Még öregebb járművek rohangálnak az utakon

Lecsengőben a használtautók behozatali boomja? Aligha

Fotó: Máthé Zoltán, MTI
2018. március 7. Tavaly a hivatalos statisztikák szerint tovább nőtt a Magyarországon forgalomban levő közúti járművek átlagos kora. Az első alkalommal 2017-ben regisztrált autók több mint 55 százaléka volt használt, ami már javulás az előző három év adataihoz képest. Ez a helyzet azonban akár meg is változhat.

Hazánkban 2017. december 31-én a forgalomban levő közúti járművek állománya meghaladta a 4,2 millió darabot – derül ki a KSH legfrissebb kiadványából. A tájékoztatás szerint a gépjárművek átlagos kora fél év alatt minimálisan (0,1 évvel) növekedett. Az utakon közlekedő autók átlagosan így már több mint 14 évesek. A különböző kategóriákban vegyesen változott a kép, a legnagyobb mértékben a motorok „öregedtek”.

Járművek átlagos kora (év)
Megnevezés2017 végeVáltozás*
Személyautók14,10,1
Teherautók12,9
Autóbuszok13,7-0,2
Motorkerékpárok18,60,5
*az előző félévhez képest
Forrás: KSH

Tavaly az első alkalommal regisztrált autók több mint 55 százaléka volt használt, ami már javulás az előző három év adataihoz képest, de rosszabb, mint a 2011-2013-as időszakban. Ekkor vett egyébként határozottan lendületet a használt (nem egyszer erősen koros) külföldi autók behozatala.

Az első alkalommal forgalomba helyezett autók
ÉvÖsszesenA használtak aránya (%)
2010.61 32424,9
2011.76 52837,7
2012.106 67146,5
2013.126 93752,6
2014.164 42056,3
2015.199 90659,2
2016.238 65557,5
2017.271 71755,1
Forrás: KSH adatok alapján Azénpénzem.hu számítás

A számok alapján (két egymás utáni évben is teret tudott nyerni az újautó a használt rovására) úgy tűnhet, hogy már lecsengőben van a használtautók behozatali „boomja”. Az arányok mellett azonban a mennyiségre is érdemes figyelni. 2017-ben pedig közel 150 ezer használt kocsit helyeztek Magyarországon először üzembe, ami több mint kétszerese a 2013-as mennyiségnek.

Többen félnek, hogy zúdulnak majd ide a német dízelek


A Használtautó.hu tavaly nyári prognózisa ezek szerint majdnem darabra bejött. A hazai járműértékesítés jelentős piactere emlékeztetett arra, hogy hat év alatt a használtautó-import csaknem megötszöröződött. Közben jelentősen átalakult az autók összetétele: míg 2011-ben még a presztízsmárkák domináltak, a behozatal 26 százaléka Audi, BMW és Mercedes volt, mostanra az alsó-középkategóriás, olcsóbb autók a jellemzőbbek.

Többen aggódnak azon, hogy a lipcsei Szövetségi Közigazgatás Bíróság február végi döntése ismét rakétát köthet a használtautó-behozatalra. Az ítélet szerint ki lehet tiltani a dízelautókat Düsseldorf és Stuttgart belvárosából. Ez pedig még csak a kezdet. Ha valóban beindul a tiltás, a példát több német nagyváros is követheti. Az érintett autók árzuhanása pedig igen vonzóvá teheti ezt a kínálatot.

Mindez még csak lehetőség, de már akadt ennél sokkal negatívabb fejlemény is, ami jócskán befolyásolta a külföldi autók behozatalát. Például tavalyelőtt az AAA Autó tapasztalatai szerint a főleg Franciaországban és Németországban nagy területeket érintő árvizek után sokan próbáltak túladni vízkáros gépkocsijukon. A külföldről érkező kocsik megbízhatatlanságára figyelmeztetett Frank György, a DasWeltauto márkaigazgatója is.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok