Nézze meg, literenként mennyi pénzt húz ki a kormány tankoláskor a zsebéből
2024. április 18.
A miniszter ráparancsolt a statisztikai hivatalra, az pedig péntektől engedelmesen közzéteszi kísérleti statisztikáját a térségbeli üzemanyagárakról. Régóta látszik, hogy a kormány sok beszéddel, adminisztratív intézkedésekkel keresi a lakosság kegyeit. Azokét, akikre a károkat, a hatalmas pénzen működtetett propagandagépezet költségeit simán ráterheli.
A múlt héten Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter jelezte: tárgyal a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőivel, hogy a magyar üzemanyagárak a régiós középmezőnyben legyenek. A tárcavezető a Világgazdaságnak adott interjúban arról beszélt, hogy a „kormány türelme kezd elfogyni”, mert úgy látják, a hazai üzemanyagárak meghaladják 7-9 százalékkal a régiós átlagot. Nagy Márton szó szerint azt mondta, hogy a KSH-t bízták meg, hogy alakítsa ki az összehasonlítás módszertanát.
A KSH pedig máris közölte: 2024. április 19-én közzéteszi új, kísérleti statisztikáját. Az üzemanyagár-kísérleti statisztika alapját az Eurostat Weekly Oil Bulletin adja, melynek adataiból számolnak régiós átlagárat a 95-ös benzinre és a dízelre. Az új statisztika monitorozásra és összehasonlításra szolgál, továbbá megmutatja a régiós árkülönbségeket. Magyarország és a régiós országok üzemanyagárainak statisztikáit heti rendszerességgel teszik közzé, az idősorok letölthetőek lesznek és visszamenőleg 2023. január 2-ig tartalmaznak majd adatokat.
Hangsúlyozták, hogy a „gyorsaság, a hatékonyság növelése, valamint az innováció érdekében további finomhangolás várható a jövőben az üzemanyagár kísérleti statisztikában is”. Rosszmájúan azt is mondhatnánk, mindez jó alapot adhat arra, hogy később kimutassák, a kormány beavatkozása térítette jobb belátásra a piaci szereplőket. Régóta látszik, hogy a kormány sok beszéddel, adminisztratív intézkedésekkel keresi a lakosság kegyeit.
A helyzet pedig valójában meglehetősen egyszerű: azért fizetünk térségbeli összehasonlításban is pokoli sokat az üzemanyagért, mert tömni kell a kormány feneketlen bendőjét. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az ATV Egyenes beszéd műsorában „magánszemélyként” elmondta, a különböző adók nélkül Bulgária után nálunk lenne a legolcsóbb az üzemanyag. Ebbe szavai szerint nem csak a világbajnok magas áfát és jövedéki adót, hanem a kiskereskedelmi adót is belevették.
Ezeket az adókat kihúzzák a zsebünkből, miközben abba, hogy a költségvetésből mit mire költenek, egyáltalán nincs beleszólásunk – nyomatékosította Egri. Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző korábban, ugyancsak az Egyenes beszédben arra hívta fel a figyelmet, hogy a benzinárstop után 5 százalékkal szűkült az üzemanyagtöltők hálózata. Ez elsőre nem tűnhet soknak, de lokálisan igen nagy a jelentősége. A kevésbé forgalmas helyeken szűnhetett ugyanis meg a verseny. Mint az elemző szavaiból kiderült, ilyen esetekben a hatás megszűnése után az árak „magasabb egyensúlyi szintre kerülhetnek”.
A benzinárstop idején – tesszük már mi hozzá – a független családi benzinkutakat véreztették ki, miközben a Mol degeszre kereste magát. Érdemes felidézni egy korábbi, az üzemanyagárakról készített jegybanki elemzést is. Ebből kiderült, hogy a hazai üzemanyagárakon az árrés 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen. Ebben – jegyezte meg az MNB – szerepet játszhatott, hogy a külföldi nagykereskedők kivonulásával (ez is az árstop egyik hatása volt – a szerk.) csökkent a verseny a hazai üzemanyag-piacon. Mi ehhez még hozzátesszük, hogy a Mol a kisebb, általában alacsonyabb árakat alkalmazó kutak között is igyekezett rendet vágni, de fel is vásárolt versenytársat.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: üzemanyag, benzin, benzinár, adók, KSH, statisztika
Kommunikációs mutatvánnyal tennék elfogadhatóvá az üzemanyagárakat
Kép a múltból: a „szép" árstopos időszak
Fotó: Latzer Anna
Fotó: Latzer Anna
A múlt héten Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter jelezte: tárgyal a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőivel, hogy a magyar üzemanyagárak a régiós középmezőnyben legyenek. A tárcavezető a Világgazdaságnak adott interjúban arról beszélt, hogy a „kormány türelme kezd elfogyni”, mert úgy látják, a hazai üzemanyagárak meghaladják 7-9 százalékkal a régiós átlagot. Nagy Márton szó szerint azt mondta, hogy a KSH-t bízták meg, hogy alakítsa ki az összehasonlítás módszertanát.
A KSH pedig máris közölte: 2024. április 19-én közzéteszi új, kísérleti statisztikáját. Az üzemanyagár-kísérleti statisztika alapját az Eurostat Weekly Oil Bulletin adja, melynek adataiból számolnak régiós átlagárat a 95-ös benzinre és a dízelre. Az új statisztika monitorozásra és összehasonlításra szolgál, továbbá megmutatja a régiós árkülönbségeket. Magyarország és a régiós országok üzemanyagárainak statisztikáit heti rendszerességgel teszik közzé, az idősorok letölthetőek lesznek és visszamenőleg 2023. január 2-ig tartalmaznak majd adatokat.
Hangsúlyozták, hogy a „gyorsaság, a hatékonyság növelése, valamint az innováció érdekében további finomhangolás várható a jövőben az üzemanyagár kísérleti statisztikában is”. Rosszmájúan azt is mondhatnánk, mindez jó alapot adhat arra, hogy később kimutassák, a kormány beavatkozása térítette jobb belátásra a piaci szereplőket. Régóta látszik, hogy a kormány sok beszéddel, adminisztratív intézkedésekkel keresi a lakosság kegyeit.
A számokat a pokoli magas adók térítik el
A helyzet pedig valójában meglehetősen egyszerű: azért fizetünk térségbeli összehasonlításban is pokoli sokat az üzemanyagért, mert tömni kell a kormány feneketlen bendőjét. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az ATV Egyenes beszéd műsorában „magánszemélyként” elmondta, a különböző adók nélkül Bulgária után nálunk lenne a legolcsóbb az üzemanyag. Ebbe szavai szerint nem csak a világbajnok magas áfát és jövedéki adót, hanem a kiskereskedelmi adót is belevették.
Üzemanyag (forint) | |||
---|---|---|---|
Átlagár* | Ebből a kormányé | Adó nélküli ár | |
Benzin | 650 | 326,3 | 323,7 |
Dízel | 647 | 312,5 | 334,5 |
* A Holtankoljak.hu alapján 2024. április 19-étől |
Ezeket az adókat kihúzzák a zsebünkből, miközben abba, hogy a költségvetésből mit mire költenek, egyáltalán nincs beleszólásunk – nyomatékosította Egri. Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző korábban, ugyancsak az Egyenes beszédben arra hívta fel a figyelmet, hogy a benzinárstop után 5 százalékkal szűkült az üzemanyagtöltők hálózata. Ez elsőre nem tűnhet soknak, de lokálisan igen nagy a jelentősége. A kevésbé forgalmas helyeken szűnhetett ugyanis meg a verseny. Mint az elemző szavaiból kiderült, ilyen esetekben a hatás megszűnése után az árak „magasabb egyensúlyi szintre kerülhetnek”.
A benzinárstop idején – tesszük már mi hozzá – a független családi benzinkutakat véreztették ki, miközben a Mol degeszre kereste magát. Érdemes felidézni egy korábbi, az üzemanyagárakról készített jegybanki elemzést is. Ebből kiderült, hogy a hazai üzemanyagárakon az árrés 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen. Ebben – jegyezte meg az MNB – szerepet játszhatott, hogy a külföldi nagykereskedők kivonulásával (ez is az árstop egyik hatása volt – a szerk.) csökkent a verseny a hazai üzemanyag-piacon. Mi ehhez még hozzátesszük, hogy a Mol a kisebb, általában alacsonyabb árakat alkalmazó kutak között is igyekezett rendet vágni, de fel is vásárolt versenytársat.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: üzemanyag, benzin, benzinár, adók, KSH, statisztika
Kapcsolódó anyagok
- 2024.05.08 - Nagy Márton elégedett az üzemanyagárakkal
- 2024.04.28 - Ők kapnak most levelet a NAV-tól
- 2024.04.24 - Legyen olcsóbb a benzin! És lőn!
- 2024.04.08 - Nagy állami ingatlaneladás kezdődik
- 2024.03.19 - Emelkedhet az olaj ára a támadások hatására
- 2023.03.20 - Ezért ilyen pokoli drága nálunk az üzemanyag
- 2022.12.07 - Közel 40 százalékos is lehet az árkülönbség a benzinkutakon
- 2022.12.07 - Csak teljes áron vehető már a benzin és a dízel
- 2022.11.27 - Országosan korlátozás és üzemanyaghiány a kutakon
További kapcsolódó anyagok