Különösen a drága termékek szerepeltek le a teszten

Kidobott pénz lehet az általános tisztító

Fotó: TVE
2021. április 17. Nem javasolja az általános felülettisztítók használatát a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). Mint ugyanis tesztjeikből kiderül: a tisztításban nem tudnak sokat felmutatni ezek az –esetenként igen csak drága – termékek.

Általános felülettisztítókat vizsgált laboratóriumban a TVE. Ehhez 23 drogériákban, szupermarketekben, webshopokban és MLM rendszerben kapható általános tisztítószert vásároltak. Mint közleményükben hangsúlyozták: a termékek csupán felénél tüntetett fel konkrétabb információt a gyártó az eltávolítható szennyeződés típusáról (például zsír, vízkő, rozsda, szappanmaradék). A többi terméknél az „általános tisztítás” és ennek különböző, kreatívan megfogalmazott szinonimái szerepeltek.

Egyáltalán nem mindegy pedig, hogy valamit milyen szennyeződés ellen akarunk bevetni. A TVE azt tanácsolja, hogy ha zsíroldásra legalább elméletben alkalmas terméket keres valaki, akkor lúgos kémhatású tisztítót válasszon. Ezt jelezheti például, ha szappan szerepel az összetevők között. Vízkőoldásra pedig a savas oldat a jó.

A megvásárolt szerek közül 17 terméket laboratóriumban is bevizsgáltattak a fogyasztóvédők. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire hatékony zsíroldók. Azok a termékek kerültek laborba, amelyeknél a termékcímkén megemlítik, hogy eltávolítja a zsírt vagy a makacs szennyeződést, illetve amelyek EU Ökocímkével rendelkeznek.
Az általános felülettisztítók hatékonyságának vizsgálatára nemzetközileg elismert protokoll van. Az eljárásban zsíros koszkeveréket égetnek rá egy sima felületre. Majd 10 ml hígítatlan tisztítószerrel, 20 oda-vissza dörzsölési ciklus után kiértékelik a szennyezett csempefelületet.
A hatékonysági teszt győztesei 100 százalékos eredménnyel olcsó, sajátmárkás termékek lettek. Ezek a Denkmit, a Domol és a Tesco általános tisztítószerei. A dobogóra meg felkerült 98 százalékkal az EU Ecolabel címkével is rendelkező Green Emotion, amit 80 százalékkal a Mr Proper általános tisztítója követ. Mint azonban megjegyzik, a termékcímkén lévő tájékoztatás utóbbiaknál erősen hiányos.

A középmezőnyben is találhatók ökocímkés termékek, közepes hatékonysággal, de elfogadható árkategóriában: a Frosch levendulás tisztítószere, a Seventh Generation általános tisztító spray-je, és az Aldi sajátmárkás tisztítószere, a Tandil. Végül, enyhe zsíroldóképességük (mindössze 5 százalék) van az MLM rendszerekből beszerzett termékeknek, a Forever Aloe és az Amway univerzális tisztítószereinek, és ráadásul drágák.

További fontos részletekről itt tájékozódhat

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok