintett ügyfelek képviseletében eljáróknak a személyi igazolványukat lakcímkártyával is be kell mutatniuk. Ezekről a bank fénymásolatot készít.

Egy másik bank ugyanakkor nem akarja mindenáron berángatni az ügyfeleit a bankfiókba, elég a mellékelt nyilatkozatot kitölteni a vállalkozás tényleges tulajdonosairól. Viszont adathiány vagy nem megfelelő kitöltés esetén a nyilatkozatot nem fogadják el, és megtagadják a megbízások teljesítését.

Éljen a pénzmosás elleni törvény!

Vállalkozások százezrei örülhetnek az ismételt adategyeztetésnek, nem is beszélve a pénzügyi szoláltatókról. Ez utóbbiak így is sokszor panaszkodnak különböző konferenciákon a nem megfelelő árazást vagy nem hatékony működést szemükre vető Magyar Nemzeti Banknak: ha nem kellene folyamatosan az újabb és újabb előírásoknak megfelelő papírtengert legyártaniuk, ezekre újabb szabályzatokat gyártaniuk, és erőforrásaikat ezekre pazarolni, talán az innovációra és más fejlesztésekre is jutna idejük, pénzük, energiájuk.

Még tavaly ősszel a Pénzügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Bank közös közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy postai úton is elküldhetik a pénzügyi szolgáltatóhoz hiányzó adataikat, a szükséges okmányokat, nyilatkozatokat azok az ügyfelek, akik korábban, többnyire már az üzleti kapcsolat eredeti létesítésekor átestek a teljes körű ügyfél-átvilágításon.  Ez azonban nem felel meg az új, a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény előírásainak.

A szolgáltató felelőssége

Az új jogszabály 2017. június 26-án lépett hatályba, és eredményeinek 2019. június 26-ig kell teljes körűen rendelkezésre állniuk. Eszerint a pénzügyi szolgáltatóknak azonosítaniuk kell és át kell világítaniuk ügyfeleiket többek között hárommillió-hatszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti megbízás teljesítésekor; kétmillió-ötszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti árukereskedelmi megbízás készpénzben történő teljesítésekor; egyes szerencsejáték típusoknál hatszázezer forintot elérő vagy azt meghaladó összegű nyeremény kifizetésekor, illetve ha a korábban rögzített ügyfél-azonosító adatok valódiságával vagy megfelelőségével kapcsolatban kétség merül fel. Ha ez nem történik meg, a szolgáltatók kötelesek lesznek az ügyfél által kezdeményezett ügyleteket megtagadni. 

A jogszabály szerint az átvilágításhoz az ügyfélnek elvben személyesen kell megjelennie a pénzügyi szolgáltatónál, esetleg közjegyző előtt vagy valamelyik külképviseleten. Ha azonban valamilyen nyilatkozat, adat vagy okmánymásolat hiányzik, amire korábban nem, csak az új rendelkezések szerint van szükség, ezek kényelmesebben is pótolhatók.

A Pénzügyminisztérium, a Magyar Nemzeti Bank hangsúlyozta, hogy postai beküldés lehetőségéről, és esetleg egyéb intézkedésekről a kockázatok figyelembe vételével a szolgáltatónak kell döntenie. A felügyeleti szervek csak abban az esetben tartják elfogadhatónak a hiányzó dokumentumok postai beküldését, ha a másolatokat megfelelő minőségben készítették, a feltüntetett adatok jól láthatóak rajtuk, és ezek alapján az ügyfél egyértelműen azonosítható a korábbi ügyfél-átvilágítással érintett személlyel.


Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok