Hová tart vajon az olajár?
2019. június 5.
Sok autós üdvözölte örömmel, hogy mától nagyot csökkent az üzemanyagok ára. Valójában azonban akkora üdvrivalgásra nincs ok, hiszen a benzin litere így is mintegy 60 forinttal kerül többe, mint az idei év elején. Ráadásul kérdéses, hogy a mostani trend meddig marad majd fenn.
Érdemes felidézni, hogy a 2019-es évet 341 forintos benzin átlagárral kezdtük, a gázolaj átlagára pedig 376 forint volt. Mától a tényleg látványos árcsökkentés után a Holtankoljak.hu adatai szerint a benzin átlagára 400 forint, egy liter gázolajért pedig a kutakon átlagban 403 forintot kell fizetni. A benzin tehát majdnem 60, míg a dízel 25 forintot kissé meghaladó mértékben kerül többe.
A hazai folyamatokat részben megmagyarázhatja a dollár forintárfolyamának alakulása. Május végétől ugyanis a forint a dollár ellenében majdnem 2,5 százalékkal erősödött. A mostani, szokatlanul nagymértékű csökkentést azonban elsősorban a világpiaci olajárak hirtelen megzuhanása teszi lehetővé. Megfordulni látszik az április közepéig tartó emelkedő trend. Kérdés persze, hogy ez meddig marad így. Mindenesetre a Világbank is rontotta a kőolaj idei és jövő évi átlagárára vonatkozó előrejelzését. Eszerint átlagosan továbbra is a jelenleginél magasabb, az áprilisi csúcsnál azonban alacsonyabb árat, idén hordónként 66 dollárt, jövőre 65 dollárt várnak.
Az OPEC és több, az olajkartellen kívüli állam korábbi - és általános meglepetésre immár másfél éve be is tartott – megállapodásának megfelelően várhatóan újabb erőfeszítéseket tesz az olajkínálat szabályozására. Al-Falih, Szaud Arábia olajügyi minisztere az Arab News-nak arról beszélt, hogy az árakat több erő dinamikus kölcsönhatása határozza meg, amelyek közül néhány nem is alapvető. Külön említette a politikai lapok főcímeit és a pénzügyi spekulációkat.
A miniszter így magyarázta, hogy miután az idei év első negyedében jelentősen, mintegy 20 százalékkal emelkedtek, az olajárak áprilisi 15-i közel 75 dolláros csúcsát fordulat követte: a lassú lemorzsolódás május utolsó napján hirtelen zuhanásba váltott, és tegnapra megközelítette a 60 dolláros szintet. Így összességében április elejéhez képest több mint 10 százalékkal alacsonyabb áron lehet hozzájutni a fekete aranyhoz, és noha hétfő óta megállni látszik az esés, nehéz megbecsülni, mit hoz a jövő.
A szakértők többsége elsősorban a világgazdaság globális lassulásának tulajdonítja az olajkereslet csökkenését, a befektetői félelmeket pedig erősíti az USA és Kína kibontakozó kereskedelmi vitája. A kereslet gyengülését, ezzel szemben pedig a kínálat emelkedését, vagyis további áresést vetít előre emellett, hogy az Egyesült Államok olajfogyasztása márciusban 2017 óta először csökkent, olajtermelése pedig ismét emelkedett. De az áreséshez hozzájárul az is - ahogy Jasper Lawler, az LCG brókercég kutatási vezetője a BBC-nek utalt rá –, hogy a globális gazdasági lassulás miatt aggódó spekulánsok tovább nyomják lefelé az árakat.
A szaudi miniszter szerint a hirtelen megnőtt volatilitás teljesen indokolatlan, a piac továbbra is egészséges. Rámutatott arra, hogy az OPEC és társai erőfeszítései közel 30 hónap alatt jól beváltak, annak ellenére, hogy a kezdetektől szkepticizmussal szembesültek, ami fokozatosan utat adott a hitelességnek. Az Arab Newsnek adott nyilatkozatban kijelentette azt is, hogy az OPEC nem konkrét árakat tűz ki célul, hanem igyekszenek egyfajta globális egyensúly létrehozásával stabilizálni és kiszámíthatóbbá tenni a piacot. A megállapodás résztvevői június végéig megvizsgálják a helyzetet, és akkor döntenek a továbbiakról.
Mindeddig az OPEC és a megállapodásban résztvevő kartellen kívüli államok szemmel láthatóan igyekeztek pontosan tartani a megállapodott kibocsátási mennyiségeket. Mint a Bloomberg az elemzők és a hajókövető adatok alapján készített felmérése mutatta, az ismét szankciókkal sújtott Irán olajtermelésének napi mintegy 230 ezer hordónyi kiesését a szaudi 170 ezres termelésnövekmény és Irak 60 ezer hordónyi többlete pótolta. Utóbbi amúgy – egyetlenként - túllépte a számára megállapított kvótát, mindenesetre így az össztermelés májusban nem esett vissza.
A szaudiak a termelés korlátozásának további meghosszabbítását javasolják mivel a globális gazdasági növekedés esése csökkentheti ugyan az olajigényt, de a kínálat alakulására vonatkozó várakozásokat is mérsékelhetik a fokozódó közel-keleti feszültségek és például a venezuelai kitermelés hosszan tartó bizonytalanságai. Anton Siluanov első miniszterhelyettes nyilatkozata szerint a megállapodások meghosszabbításához valószínűleg Oroszország is hozzájárul.
Szűkebb térségünkben némi bizonytalanságot hozott, hogy mintegy 3 millió tonna szennyezett olaj került a Barátság kőolajvezetékbe, amely még mindig elsőrendű szerepet tölt be Lengyelország, Szlovákia, Csehország, a balti államok és Magyarország ellátásában. A vezetéken így most az olaj visszafelé, Oroszország felé folyik, miután a vevők, köztük a Mol is megtagadta a szállítmány átvételét. Bár a vezeték megtisztítására már megtették az első lépéseket, és az RIA Novosztyi orosz hírügynökség közlése szerint Fehéroroszországba már minőségi nyersolaj érkezik, kiderült, hogy a probléma súlyosabb annál, mint első pillantásra látszott, és az Interfax szerint augusztusra fejezik be a szennyezett olaj visszaszivattyúzását.
Mint azonban a Mol jelezte, képesek pótolni az így kiesett mennyiséget, az Adria-vezetéken keresztül, illetve a rendelkezésre álló készletekből el tudja látni a finomítót. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) is döntött a kőolaj biztonsági készlet részleges felszabadításáról. Az így elérhető 400 ezer tonna nyersolaj a hazai biztonsági kőolajkészlet több mint 60 százaléka, a teljes kőolaj és kőolajtermék biztonsági készletnek pedig kevesebb mint 30 százaléka.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: üzemanyag, benzin, dízel, benzinár, forintárfolyam, OPEC, Mol
Még mindig 60 forinttal drágább a benzin, mint az év elején volt
Mától 9 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 7 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát a Mol, ami jókora lépés. Tavasszal nem egészen két hónap alatt – gyűjtötte ki az Azénpénzem.hu – a benzin ára literenként 44 forinttal, a gázolajé pedig 13 forinttal emelkedett. Az azóta eltelt időszakban összesen a benzin további 8 forinttal, a dízel pedig 4 forinttal drágult. A magyar autósoknak igazi szépítést csak május vége és most június eleje hozott.
Üzemanyag árváltozások 2019. (forint) | ||
---|---|---|
Mikortól | Benzin | Dízel |
Április 10. | 3 | 2 |
17. | 5 | 4 |
26. | – | 2 |
Május 1. | 5 | 4 |
10. | -2 | – |
22. | 5 | 5 |
24. | 4 | – |
29. | -3 | -6 |
Június 5. | -9 | -7 |
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés |
Érdemes felidézni, hogy a 2019-es évet 341 forintos benzin átlagárral kezdtük, a gázolaj átlagára pedig 376 forint volt. Mától a tényleg látványos árcsökkentés után a Holtankoljak.hu adatai szerint a benzin átlagára 400 forint, egy liter gázolajért pedig a kutakon átlagban 403 forintot kell fizetni. A benzin tehát majdnem 60, míg a dízel 25 forintot kissé meghaladó mértékben kerül többe.
A hazai folyamatokat részben megmagyarázhatja a dollár forintárfolyamának alakulása. Május végétől ugyanis a forint a dollár ellenében majdnem 2,5 százalékkal erősödött. A mostani, szokatlanul nagymértékű csökkentést azonban elsősorban a világpiaci olajárak hirtelen megzuhanása teszi lehetővé. Megfordulni látszik az április közepéig tartó emelkedő trend. Kérdés persze, hogy ez meddig marad így. Mindenesetre a Világbank is rontotta a kőolaj idei és jövő évi átlagárára vonatkozó előrejelzését. Eszerint átlagosan továbbra is a jelenleginél magasabb, az áprilisi csúcsnál azonban alacsonyabb árat, idén hordónként 66 dollárt, jövőre 65 dollárt várnak.
A lassú lemorzsolódás váltott zuhanásba
Az OPEC és több, az olajkartellen kívüli állam korábbi - és általános meglepetésre immár másfél éve be is tartott – megállapodásának megfelelően várhatóan újabb erőfeszítéseket tesz az olajkínálat szabályozására. Al-Falih, Szaud Arábia olajügyi minisztere az Arab News-nak arról beszélt, hogy az árakat több erő dinamikus kölcsönhatása határozza meg, amelyek közül néhány nem is alapvető. Külön említette a politikai lapok főcímeit és a pénzügyi spekulációkat.
A miniszter így magyarázta, hogy miután az idei év első negyedében jelentősen, mintegy 20 százalékkal emelkedtek, az olajárak áprilisi 15-i közel 75 dolláros csúcsát fordulat követte: a lassú lemorzsolódás május utolsó napján hirtelen zuhanásba váltott, és tegnapra megközelítette a 60 dolláros szintet. Így összességében április elejéhez képest több mint 10 százalékkal alacsonyabb áron lehet hozzájutni a fekete aranyhoz, és noha hétfő óta megállni látszik az esés, nehéz megbecsülni, mit hoz a jövő.
A szakértők többsége elsősorban a világgazdaság globális lassulásának tulajdonítja az olajkereslet csökkenését, a befektetői félelmeket pedig erősíti az USA és Kína kibontakozó kereskedelmi vitája. A kereslet gyengülését, ezzel szemben pedig a kínálat emelkedését, vagyis további áresést vetít előre emellett, hogy az Egyesült Államok olajfogyasztása márciusban 2017 óta először csökkent, olajtermelése pedig ismét emelkedett. De az áreséshez hozzájárul az is - ahogy Jasper Lawler, az LCG brókercég kutatási vezetője a BBC-nek utalt rá –, hogy a globális gazdasági lassulás miatt aggódó spekulánsok tovább nyomják lefelé az árakat.
A szaudi miniszter szerint a piac igenis egészséges
A szaudi miniszter szerint a hirtelen megnőtt volatilitás teljesen indokolatlan, a piac továbbra is egészséges. Rámutatott arra, hogy az OPEC és társai erőfeszítései közel 30 hónap alatt jól beváltak, annak ellenére, hogy a kezdetektől szkepticizmussal szembesültek, ami fokozatosan utat adott a hitelességnek. Az Arab Newsnek adott nyilatkozatban kijelentette azt is, hogy az OPEC nem konkrét árakat tűz ki célul, hanem igyekszenek egyfajta globális egyensúly létrehozásával stabilizálni és kiszámíthatóbbá tenni a piacot. A megállapodás résztvevői június végéig megvizsgálják a helyzetet, és akkor döntenek a továbbiakról.
Akadnak azonban egészen eltérő vélemények is. A Citigroup elemzője szerint a kereskedelmi háború és a globális növekedési pesszimizmus hatásait bőven ellensúlyozzák az ellátási kockázatok, az északi féltekén nyáron növekvő kereslet, a befektetési alapok pozíciói és a szűk fizikai piac. A Citi 28 százalékos növekedést jelez előre, és szerinte három hónap alatt 78 dollárra emelkedhet az ár.
Mindeddig az OPEC és a megállapodásban résztvevő kartellen kívüli államok szemmel láthatóan igyekeztek pontosan tartani a megállapodott kibocsátási mennyiségeket. Mint a Bloomberg az elemzők és a hajókövető adatok alapján készített felmérése mutatta, az ismét szankciókkal sújtott Irán olajtermelésének napi mintegy 230 ezer hordónyi kiesését a szaudi 170 ezres termelésnövekmény és Irak 60 ezer hordónyi többlete pótolta. Utóbbi amúgy – egyetlenként - túllépte a számára megállapított kvótát, mindenesetre így az össztermelés májusban nem esett vissza.
A szaudiak a termelés korlátozásának további meghosszabbítását javasolják mivel a globális gazdasági növekedés esése csökkentheti ugyan az olajigényt, de a kínálat alakulására vonatkozó várakozásokat is mérsékelhetik a fokozódó közel-keleti feszültségek és például a venezuelai kitermelés hosszan tartó bizonytalanságai. Anton Siluanov első miniszterhelyettes nyilatkozata szerint a megállapodások meghosszabbításához valószínűleg Oroszország is hozzájárul.
Tudják pótolni a kiesett mennyiséget
Szűkebb térségünkben némi bizonytalanságot hozott, hogy mintegy 3 millió tonna szennyezett olaj került a Barátság kőolajvezetékbe, amely még mindig elsőrendű szerepet tölt be Lengyelország, Szlovákia, Csehország, a balti államok és Magyarország ellátásában. A vezetéken így most az olaj visszafelé, Oroszország felé folyik, miután a vevők, köztük a Mol is megtagadta a szállítmány átvételét. Bár a vezeték megtisztítására már megtették az első lépéseket, és az RIA Novosztyi orosz hírügynökség közlése szerint Fehéroroszországba már minőségi nyersolaj érkezik, kiderült, hogy a probléma súlyosabb annál, mint első pillantásra látszott, és az Interfax szerint augusztusra fejezik be a szennyezett olaj visszaszivattyúzását.
Mint azonban a Mol jelezte, képesek pótolni az így kiesett mennyiséget, az Adria-vezetéken keresztül, illetve a rendelkezésre álló készletekből el tudja látni a finomítót. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) is döntött a kőolaj biztonsági készlet részleges felszabadításáról. Az így elérhető 400 ezer tonna nyersolaj a hazai biztonsági kőolajkészlet több mint 60 százaléka, a teljes kőolaj és kőolajtermék biztonsági készletnek pedig kevesebb mint 30 százaléka.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: üzemanyag, benzin, dízel, benzinár, forintárfolyam, OPEC, Mol