Átverték a fogyasztókat, nem is volt kiterjesztett garancia

Közel 100 milliós bírságot kapott az Alfa Biztosító

2024. szeptember 16. Jelentős, 97 millió forintos bírságot szabott ki az MNB az Alfa VIG Biztosítóra, miután több termék esetében is számos hiányosságot és problémát talált. A felügyeleti hatóság jelentős hiányosságokat talált például a kiterjesztett garancia termékek, valamint a hipermarketekben értékesített csoportos biztosítások kapcsán, de gondok voltak a kárrendezéssel is – adta hírül a Magyar Nemzeti Bank.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – átfogó vizsgálatot végzett az Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt.-nél (Alfa VIG Biztosító) 2020. november 11-től a vizsgálat lezárultáig tartó időszakot áttekintve.

Gondok a kgfb-nél

A pénzügyi felügyelet feltárta, hogy az Alfa VIG Biztosító gépjármű-, illetve lakásbiztosítási kárnyilvántartási rendszerei egyes adatok kapcsán hiányosak, egymásnak ellentmondók vagy pontatlanok voltak. Így a biztosító bizonyos esetekben kárrendezési jogszabályi kötelezettségének sem tudott eleget tenni. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománykezelés kapcsán több esetben elmaradt, illetve késedelmes volt a különféle lekérdezési, adatszolgáltatási, értesítési, illetve felszólítási kötelezettségek teljesítése, valamint az átfedő biztosítási időszakú szerződések kezelése sem volt megfelelő.

Nem írták jóvá a többlethozamot

Az Alfa VIG Biztosító egyik nyugdíjbiztosítása esetében – jogszabálysértő tartalékolási gyakorlata miatt – nem írta jóvá teljes mértékben a szerződési feltételekben kiígért többlethozamot. A vizsgálat a biztosító egy életbiztosítási és a kgfb terméke terméktervével kapcsolatban is hiányosságokat talált. A befektetési egységekhez kötött nyugdíjbiztosítási, illetve lakásbiztosítási termék szerződési feltételei esetében jelentős számú hiányosságot állapított meg az MNB. Nem bizonyult teljeskörűnek a termékfelügyelet és -irányítás területén az Alfa VIG Biztosító belső szabályozása, egyes nem-életbiztosításoknál pedig nem megfelelően folytatták le a termékfelülvizsgálatot sem. Problémákat észlelt az MNB a társaság internetes webalkalmazásai biztonságos működését garantálni hivatott informatikai ellenőrzések kapcsán is.

Megtévesztették az ügyfeleket

Az MNB kiemelten vizsgálta a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak való megfelelést, melynek során megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő ügyféltájékoztatási elemeket is azonosított. A biztosító egyik értékesítési partnere által kínált kiterjesztett garanciabiztosítás esetében az MNB feltárta, hogy a jogszabály alapján amúgy is biztosított kötelező jótállás ideje és a szerződés tartama számos esetben azonos volt, illetve a jogszabályban előírt kötelező jótállás ideje hosszabb volt, ezáltal a kiterjesztett garancia fedezetre valójában nem terjedt ki a szerződés. Az MNB megállapította, hogy a biztosító az egyik, hipermarketekben értékesített csoportos biztosítási terméke kapcsán számos ügyfele esetében nem tudta igazolni, hogy ők a biztosítotti csatlakozást megelőző, kötelező tájékoztatást teljeskörűen megkapták volna. Az Alfa VIG Biztosító gyakorlata emellett az ügyfélpanaszok kezelése kapcsán sem felelt meg mindenben a jogszabályi előírásoknak.

Jelentős bírság

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozatában 2024. november 30-i határidővel kötelezte a biztosítót arra, hogy írásban számoljon be a hiányosságok kijavításáról. A pénzügyi felügyelet 49 millió forint felügyeleti és 48 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a feltárt problémák miatt. A bírságösszeg kapcsán enyhítő körülménynek minősült, hogy a biztosító több esetben – informatikai fejlesztéseket is előirányzó – korrekciós intézkedésekről számolt be a felügyeleti vizsgálat során a hibák orvoslása érdekében – adta hírül az MNB.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok