Még többet kell fizetnie, aki kötelező nélkül vezet

Már csak két hetük van az autósoknak a biztosító lecserélésére

Fotó: clipart.com
2023. november 16. Két hét múlva zárul az idei kgfb-kampány azoknak az autósoknak, akiknek január elsején van a biztosításuk évfordulója. Az alkuszok szerint 80 ezren cserélhetnek biztosítót. A MABISZ arra figyelmeztet, hogy jövőre átlagosan 15 százalékkal kell többet fizetnie azoknak, akikről kiderül, hogy érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés nélkül vesznek részt a közúti forgalomban.

Már minden érintett autósnak meg kellett kapnia biztosítójától a jövő évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjáról a tájékoztatást. A biztosítóknak ugyanis november 11-ig kellett megküldeniük postai úton, e-kommunikációs szerződés esetén pedig e-mailben. Akiknek január elsején van a szerződés évfordulója, december 1-jén éjfélig mondhatják fel a jelenlegi kgfb-szerződésüket, és december 31-ig köthetnek újat.
Az autósok 2010. január 1-je előtt egységesen január elsejei évfordulóval köthettek kötelező biztosítást. Az azóta (akár újonnan, akár használtan) megvásárolt gépjárművek szerződéseinél már nem a naptári év kezdőnapja, hanem a megvásárlás napja számít évfordulónak, amikor lehetőség van a biztosítót váltani. 2010 óta tehát évről évre csökken az év végén forduló kgfb-szerződések aránya.
Az 5,73 millió kgfb-szerződésből (ebből 4,078 millió tartozik személygépjárműhöz) még mindig 850 ezer számít érintettnek, köztük 450 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi üzemben tartója. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) arra számít, hogy a 450 ezerből 80 ezren válthatnak biztosítót, és az átlagdíjuk 10-15 százalékkal nő majd a tavalyihoz képest.

 

Érdemes kalkulálni

Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke szerint az újonnan megkötött év végi évfordulós szerződések éves átlagdíja a személygépkocsik esetében 36-38 ezer forint körül várható majd. Az év egyéb időszakaira vonatkozó kgfb-átlagdíj jelenleg 54 ezer forint körül alakul. Az év végi váltók átlagdíja ennek csaknem harmadával kisebb összeg, aminek elsődleges oka az érintett járműpark speciális összetétele. Az év végi kampány ugyanis idősebb, 2010. előtt vásárolt autókra vonatkozik, ezek üzemeltetőinek túlnyomó része – közel 95 százaléka – pedig a legkedvezőbb, B10-es bónuszfokozattal rendelkezik (a teljes állománynak ugyanakkor alig több mint a harmada tartozik a legkedvezményesebb körbe).

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) közleménye szerint a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is sok kedvezményt lehet igénybe venni, a lakossági ügyfelek számára a kedvezmények tovább egyszerűsödtek. Ezek mindegyikének a figyelembevételével kalkulálható a választható legkedvezőbb biztosítói ajánlat a szövetség honlapján (mabisz.hu) megtalálható MABISZ Díjnavigátoron. A szövetség 2010. óta működteti fogyasztóvédelmi eszközét, amely minden piaci szereplő valamennyi kedvezményét tartalmazza, és egyfajta etalon abban a tekintetben, hogy a biztosítók a díjkalkulációk helyességét tesztelik és jóváhagyják. Az eszköz kizárólag fogyasztóvédelmi eszközként funkcionál, az üzleti érdekek nem játszanak szerepet a működtetésében.

Bár az új kötelező biztosítás kiválasztására egészen december 31-ig lehetőség van, az FBAMSZ elnöke azt javasolja, hogy azt a meglévő szerződés felmondásával együtt intézzék, mert így biztosan elkerülhető, hogy mulasztás, feledékenység miatt az autó az új évre biztosítás nélkül maradjon.

Nagyon sokba kerül, ha nincs biztosításunk

A fedezetlenségi díj megfizetését mindenképpen érdemes elkerülni, ugyanis a MABISZ közleménye szerint jövőre átlagosan 15 százalékkal kell többet fizetnie azoknak, akikről kiderül, hogy érvényes kötelező gépjármű felelősségbiztosítási szerződés (kgfb) nélkül vesznek részt a közúti forgalomban. A fedezetlenségi díjak személygépjárművek esetében – gépjármű-kategóriától függően – (az idei 650-1400-zal szemben) 770 -1540 forintra emelkednek 2024-ben. Autóbuszok esetében a fedezetlenségi díj – a busz férőhelyszámától függően – naponta 1170-8000 forint lesz (jelenleg 980-6670 forint), tehergépkocsik esetében pedig akár a 6440 forintot is elérheti (szemben a mostani 5380 forinttal).

A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének. A jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére – hívja fel a figyelmet a MABISZ. Az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Azok, akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás lehetőségével élhetnek. A Belügyminisztérium korábbi adatai szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül figyelembe vett magyarországi gépjárművek közül mintegy 80 ezer gépjármű nem rendelkezik érvényes kgfb-szerződéssel. Ők nemcsak a fedezetlenségi díj megfizetését kockáztatják, hanem azt is, hogy ha balesetet okoznak, akkor az okozott kárt is meg kell téríteniük, ami több millió forint is lehet.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok