Ki a nőkkel az egyetemekről?
2022. augusztus 25. A nők jelentős felsőoktatási túlreprezentáltsága demográfiai problémákat is okozhat, megnehezíti a pártalálást, illetve a termékenység csökkenésének kockázatához vezethet – álllítja egy elemzésben az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Szerintük a fiúk az oktatási rendszer hibái miatt teljesítenek kevésbé jól.Jól illeszkedik az Orbán-kormány filozófiájába az ÁSZ „Pink education” jelenség Magyarországon című elemzése – állapította meg a Népszava. A számvevők még júliusban publikált írásuk (ez teljes terjedelemben itt olvasható) első részében arról értekeznek, hogy 2010-2021 között minden évben több nő nyert felvételt a felsőoktatásba, mint férfi, a 2022-es tanév őszi félévében már 54,5 százalék lesz a nők aránya. Ráadásul a férfi hallgatók sokkal nagyobb arányban morzsolódnak le, és a gimnáziumokba is több lány jár (55,4 százalék), márpedig a nappali tagozatra felvettek 70 százaléka ebből az iskolatípusból érkezik.
Az ÁSZ szerint a nemi arányok eltolódásában közrejátszhatott a pedagógus szakma elnőiesedése, a tanárok 82 százaléka ugyanis nő. A megkérdezettek többsége szerint a lányos tulajdonságok – érzelmi, szociális érettség, szorgalom, szófogadás, monotóniatűrés, jó szóbeli és írásbeli kifejezőkészség – fontosabbak az iskolákban, mint a fiús, reál tantárgyakhoz szükséges matematikai, technikai és műszaki érzék, a logika, a térlátás vagy éppen a kockázatvállalás.
A férfias tulajdonságok büntetése az iskolákban mentális problémákat okoz a fiúknak, akik így nem tudják sajátos képességeiket kibontakoztatni és hatással van a szorgalmukra is. A kutatásban résztvevők szerint a lányok szorgalmasabbak, de az elemzők rámutatnak „aki már megfigyelt kisfiút dekázás közben, az láthatja, hogy a férfiak rendkívül nagy koncentrációval tudnak feladatokat elvégezni”.
Az ÁSZ szerint ezt erősíti a kötelező érettségi tárgyak felosztása is, hiszen három humán vizsgatárgy (magyar nyelv és irodalom, történelem, idegen nyelv) mellé csak egy reál (matematika) társul. Ez a társadalmi mobilitás, a nemi egyenlőség szempontjából felveti annak veszélyét, hogy a fiúk hátrányt szenvedhetnek a középiskolai záró eredmények és a felsőfokú továbbtanulás terén. Indokoltnak tartanák a humán és reál érettségi tantárgyak kiegyenlítését. A fiúk emellett később érnek, amit a beiskolázási életkor meghatározásánál érdemes lenne figyelembe venni.
A nők jelentős felsőoktatási túlreprezentáltsága ezenfelül demográfiai problémákat is okozhat, megnehezíti a pártalálást, illetve a termékenység csökkenésének kockázatához vezethet, mivel a nők házasságának valószínűsége és ezzel a gyerekvállalás esélye is csökken – olvasható az elemzésben. A számvevőszék kutatói szerint olyan oktatási stratégiára van szükség, amely a sikeres önálló felnőttkori életvezetésre készít fel. Így indokoltnak tartják a jelenség következményeinek mélyebb kutatását és az eredmények függvényében intézkedések meghatározását.
Szerző: Népszava/Azénpénzem
Címkék: oktatás, felsőoktatás, férfi, nő, elemzés, Állami Számvevőszék, ÁSZ
Kapcsolódó anyagok
- 2023.01.23 - Egyre rosszabbnak tartják a fiatalok a magyar felsőoktatást
- 2022.09.12 - Könyvkölcsönző automatát adtak át a fővárosban
- 2022.09.01 - Rengeteg változás lépett életbe ma
- 2022.08.04 - Kiderült, hány diákot támogat a kormány
- 2022.07.29 - Felvették a gyereket? Van jó és rossz hírünk is a családi pótlékról
- 2022.06.29 - Kőművesnek toborozzák a fiatalokat
- 2022.05.05 - Érettségi után már ne számoljunk a családi pótlékkal!
- 2022.01.24 - Évi 35 milliárdot vesztenek a túlhajszolt tanárok
További kapcsolódó anyagok