Húszmilliárd forint a tét a magyar ügyfeleknél

Már kiderült, nincs elég pénze a Novisnak

2020. október 16. A Szlovák Nemzeti Bank (NBS) úgy látja, hogy a felfüggesztett Novis Pois»ovňa a.s. tartalékai nem érik el a szükséges szintet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint ezért fontos, hogy a magyarországi ügyfelek is folyamatosan tájékozódjanak, és felelős döntést hozzanak a biztosítóval való további együttműködésről.

Kiemelten fontos, hogy a szlovákiai Novis biztosító magyarországi ügyfelei folyamatosan tájékozódjanak, és – a szerződéses feltételek adta keretek közt –felelős döntést hozzanak a biztosítóval való további együttműködésről – hívta fel mai közleményében a társaság ügyfeleinek figyelmét az MNB.

Mint mi is hírül adtuk, az NBS 2020. szeptember 11-én ideiglenes intézkedéssel megtiltotta a Novis valamennyi termékének értékesítését addig, amíg a biztosító a befektetési egységekhez kötött biztosításaihoz kapcsolódó tartalékai nem lesznek megfelelőek. A szlovák felügyeleti hatóság azóta azt is közölte, hogy alapos gyanúja szerint a Novis tartalékai nem érik el az ügyfélkövetelések (de minimum a visszavásárlási értékek) fedezéséhez szükséges szintet. A biztosítónak havonta kell értékelnie a tartalékait, és ha ezek elégtelenek, nem értékesíthet újabb szerződéseket.
Az MNB a helyzet tisztázása és az érintettség felmérése érdekében folyamatosan kér információkat az NBS-től a Novis tőkehelyzetéről, illetve a visszavásárlási értékek fedezetéről.

Az MNB már a szlovákiai intézkedéseket megelőzően megtiltotta a társaság összes hazai életbiztosításának forgalmazását, mert átláthatatlanok voltak a konstrukciók tőke- és hozamgaranciára, illetve az ügyfeleknek járó tényleges kifizetésekre vonatkozó feltételei. Ezzel megakadályozta a hazai biztosítotti kör további növekedését; lényegében mintegy másfél éve nem született új szerződés Magyarországon. A megelőző rendkívül aktív értékesítés miatt ugyanakkor jelentős a hazai szerződők száma és az érintett vagyon. A nyilvánosan elérhető éves jelentések szerint az elmúlt évek során a magyar ügyfelek mintegy húszmilliárd forintnyi biztosítási díjat fizettek a Novisnak.

 Az ügyfeleknek, amennyiben bizalmuk megrendül, joguk és lehetőségük van szerződéseik felmondására is – emlékeztet az MNB. A Magyarországon forgalmazott szerződések jellemzően lehetőséget adnak a rendszeres díjon felül nagyobb összegű eseti díjak fizetésére is. Ilyen esetben visszavásárláskor – szerződéses feltételeik szerinti levonásokkal – az ügyfeleknek a befizetett díjak jórészét vissza kellene kapniuk.

Szerző: LG
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok