Tíz százalék perelte a békéltetőket
2015. november 18.
Egyértelműen a végéhez közeledik a devizahiteles elszámolás panaszfolyamata. Új kérelmek már nem igazán érkeznek, de a régebbiek mintegy 77 százaléka még nincs lezárva. Az összes meghozott határozat mintegy tizede viszont már a bíróság előtt landolt – tudta meg az Azénpénzem.hu. Másféltucatnyi döntés már meg is született, de ebből egyiknek sem örülhettek igazán az adósok.
A Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) október végéig összesen 14 542 elszámolási kérelem érkezett, amelyek közül eddig mindössze hatot adtak be forinthitelesek – mondta el érdeklődésünkre Kardos-Nagy Tünde, a PBT szóvivője. Az elsöprő többség tehát a devizahitelesek panasza. A számok szerint azonban tulajdonképpen már lecsengett ez „panaszáradat” (az elszámolási értesítőt kapottaknak így csak töredéke fordult a békéltetőkhöz). Míg ugyanis augusztus végéig a korábbi húszsorosára nőtt a beadványok száma, az ezt követő két hónapban néhány ezer új ügy érkezett (az adatokat lásd táblázatunkban).
Az adatok azt mutatják, hogy sokan délibábot kergettek, amikor abban bíztak, hogy a PBT segít kedvezőbb elszámolást kicsikarniuk. Az elszámolást tartamilag eddig 32 esetben sikerült egyezséggel megváltoztatni, és harminchatan érték el, hogy bár korábban finanszírozójuk elzárkózott tőle, mégis kapjanak elszámolást. Összesen mindössze két ügy akadt, amelyben a PBT a hitelezőt kötelezte arra, hogy változtassa meg az elszámolást. (Megjegyezzük, a változtatás nem csak kedvező lehet, hiszen korábban volt eset, amikor éppen azért marasztalt el hitelezőt a jegybank, mert az adósok javára tévedett.)
Még ez is egész jó eredménynek számíthat azonban annak tükrében, hogy a jogalkotók előírták: a PBT-beadványokban konkrétan meg kell jelölni, milyen számítási hibát követett el a bank. Miközben a felügyeleti hatóság (MNB) maga hangsúlyozta, hogy a valós kalkulációt csak a hitelintézetek tudják elvégezni. Az elszámolási értesítő tartalmára elvárásként sok minden írtak elő, azt azonban nem, hogy a hitelező világosan írja le, mikor mekkora árfolyamrést alkalmazott, és mikor mekkora kamatemelést érvényesített. Nehéz nem arra gondolni, hogy ez tudatosan lett így. Talán ennek is lehet a következménye, hogy a kiküldött elszámolási értesítőkhöz, valamint az adósok érzékelhető felháborodásához képest – mint most már egyértelműen megállapítható – eleve igen csekély a beadott panaszok száma.
A PBT-nek mindenesetre az érvényes szabályok alapján kell eljárnia. Nem véletlen, hogy az esetek 97,2 százalékában hiába fordultak ide az adósok. Akadtak azonban makacs ügyfelek is, akik – szintén a jogszabály által behatárolt módon – bíróság előtt támadták meg a PBT döntését. Kardos-Nagy Tünde portálunk érdeklődésére elmondta: az összes meghozott határozat kilenc százalékát teszik ki a polgári nem peres eljárás iránti kérelmek. A szóvivőtől megtudtuk, hogy október 31-ig 27 olyan végzés érkezett az eljáró bíróságoktól, melyek szerint a bíróság már döntést hozott, ezekből 18 ügyben arról is tájékozattak, hogy a bírósági döntés jogerőre emelkedett.
Hat ügyben a bíróság úgy döntött, hogy a kérelmező által beadott kezdeményezés nem minősíthető nemperes eljárásra alkalmas jogorvoslati kérelemnek. Tizenegy esetben a PBT döntését helyben hagyták, és egy ügyben született olyan döntés, melyben a bíróság új eljárás lefolytatására kötelezte a testületet. Az adós kérelmét ebben az eljárásban is elutasították.
A panaszos „toplista” nyár óta nem igazán változott. Eddig a legtöbb kérelem (az összes ügy 21 százaléka) az OTP-csoport – ez a bankot, a jelzálogbankot és a lízingcéget is magában foglalhatja – ellen érkezett. Az nem meglepetés, hogy a legnagyobb magyar bank ezen a téren is viszi a „prímet”. Az már sokkal meghökkentőbb, hogy a második helyen a Lombard Lízing áll. A lízingcég ugyan a hírekben többször is erősen negatív felhanggal szerepelt, de a piaci részesedése és az ügyfélköre - lássuk be - azért nem túl jelentős. (A PBT-s panaszáradat egyébként minket nem lepett meg, hiszen láttunk néhány lombardos elszámolást, amin mi sem tudtunk eligazodni.)
A harmadik helyre a korábbi Erstét eggyel hátrébb szorítva a K&H-csoport került. Időközben a szintén nem túl dicsőséges ötödik helyre futott be a CIB-csoport, a Budapest Autófinanszírozási társaságot megelőzve. Ezen a listán helyet kapott még a Raiffeisen és az MKB (a panaszok 6-6 százaléka érkezett rájuk) is.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: devizahitel, forinthitel, elszámolás, panaszok, PBT
Kiábrándító a devizás panaszmérleg
Fotó: Latzer Anna
A Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) október végéig összesen 14 542 elszámolási kérelem érkezett, amelyek közül eddig mindössze hatot adtak be forinthitelesek – mondta el érdeklődésünkre Kardos-Nagy Tünde, a PBT szóvivője. Az elsöprő többség tehát a devizahitelesek panasza. A számok szerint azonban tulajdonképpen már lecsengett ez „panaszáradat” (az elszámolási értesítőt kapottaknak így csak töredéke fordult a békéltetőkhöz). Míg ugyanis augusztus végéig a korábbi húszsorosára nőtt a beadványok száma, az ezt követő két hónapban néhány ezer új ügy érkezett (az adatokat lásd táblázatunkban).
Az adatok azt mutatják, hogy sokan délibábot kergettek, amikor abban bíztak, hogy a PBT segít kedvezőbb elszámolást kicsikarniuk. Az elszámolást tartamilag eddig 32 esetben sikerült egyezséggel megváltoztatni, és harminchatan érték el, hogy bár korábban finanszírozójuk elzárkózott tőle, mégis kapjanak elszámolást. Összesen mindössze két ügy akadt, amelyben a PBT a hitelezőt kötelezte arra, hogy változtassa meg az elszámolást. (Megjegyezzük, a változtatás nem csak kedvező lehet, hiszen korábban volt eset, amikor éppen azért marasztalt el hitelezőt a jegybank, mert az adósok javára tévedett.)
Néhány százalék ért el valamit, a bíróság előtt viszont senki
Még ez is egész jó eredménynek számíthat azonban annak tükrében, hogy a jogalkotók előírták: a PBT-beadványokban konkrétan meg kell jelölni, milyen számítási hibát követett el a bank. Miközben a felügyeleti hatóság (MNB) maga hangsúlyozta, hogy a valós kalkulációt csak a hitelintézetek tudják elvégezni. Az elszámolási értesítő tartalmára elvárásként sok minden írtak elő, azt azonban nem, hogy a hitelező világosan írja le, mikor mekkora árfolyamrést alkalmazott, és mikor mekkora kamatemelést érvényesített. Nehéz nem arra gondolni, hogy ez tudatosan lett így. Talán ennek is lehet a következménye, hogy a kiküldött elszámolási értesítőkhöz, valamint az adósok érzékelhető felháborodásához képest – mint most már egyértelműen megállapítható – eleve igen csekély a beadott panaszok száma.
A PBT-nek mindenesetre az érvényes szabályok alapján kell eljárnia. Nem véletlen, hogy az esetek 97,2 százalékában hiába fordultak ide az adósok. Akadtak azonban makacs ügyfelek is, akik – szintén a jogszabály által behatárolt módon – bíróság előtt támadták meg a PBT döntését. Kardos-Nagy Tünde portálunk érdeklődésére elmondta: az összes meghozott határozat kilenc százalékát teszik ki a polgári nem peres eljárás iránti kérelmek. A szóvivőtől megtudtuk, hogy október 31-ig 27 olyan végzés érkezett az eljáró bíróságoktól, melyek szerint a bíróság már döntést hozott, ezekből 18 ügyben arról is tájékozattak, hogy a bírósági döntés jogerőre emelkedett.
Hat ügyben a bíróság úgy döntött, hogy a kérelmező által beadott kezdeményezés nem minősíthető nemperes eljárásra alkalmas jogorvoslati kérelemnek. Tizenegy esetben a PBT döntését helyben hagyták, és egy ügyben született olyan döntés, melyben a bíróság új eljárás lefolytatására kötelezte a testületet. Az adós kérelmét ebben az eljárásban is elutasították.
Velük voltak a legelégedetlenebbek az adósok
A panaszos „toplista” nyár óta nem igazán változott. Eddig a legtöbb kérelem (az összes ügy 21 százaléka) az OTP-csoport – ez a bankot, a jelzálogbankot és a lízingcéget is magában foglalhatja – ellen érkezett. Az nem meglepetés, hogy a legnagyobb magyar bank ezen a téren is viszi a „prímet”. Az már sokkal meghökkentőbb, hogy a második helyen a Lombard Lízing áll. A lízingcég ugyan a hírekben többször is erősen negatív felhanggal szerepelt, de a piaci részesedése és az ügyfélköre - lássuk be - azért nem túl jelentős. (A PBT-s panaszáradat egyébként minket nem lepett meg, hiszen láttunk néhány lombardos elszámolást, amin mi sem tudtunk eligazodni.)
A harmadik helyre a korábbi Erstét eggyel hátrébb szorítva a K&H-csoport került. Időközben a szintén nem túl dicsőséges ötödik helyre futott be a CIB-csoport, a Budapest Autófinanszírozási társaságot megelőzve. Ezen a listán helyet kapott még a Raiffeisen és az MKB (a panaszok 6-6 százaléka érkezett rájuk) is.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
A PBT-hez érkezett elszámolási panaszok | ||
---|---|---|
2015. augusztus 31. | 2015. október 31. | |
Érkezett összesen | 11 328 | 14 542 |
ebből lezárt | 1 915 | 3 388 |
A lezárt ügyekből | ||
Egyezség | 46* | 69* |
Kötelezés | 10** | 26*** |
Eljárást megszüntető | 1 858 | 3 292 |
Bírósághoz fordult | 91 | 305 |
* a felében változott az elszámolás ** Kivétel nélkül elszámolási kötelezettséget tényét írták elő *** Két esetben változott az elszámolás |
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: devizahitel, forinthitel, elszámolás, panaszok, PBT
Kapcsolódó anyagok
- 2017.01.27 - Így folyik az egyezkedés a bajba jutott adósokkal
- 2016.09.28 - Elszámolás: előnytelen volt az adósoknak a jegybanki képlet?
- 2016.05.15 - Kiderült, a bankok beszéltek rá a devizahitelre
- 2016.04.05 - Nem bántak jól a bajban levőkkel
- 2016.03.20 - Elszámolás: augusztusra mindennek vége
- 2016.03.01 - Kérlelhetetlenebbé váltak a bankok
- 2015.12.08 - Ezért dühösek a végtörlesztők
- 2015.12.06 - Ezért fogtak gyilkos harcba a bankok!
- 2015.11.11 - Elszámolás: itt az igazság pillanata
- 2015.10.28 - Türelmetlenek a végtörlesztők
- 2015.10.20 - Adósperek: kedvező ítéletek jönnek
- 2015.09.30 - Határidőre elszámoltak a bankok a forinthitelekkel
- 2015.09.04 - Elszámolás: a bankok is hibáztak
- 2015.07.14 - Megugrottak az elszámolási panaszok
További kapcsolódó anyagok