Késett a repülője? Százezreket kaphat visszamenőleg is

2016. szeptember 8. Uniós jogszabály alapján több száz eurót kaphatnak vissza a 3 óránál többet késő, a törölt vagy túlfoglalt repülőgépek utasai a légitársaságoktól. A magyarok azonban vagy nem is tudnak erről a jogukról, vagy elutasítják őket. Most ezeknek a behajtására szakosodott belga társaság indítja el szolgáltatását a magyar piacon. Magyarok öt évre visszamenőleg összesen 23 milliárd forintot követelhetnek.

Az európai uniós törvények szerint a 3 óránál többet késő, illetve a törölt vagy túlfoglalt járatok utasai a jegy eredeti árától függetlenül fejenként 250, 400, illetve 600 euró pénzügyi kártérítésre jogosultak a repülőút hosszától függően. A kártérítés minden európai repülőtérről induló járatra, illetve az európai légitársaságok által üzemeltetett, európai repülőtérre érkező járatra érvényes. Az összeg nem függ attól, hogy mennyibe került a jegy, így 2-3 ezer forintos jegy esetén is ugyanakkora a kártérítés, mint többszázezer forintosnál.

A magyar utasok azonban vagy nem is tudnak erről a jogukról, vagy a légitársaság elutasítja őket, ugyanis mindössze néhány százalékuk kér kártérítést, ha a repülőgép késik – derült ki a belga Claim it mai sajtótájékoztatóján. A társaság a légitársaságok járatainak törlése, késése, valamint túlfoglalása esetén felmerülő követelések kezelésére szakosodott, és a mai nappal elindította platformját Magyarországon is, lehetővé téve, hogy a magyar légi utasok is gyorsan és hatékonyan érvényesítsék követelésüket a légitársaságokkal szemben.

Öt évre visszamenőleg kérhető


Magyarországon a repülőjárat időpontjától számítva öt éven belül érvényesíthetik az emberek a kártérítési igényüket. Éppen ezért a Claim it úgy kalkulál, hogy az elmúlt öt évben 297 ezer magyar utazott azon a 2300 járaton, amelyek több mint 3 órát késtek, illetve amelyeket töröltek vagy túlfoglaltak. Ezeknek az utasoknak a 97 százaléka azonban még nem nyújtott be kártérítési igényt, így a számukra még ki nem fizetett kártérítések teljes becsült összege 23 milliárd forint – mondta Ralph Pais, a Claim it alapító vezérigazgatója.

A Claim it az utasok nevében behajtja a légitársaságoktól a jogos pénzügyi kártérítést. A cég sikerdíjas rendszerben működik, a sikerdíj mértéke a megszerzett kártérítés 25 százaléka plusz 21 százalék áfa, ami összesen 30,25 százalékot jelent, hiszen az utasok zöme nem tudja az áfát visszaigényelni. Azt mindenki maga ítélheti meg, hogy ez sok vagy kevés, azonban úgy is lehet kalkulálni, hogy az utasoknak valójában semmiféle kockázattal és egyéb költséggel nem kell számolniuk. Ha a követelést nem sikerül érvényesíteni, az ügyfél nem fizet a Claim it jogi szolgáltatásaiért, és az ezekkel járó költségeket is teljes egészében a társaság fedezi. A cég átveszi a kártérítéssel járó ügyintézést az egyéni utasoktól, akiknek a tapasztalatok szerint a légitársaságok gyakran vonakodnak kártérítést fizetni, ha közvetlenül fordulnak hozzájuk ilyen igényükkel.

A Claim it a követelés beérkezésekor azonnal megteszi a szükséges lépéseket az adott légitársaság anyagi felelősségének érvényesítésére. Rendszerint megállapodnak egymással, így az ügyfél megkapja a kártérítést. Amennyiben ez nem sikerül, és a légitársaság érvei nem állják meg a helyüket, a Claim it bíróság elé viszi az ügyet a jogerős döntés meghozatala érdekében. A cég valamennyi piacán neves ügyvédi irodákkal dolgozik együtt.

A cég két és fél évvel ezelőtt indította el szolgáltatását Belgiumban, akkor a kártérítési ügyek 80 százaléka ment bíróság elé, mára viszont már csak 50 százalék végződik ott. Pais az Azénpénzem.hu kérdésére elmondta: ez nagyrészt annak is köszönhető, hogy a peres ügyek 92-93 százalékát nyerik meg.

A légitársaságok sokszor hivatkoznak nem várt eseményre, műszaki hibára, valójában azonban csak az extrém időjárási körülmény, háború, be nem jelentett sztrájk és a repülőgép fedélzetén előállt sürgős orvosi helyzet menti fel őket a kártérítési felelősség alól. A műszaki probléma – az Európai Bíróság döntése alapján – nem tartozik ezek közé. Mint Pais elmondta: ez a légitársaságok esetében a normál működési kockázat körébe tartozik.

A kártérítésre jogosult magyar légi utasok a www.claimit.eu oldalon nyújthatják be követelésüket. Ehhez az útlevelük másolatára és a repülőjegyre (e-ticket) van szükség, és arra, hogy megbízzák a céget kizárólagos képviseletükkel.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok