Aki repül, az a legtájékozottabb

Készül az újabb jogszabály az utazók jogairól

Fotó: Leéb Ádám
2020. január 14. Az uniós utasok kevesebb mint fele tudja csak, hogy az EU szabályozza az utasokat megillető jogokat. Ezeket a jogokat azonban ismertebbé, illetve érthetőbbé és érvényesíthetővé kell tenni. Az Európai Bizottság ezért a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését javasolta.

Az Európai Unió a világ egyetlen olyan térsége, ahol az utazó polgárok teljes körű jogvédelmet élveznek. Az utasjogokat uniós szinten határozzák meg, de a nemzeti hatóságoknak kell felügyelniük, hogy a közlekedési szolgáltatók valóban biztosítják-e őket. A tagállamok közötti különbségek miatt azonban az utasok nehezen alkotnak világos képet arról, hogy mit tehetnek és kihez fordulhatnak sérelem esetén.

- Ezeket a jogokat ismertebbé, illetve könnyebben érthetővé és érvényesíthetővé kell tenni – nyilatkozta Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos. A szabályoknak nagyobb jogbiztonságot kell nyújtaniuk az utasoknak és az ágazatnak. A Bizottság ezért javasolta a légi és vasúti közlekedést igénybe vevő utasok jogainak korszerűsítését – derül ki az Európai Bizottság sajtóközleményéből. - Jelenleg arra várunk, hogy a Tanács és az Európai Parlament között megállapodás szülessen annak érdekében, hogy az EU-ban utazók hatékony védelemben részesüljenek – tette hozzá az uniós biztos.

Az uniós polgárok fele sem lát tisztán


A megkérdezett uniós polgárok mindössze 32 százaléka tudta, hogy az EU-ban jogszabályok rendelkeznek az utasjogokról - derül ki az Eurobarométer felméréséből, amit az Európai Bizottság tegnap tett közzé. Azok, akik legalább egy utazási módot igénybe vettek, nagyobb valószínűséggel ismerik a jogaikat (43 százalék), de az ő arányuk sem éri el az 50 százalékot.
Az uniós utasjogokról az Európa Önökért honlapon érhetők el információk. A cikkben részletezett felmérésre 2019. február 19. és március 4. között került sor, a kérdésekre 27 973 uniós polgár válaszolt.
Csupán 14 százalékuk van azonban kifejezetten tisztában a légi közlekedéssel, 8 százalék a vasúttal, 5 százalék a távolsági busszal és 3 százalék a hajóval vagy komppal utazással járó jogokkal.  Ez nem meglepő, hiszen többnyire nem kapnak megfelelő információt: még leginkább a légi utasok érezték úgy, hogy a közlekedési vállalatok az utazás előtt jól tájékoztatták őket a jogaikról, de nekik is csak 40 százalékuk; a hajóval vagy komppal utazóknak csak a 29 százaléka, a vasúti utasok és a távolsági busszal utazóknak pedig mindössze 26-26 százaléka. Még kevesebben gondolták elegendőnek az utazás alatt vagy után kapott információkat. 

A légi utasok tesznek a legnagyobb valószínűséggel panaszt, ha okuk van rá: nekik 37 százalékuk, a távolsági busszal közlekedők 26 százaléka, a vasúttal közlekedők 24 százaléka, a hajóval vagy komppal közlekedők 18 százaléka, összességében az utazók 26 százaléka élt ezzel a lehetőséggel. Azok, akiknek lett volna rá okuk, mégsem tettek hivatalos panaszt (72 százalék), a leggyakrabban arra hivatkoztak, hogy nem látták értelmét (45 százalék), vagy az összeget tekintették túl alacsonynak (25 százalék).

Eltérő segítséget kaptak a fennakadást tapasztalók


Az elmúlt 12 hónapban a légi közlekedésben probléma esetén az utazók 53 százalékának nyújtott segítséget valamilyen formában a légitársaság (például étel és ital, alternatív járat, megtérítés, pénzügyi kompenzáció, szállás), akár nyújtottak be panaszt, akár nem. A vasúti utasok csupán 43 százalékának, a hajóval vagy komppal közlekedők 38 százalékának ajánlottak fel segítséget fennakadás esetén.

A közlekedési vállalatnak panaszt tevők 55 százaléka volt elégedett a panaszkezelés módjával, csupán 37 százalékuk volt azonban elégedett a panasztételi eljárásról a közlekedési vállalattól kapott tájékoztatás módjával.

A fogyatékossággal élő vagy csökkent mozgásképességű személyek számára segítséget kérők jelentős többsége (81 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy elégedett volt a közlekedési vállalat válaszával. Kevesebb megkérdezett (60 százalék) adott hangot elégedettségének azok közül, akik több közlekedési módot is igénybe vettek.
 
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok