Juszt is bővít a Fundamenta

Már csak két lakástakarék van talpon

Fotó: Latzer Anna
2019. október 29. A lakástakarékok állami támogatásának megvonása után az Aegon eladta ezt az üzletágát, ha nem is azonnal, de végül elhagyta a piacot az OTP is. Közben a Fundamenta új területek felé nyitott. Nem könnyű terepen, hiszen mint felmérésükből kiderül: egyharmad tudja úgy, hogy már nincsenek is lakástakarék-pénztárak.

Kutatást végzett a Fundamenta-Lakáskassza arról, hogy az állami támogatás 2018-as megszűnése milyen hatással volt a lakástakarékok működésére. Meghökkentő módon az derült ki, hogy a válaszadók 38 százaléka tájékozatlan az állami támogatások kérdésében. Emellett egyharmadra rúgott azok aránya, akik azt hiszik, megszűntek a lakástakarékok. (Érdekesség még, hogy a felmérésre többségében lakástakarékok ügyfelei válaszoltak.)

A piaci szereplők 2018. október 17-től támogatott új szerződést nem köthetnek, de a meglévő állományt gondozzák. Rövid bénultság után elsőként a piacvezető Fundamenta jelezte: nem hagyja cserben azokat, akik új megtakarítást indítanának. Akciót is hirdettek, ami után az OTP lakástakarék sem maradt tétlen. Az első körben is kipottyant azonban már az egyik kassza. Az Erste Lakástakarék az idén tavasszal bejelentette: átveszi az Aegon Lakástakarék-pénztár portfólióját.

A napokban az Erste tudatta, hogy be is fejeződött az ügylet. A tranzakció 45 ezer ügyfél 57 ezer szerződését érintette, ami 34 milliárd forintos betétállományt jelent. A felmondás vagy kiutalás alatt lévő szerződéseket 2020. január 17-ig továbbra is az Aegon Lakástakarék kezeli. Ezek közül a szerződések közül csak azok kerülnek át az Erste Lakástakarékhoz, amelyek ügyintézése január 17. után is elhúzódik.

Újabb és újabb területek


Az Aegon mellett azonban mostanra az OTP is bedobta a törülközőt. Ennek a hónapnak az elején arról tájékoztatták az Azénpénzem.hu-t, hogy az OTP Lakástakarék 2019. november 1-jétől felfüggeszti a lakástakarék termék értékesítését. A 2019. október 31-ig megkötött szerződések változatlan feltételekkel érvényesek maradnak az értékesítés felfüggesztése után is.

Teljesen más utat választott a Fundamenta. Egy tegnap tartott sajtóbeszélgetésen Morafcsik László, vezérigazgató-helyettes arról beszélt, hogy a lakás-előtakarékosság vonzerejének megőrzése mellett sikeresen nyitott új piacok felé. Az új lakásszámla konstrukciók bevezetése és az állampapírok közvetítése mellett a nyáron megkezdték a napelemrendszerek közvetítését és célzott finanszírozását (ez a klímavédelem és az energiahatékonyság jegyében létrehozott „Lakhatási ökoszisztéma” terület első lépése).
 

Nem lesz olcsó az új ingatlanközvetítő


Az idei év másik nagy újdonsága, hogy a Fundamenta októberben belépett az ingatlanközvetítés piacára is (valójában még néhány hétig várni kell arra, hogy komolyabb lakáskínálatot találjon is valaki) . A Fundamenta Ingatlan elindításával – hangsúlyozta Morafcsik  – a társaság egy kézből tudja kínálni az ingatlanok vételét, eladását, valamint finanszírozását. A budapesti indulást követően ezt a tevékenységet a jövő évben országosan is kiterjesztik.
A Fundamenta értékesítési volumene – hangzott el a tájékoztatón – az 5-6 évvel ezelőtti szinten stabilizálódott. Ez az állítás is csak az értékre igaz. Kevesebb szerződéshez kapcsolódik ugyanis magasabb összegű havi megtakarítás.
Mint az Azénpénzem.hu a vezérigazgató-helyettestől megtudta, kizárólagos szerződést kötnek az eladókkal (erről a szerződéstípusról itt írtunk részletesebben), a felszámított jutalék pedig a piaci átlagnál magasabbra, 4 százalékra rúg. Ennek fejében viszont a hitel terén kaphatnak az ügyfelek engedményt. Az egészet valamiféle zárt közösségnek (ebbe az eladók, vevők és hitelfelvevők tartoznak bele) képzelik el. A Fundamenta 850 ezer fős lakossági ügyfélköre elég szép bázisnak tűnik.
 

A lakástakarékosságról itt tájékozódhat

Nézze meg korábbi karikatúránkat is!

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.