Szigorítana az Unió a 70 feletti autóvezetőknél
Összesen 2235, személyi sérüléssel járó balesetet okozója volt 65 éves vagy annál idősebb ember 2022-ben – derült ki a KSH Népszavának elküldött, részben előzetes adataiból. Az összes személyi sérüléses baleset száma 14.732 volt tavaly (ebből 669 esetében nincs adat az életkorra). Miközben tehát sokan az időseket tartják a legveszélyesebbnek, a statisztika szerint a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 16 százalékáért felelősek a 65 év felettiek.
Az egyik legfontosabb szempont a rutin, hívta fel a lap figyelmét Henézi Diána Sarolta, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa. A jogosítvány megszerzése utáni első három évben, azon belül is harmadik évben történik a legtöbb baleset. Ennek oka, hogy az első évben még tudja a sofőr, hogy nem tud vezetni, a másodikban már azt gondolja, hogy tud, de még óvatosabb, a harmadik évben pedig megnő az önbizalma – állította Henézi.
A statisztikai számok azt mutatják, hogy a 30 év alatti sofőrök a balesetek 29 százalékáért felelősek, 31-45 között 27 százalékra csökken az arány, míg 46 és 60 év közöttiek „csak” 25 százalékban tehetők felelőssé a személyi sérülésekkel járó balesetekért. A halálos és súlyos balesetek esetén hajszállal vezetnek ugyan a 65 év felettiek, ugyanakkor ennek egyik oka, hogy míg egy kisebb balesetet a fiatalok zöme könnyebb sérülésekkel megússza, addig az időskorúak esetén egy koccanás is súlyos, akár halálos kimenetűvé válhat társbetegségeiktől függően.
Az Európai Unió nemrégiben közzétett tervezete is ezzel a témával foglalkozik, pontosabban a hetven év feletti autóvezetők alkalmasságának ellenőrzését szigorítaná. Brüsszel célja, hogy 2030-ra felére csökkentsék a halálos kimenetelű közúti balesetek számát Európában a tavalyi 20 600-hoz képest. A szigorítás szerint a 70 év felettieknek ötévente újra kéne vizsgázniuk valamilyen formában, az azonban nincs megszabva, hogy ez pontosan mit takar, orvosi vizsgálatot, vagy járművezetői vizsgát is. Mindezt az érintett tagállamok döntenék el.
Magyarországon a jelenlegi szabályozás szerint 60 és 70 év között három évente, míg 70 felett már két évente kell ellátogatni a háziorvoshoz, hogy kiállítsa a vezetéshez szükséges orvosi alkalmasságit. Mindez nagyrészt rutinvizsgálatokból áll; vérnyomás ellenőrzése, szemészeti és színlátási vizsgálat történik, emellett az orvos általános kérdéseket tesz fel, krónikus betegség esetén pedig szükség lehet szakorvosi véleményre is.
Szerző: Népszava/Azénpénzem
Címkék: közlekedés, autó, autóvezetés, baleset, idősek, fiatalok, Unió, statisztika
Kik a legveszélyesebbek az utakon?
2023. április 19. Sokan az időseket tartják a legveszélyesebbnek, de a statisztika szerint a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 16 százalékáért felelősek a 65 év felettiek. Egy szakértő szerint a jogosítvány megszerzése utáni első három évben, azon belül is harmadik évben történik a legtöbb baleset.Összesen 2235, személyi sérüléssel járó balesetet okozója volt 65 éves vagy annál idősebb ember 2022-ben – derült ki a KSH Népszavának elküldött, részben előzetes adataiból. Az összes személyi sérüléses baleset száma 14.732 volt tavaly (ebből 669 esetében nincs adat az életkorra). Miközben tehát sokan az időseket tartják a legveszélyesebbnek, a statisztika szerint a személyi sérüléssel járó balesetek mindössze 16 százalékáért felelősek a 65 év felettiek.
Az egyik legfontosabb szempont a rutin, hívta fel a lap figyelmét Henézi Diána Sarolta, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa. A jogosítvány megszerzése utáni első három évben, azon belül is harmadik évben történik a legtöbb baleset. Ennek oka, hogy az első évben még tudja a sofőr, hogy nem tud vezetni, a másodikban már azt gondolja, hogy tud, de még óvatosabb, a harmadik évben pedig megnő az önbizalma – állította Henézi.
A statisztikai számok azt mutatják, hogy a 30 év alatti sofőrök a balesetek 29 százalékáért felelősek, 31-45 között 27 százalékra csökken az arány, míg 46 és 60 év közöttiek „csak” 25 százalékban tehetők felelőssé a személyi sérülésekkel járó balesetekért. A halálos és súlyos balesetek esetén hajszállal vezetnek ugyan a 65 év felettiek, ugyanakkor ennek egyik oka, hogy míg egy kisebb balesetet a fiatalok zöme könnyebb sérülésekkel megússza, addig az időskorúak esetén egy koccanás is súlyos, akár halálos kimenetűvé válhat társbetegségeiktől függően.
Az Európai Unió nemrégiben közzétett tervezete is ezzel a témával foglalkozik, pontosabban a hetven év feletti autóvezetők alkalmasságának ellenőrzését szigorítaná. Brüsszel célja, hogy 2030-ra felére csökkentsék a halálos kimenetelű közúti balesetek számát Európában a tavalyi 20 600-hoz képest. A szigorítás szerint a 70 év felettieknek ötévente újra kéne vizsgázniuk valamilyen formában, az azonban nincs megszabva, hogy ez pontosan mit takar, orvosi vizsgálatot, vagy járművezetői vizsgát is. Mindezt az érintett tagállamok döntenék el.
Magyarországon a jelenlegi szabályozás szerint 60 és 70 év között három évente, míg 70 felett már két évente kell ellátogatni a háziorvoshoz, hogy kiállítsa a vezetéshez szükséges orvosi alkalmasságit. Mindez nagyrészt rutinvizsgálatokból áll; vérnyomás ellenőrzése, szemészeti és színlátási vizsgálat történik, emellett az orvos általános kérdéseket tesz fel, krónikus betegség esetén pedig szükség lehet szakorvosi véleményre is.
Szerző: Népszava/Azénpénzem
Címkék: közlekedés, autó, autóvezetés, baleset, idősek, fiatalok, Unió, statisztika