Jóval drágább a felújított panel

2018. február 14. Az OTP legfrissebb Lakóingatlan Értéktérképe szerint egy év alatt átlagosan 13 százalékkal nőtt a panellakások ára. Sok magánbefektető vág bele panelvásárlásba, felújításba a későbbi könnyű értékesítés vagy kiadás reményében. A felújított ingatlanok 20-25 százalékkal drágábbak.

Az elmúlt 4-5 évben tapasztalható lakásboom során a panellakások ára  viszonylag alacsony szintről –jócskán megemelkedett . Ma országos átlagban több mint 225 ezer forintba kerül egy négyzetméterük. A drágulásnak számos oka van, kezdve a belvárosi ingatlanárak elszállásától egészen a panelprogramig, épületkorszerűsítésig. A jelentős várható értéknövekedés és a dinamikusan emelkedő albérletárak hatására számos magánbefektető figyelme a panellakások felé fordult, ami további keresletnövekedéshez, és dráguláshoz vezetett.

Megéri felújítani a panelt?

Az ingatlanpiaci statisztikák szerint egy eredeti állapotában lévő és egy felújított lakás ára között 20-25 százalékos árkülönbözet is lehet. Ez egy 15 millió forintba kerülő ingatlannál több mint 3,5 millió forint pluszt jelent, az általános piaci árnövekedésen felül. Sokan éppen azért vágnak bele lakásvásárlásba és felújításba, hogy azt majd jóval magasabb áron értékesítsék.

Az emberek a lakástakarékpénztári megtakarításukat az utóbbi években elsősorban felújításra használták fel – mondta Köntös Péter, az OTP Lakástakarék vezérigazgató-helyettese. Magyarországon körülbelül 780 ezer házgyári lakás épült, így nem csoda, hogy rengeteg lehetőség, szakértő és átalakítási tipp áll a paneltulajdonosok rendelkezésére, ha belevágnak egy felújításba. Az OTP Lakástakarék napokban befejeződött Felújítalak kampánya könnyen megvalósítható, hasznos ötleteket ad a felújításhoz. Csorba Anita tértervező youtuber 22 részes videósorozatban mutatja be egy klasszikus panellakás átépítési folyamatait. A felujitalak.hu oldalon elérhető kisfilmek a felújítás teljes komplexitásán túl a finanszírozási lehetőségekre is kínál megoldásokat.

Kockáztató befektetők

Ha valaki befektetésként vágna bele a felújításba, több szempontot kell mérlegelnie. Olvasóink és az Azénpénzem.hu tapasztalatai szerint is a szakemberhiány mára olyan méreteket öltött, hogy az építési vállalkozók diktálják az árakat a piacon. Így nemcsak az okoz nehézséget, hogy megtaláljuk a megfelelő szakembert, hanem óriási árversennyel is szembesülni kell. Emiatt a felújítás az előre kalkuláltnál jóval többe is kerülhet. Kérdés tehát, hogy a teljes befektetést a haszonnal megfejelve érvényesíteni lehet-e eladáskor.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.