Az autócseréhez most a románok közel ötmilliós támogatást is kaphatnak
2019. február 4.
Hajózni muszáj, mondták a rómaiak, ma meg azt mondhatjuk, autózni muszáj. Mivel pedig muszáj, az autók és az autósok a legjobb fejőstehénnek számítanak a kormányok számára, hiszen nem, vagy csak nagyon nehezen térhetnek ki az adók, díjak és illetékek megfizetése alól. Összeszedtük, a térségben milyen sarcokat alkalmaznak.
A környezet védelme, a városok belefulladása az autóáradatba elvben indokolhatja az autókra kivetett terheket. Nem is lenne talán baj, ha az így befolyt összegeket ezek megoldására fordítanák, azonban egyetlen ország sincs, ahol ez ne lenne erősen kétségbe vonható. Legfeljebb annyi történik, hogy a hibrid és a villanyautók különféle kedvezményeket élveznek. A különböző kormányoknak pedig igencsak változatos ötleteik vannak, hogy csapolhatják meg az autósok pénztárcáját. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a gépjárművek adózása csupán az EU-15 államában évente 413 milliárd eurót tesz ki, ami mintegy háromszorosa az Európai Unió teljes költségvetésének.
Az autók adóztatása nemzeti hatáskörbe tartozik, 20 tagállam alkalmaz jelenleg a CO2-kibocsátás alapú adózást, de előfordul emellett teljesítmény, a motor mérete vagy a vételár alapján kivetett adó is. Mértékük igencsak szóródik. De nemcsak az adók, hanem díjak, illetékek sora is csapolja az európai autósok pénztárcáját. Azt próbáltuk felmérni, a mi térségünkben Magyarország mellett öt országban milyen terhek sújtanak egy átlagos autózót.
Új autó megvásárlásakor nálunk az árat a motor nagyságától és Euro-besorolásától függően 45000-4800000 forintnyi regisztrációs adó terheli, amit még megfejel az EU legmagasabb, 27 százalékos forgalmi adója. Ezeket általában már az autószalonokban feltüntetett eladási ár tartalmazza. Jó azonban, ha az autó átvételére is tömött zsebekkel érkezik a vevő. Ki kell még ugyanis fizetnie a teljesítményalapon (550-850 Ft/KW) számított tulajdonszerzési illetéket, 6000-6000 forintot a forgalmi engedélyért és a törzskönyvért, 8500-at a rendszámtábláért és 16290 forintot a műszaki vizsgálatért.
Ausztriában a nálunk lényegesen magasabb jövedelemnek köszönhetően talán kevésbé érzik az autóvásárlók a terheket. Ott az autó CO2 kibocsátása alapján számított fogyasztási adót kell fizetni, ami a jármű vételárának 32 százalékát is elérheti. Ezt a 20 százalékos áfa mellett még 191 eurós (60547 forint) regisztrációs díj is megfejeli, ami magában foglalja a rendszámtábla árát is. Ezt azonban nem csak vásárláskor kell kifizetni. Újra a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki egyik településről a másikra költözik. Ha a két település ugyanabban a tartományban van – vagyis az autó rendszámát nem kell lecserélni – 20 euróval olcsóban megúszható a dolog.
Útjainkon – vélhetőleg a NAV erőfeszítéseinek, meg annak, hogy közeledtek egymáshoz a két országban kivetett adók – mostanában megritkulni látszanak a szlovák rendszámú autók. Pár éve sokan kihasználták, hogy ott kisebb terhekkel kell számolniuk az autóvásárlóknak. Most a 20 százalékos áfa mellett teljesítmény és kor alapján Szlovákiában 33-3900 euró közötti regisztrációs adót kell fizetni. Így például egy 85 KW (115 LE) teljesítményű 0 kilométeres Volkswagen Golfot 360 euró (114120 Ft) terheli. Nálunk egy ugyanilyen Golf árát 65000 forint regisztrációs adó és 46750 forint tulajdonszerzési illeték emeli meg. A rendszámtábla 33 euróba (7100 Ft) kerül. Mivel a rendszámokat ott is területi alapon adják, ezt újra ki kell fizetni, ha a tulajdonos az egyik járásból a másikba költözik.
Románia éveken át huzakodott az európai versenyhatóságokkal az autók üzembe helyezésekor felszámított regisztrációs, később környezetvédelminek átnevezett adó miatt. 2017 elején végül eltöröltek mindent, aminek következtében áradni kezdtek az országba Európa autóroncsai. Nem hivatalos adatok szerint két hét alatt 38 ezer autó érkezett így, amelyek 70 százaléka 10 évnél idősebb volt. A román kormány ezért megújítási programot hirdetett. Így kemény adóztatás helyett most éppen hogy ösztönzik az új autók vásárlását. Aki 8 évnél régebbi autóját leadja, és új, 130g/km alatti Co2 kibocsátású autót vásárol 1500 euró (475500 Ft), ha 98 g/km-nél kisebb kibocsátásút további 250 euró (80000 Ft) támogatást kaphat. Elektromos autóhoz emellett 10 000 euró (3,17millió forint), hibridhez 4500 euró (1,43 millió forint) támogatás jár. Az új autók árát csupán a 19 százalékos áfa terheli, ami mellett 37 lejes (2470 Ft) regisztrációs díjat kell fizetni, és 40 lejt (2673 Ft) a rendszámért.
Csehországban a regisztrációs adót a környezetvédelmi besorolás alapján vetik ki. Egy euro3 és ennél jobb környezetvédelmi besorolású motorral hajtott autó után 800 koronát (9800 Ft) kell kifizetniük, amiben már benne van a rendszámtábla ára is. Az így kialakuló teljes árra még 21 százalékos áfa jön rá. A lengyel autóvásárlók a vételár 3,1 százalékát fizetik ki 2000 cm2-nél kisebb motorú, 18,5 százalékát az ennél nagyobb autókért fogyasztási adóként, amit még 23 százalékos forgalmi adóval fejelnek meg. Ezen felül 12,50 zloty (kb. egy ezres) regisztrációs díj, az azonosító kártya költsége, 75 zloty (5500 Ft) és a rendszám 180 zloty (13300 Ft) ára terheli őket.
Az autót megvásárlás után fenn is kell tartani, és ennek költségei igen tetemesek lehetnek. Legnagyobb tételt – a benzin mellett – többnyire a biztosítási díjak jelentik. A mindenütt kötelező felelősségbiztosítás díja széles skálán mozoghat, egyebek mellett biztosítótól, a kárelőzményektől, a lakhelytől, kortól és még számos más tényezőtől függően. Némelyik kormány azonban ezt a lehetőséget sem hagyja ki, hogy némi sarchoz jusson. Nálunk épp idén változott a biztosítási adó rendszere, a biztosítottra kivetett baleseti adót a biztosító által fizetendő, de nyilván a díjakba beépülő - személygépkocsi esetén 23 százalékos, de maximum napi 83 forintos - biztosítási adó váltotta fel. Rajtunk kívül a térségben Ausztriában terheli a biztosításokat az éves díj 11 százalékára rúgó biztosítási adó.
Mindemellett nálunk az autók után közvetlen adót is kell fizetni, amit az önkormányzatok kor és teljesítmény alapján vetnek ki. Így az első 3 évben 345 forint terheli az autót kilowattonként, ami 4 évenként csökken, 140 forint/KW-ig. Ausztriában szintén a teljesítmény és kor az adó alapja, ami 6,2 eurótól (2000 Ft) 70 euróig (kb. 22000 Ft) terjedhet. A motor méretétől és az autó korától függ az adó Szlovákiában, ahol 50 (15000 Ft) és 218 (70000 Ft) euró között lehet évente, míg Romániában 8-300 euró közötti összeget kell kifizetni. Lengyelországban és Csehországban a magán felhasználású autók után nincs külön adó.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: autó, kocsi, regisztrációs adó, autóadó, biztosítás, áfa
Jól megsarcolja a kocsikat az állam
A környezet védelme, a városok belefulladása az autóáradatba elvben indokolhatja az autókra kivetett terheket. Nem is lenne talán baj, ha az így befolyt összegeket ezek megoldására fordítanák, azonban egyetlen ország sincs, ahol ez ne lenne erősen kétségbe vonható. Legfeljebb annyi történik, hogy a hibrid és a villanyautók különféle kedvezményeket élveznek. A különböző kormányoknak pedig igencsak változatos ötleteik vannak, hogy csapolhatják meg az autósok pénztárcáját. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a gépjárművek adózása csupán az EU-15 államában évente 413 milliárd eurót tesz ki, ami mintegy háromszorosa az Európai Unió teljes költségvetésének.
Az autók adóztatása nemzeti hatáskörbe tartozik, 20 tagállam alkalmaz jelenleg a CO2-kibocsátás alapú adózást, de előfordul emellett teljesítmény, a motor mérete vagy a vételár alapján kivetett adó is. Mértékük igencsak szóródik. De nemcsak az adók, hanem díjak, illetékek sora is csapolja az európai autósok pénztárcáját. Azt próbáltuk felmérni, a mi térségünkben Magyarország mellett öt országban milyen terhek sújtanak egy átlagos autózót.
Az osztrákok a költözéskor is fizethetnek
Új autó megvásárlásakor nálunk az árat a motor nagyságától és Euro-besorolásától függően 45000-4800000 forintnyi regisztrációs adó terheli, amit még megfejel az EU legmagasabb, 27 százalékos forgalmi adója. Ezeket általában már az autószalonokban feltüntetett eladási ár tartalmazza. Jó azonban, ha az autó átvételére is tömött zsebekkel érkezik a vevő. Ki kell még ugyanis fizetnie a teljesítményalapon (550-850 Ft/KW) számított tulajdonszerzési illetéket, 6000-6000 forintot a forgalmi engedélyért és a törzskönyvért, 8500-at a rendszámtábláért és 16290 forintot a műszaki vizsgálatért.
Ausztriában a nálunk lényegesen magasabb jövedelemnek köszönhetően talán kevésbé érzik az autóvásárlók a terheket. Ott az autó CO2 kibocsátása alapján számított fogyasztási adót kell fizetni, ami a jármű vételárának 32 százalékát is elérheti. Ezt a 20 százalékos áfa mellett még 191 eurós (60547 forint) regisztrációs díj is megfejeli, ami magában foglalja a rendszámtábla árát is. Ezt azonban nem csak vásárláskor kell kifizetni. Újra a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki egyik településről a másikra költözik. Ha a két település ugyanabban a tartományban van – vagyis az autó rendszámát nem kell lecserélni – 20 euróval olcsóban megúszható a dolog.
Nem véletlenül szorultak vissza a szlovák rendszámok
Útjainkon – vélhetőleg a NAV erőfeszítéseinek, meg annak, hogy közeledtek egymáshoz a két országban kivetett adók – mostanában megritkulni látszanak a szlovák rendszámú autók. Pár éve sokan kihasználták, hogy ott kisebb terhekkel kell számolniuk az autóvásárlóknak. Most a 20 százalékos áfa mellett teljesítmény és kor alapján Szlovákiában 33-3900 euró közötti regisztrációs adót kell fizetni. Így például egy 85 KW (115 LE) teljesítményű 0 kilométeres Volkswagen Golfot 360 euró (114120 Ft) terheli. Nálunk egy ugyanilyen Golf árát 65000 forint regisztrációs adó és 46750 forint tulajdonszerzési illeték emeli meg. A rendszámtábla 33 euróba (7100 Ft) kerül. Mivel a rendszámokat ott is területi alapon adják, ezt újra ki kell fizetni, ha a tulajdonos az egyik járásból a másikba költözik.
Románia éveken át huzakodott az európai versenyhatóságokkal az autók üzembe helyezésekor felszámított regisztrációs, később környezetvédelminek átnevezett adó miatt. 2017 elején végül eltöröltek mindent, aminek következtében áradni kezdtek az országba Európa autóroncsai. Nem hivatalos adatok szerint két hét alatt 38 ezer autó érkezett így, amelyek 70 százaléka 10 évnél idősebb volt. A román kormány ezért megújítási programot hirdetett. Így kemény adóztatás helyett most éppen hogy ösztönzik az új autók vásárlását. Aki 8 évnél régebbi autóját leadja, és új, 130g/km alatti Co2 kibocsátású autót vásárol 1500 euró (475500 Ft), ha 98 g/km-nél kisebb kibocsátásút további 250 euró (80000 Ft) támogatást kaphat. Elektromos autóhoz emellett 10 000 euró (3,17millió forint), hibridhez 4500 euró (1,43 millió forint) támogatás jár. Az új autók árát csupán a 19 százalékos áfa terheli, ami mellett 37 lejes (2470 Ft) regisztrációs díjat kell fizetni, és 40 lejt (2673 Ft) a rendszámért.
Nem csak a vételt, a fenntartást is terhelik
Csehországban a regisztrációs adót a környezetvédelmi besorolás alapján vetik ki. Egy euro3 és ennél jobb környezetvédelmi besorolású motorral hajtott autó után 800 koronát (9800 Ft) kell kifizetniük, amiben már benne van a rendszámtábla ára is. Az így kialakuló teljes árra még 21 százalékos áfa jön rá. A lengyel autóvásárlók a vételár 3,1 százalékát fizetik ki 2000 cm2-nél kisebb motorú, 18,5 százalékát az ennél nagyobb autókért fogyasztási adóként, amit még 23 százalékos forgalmi adóval fejelnek meg. Ezen felül 12,50 zloty (kb. egy ezres) regisztrációs díj, az azonosító kártya költsége, 75 zloty (5500 Ft) és a rendszám 180 zloty (13300 Ft) ára terheli őket.
A benzin jövedéki adójának minimumát előírta az Európai Unió. Egy liter normál 95-ös benzin után legalább 0,359 euró, a diesel üzemanyag után 0,330 eurót kell az államoknak kivetniük. Nálunk kétféle adómérték lehet érvényes, ami az északi-tengeri Brent világpiaci árától függően negyedévenként változhat. 50 dollár fölött a benzin után literenként 120 forintos, a gázolaj után 110,35 forintos, fölötte 125, illetve 120,35 forintot kell fizetni. Ausztriában az üzemanyag kén- és szennyezőanyag-tartalmától függ az adó mértéke, alapból 0,515 eurót, illetve 0,425 eurót számítanak fel a forgalmazóknak. Szlovákiában 0,514 az eurosuper, 0,368 a diesel literenkénti adótartalma. Romániában 0,420, illetve 0,390 euró, Csehországban kb. 0,5, illetve 0,43 euró Lengyelországban kb. 0,4, illetve 0,35 euró 1 liter üzemanyag adótartalma.
Az autót megvásárlás után fenn is kell tartani, és ennek költségei igen tetemesek lehetnek. Legnagyobb tételt – a benzin mellett – többnyire a biztosítási díjak jelentik. A mindenütt kötelező felelősségbiztosítás díja széles skálán mozoghat, egyebek mellett biztosítótól, a kárelőzményektől, a lakhelytől, kortól és még számos más tényezőtől függően. Némelyik kormány azonban ezt a lehetőséget sem hagyja ki, hogy némi sarchoz jusson. Nálunk épp idén változott a biztosítási adó rendszere, a biztosítottra kivetett baleseti adót a biztosító által fizetendő, de nyilván a díjakba beépülő - személygépkocsi esetén 23 százalékos, de maximum napi 83 forintos - biztosítási adó váltotta fel. Rajtunk kívül a térségben Ausztriában terheli a biztosításokat az éves díj 11 százalékára rúgó biztosítási adó.
Ahogy a jármű öregszik...
Mindemellett nálunk az autók után közvetlen adót is kell fizetni, amit az önkormányzatok kor és teljesítmény alapján vetnek ki. Így az első 3 évben 345 forint terheli az autót kilowattonként, ami 4 évenként csökken, 140 forint/KW-ig. Ausztriában szintén a teljesítmény és kor az adó alapja, ami 6,2 eurótól (2000 Ft) 70 euróig (kb. 22000 Ft) terjedhet. A motor méretétől és az autó korától függ az adó Szlovákiában, ahol 50 (15000 Ft) és 218 (70000 Ft) euró között lehet évente, míg Romániában 8-300 euró közötti összeget kell kifizetni. Lengyelországban és Csehországban a magán felhasználású autók után nincs külön adó.
Ma már az EU előírásai szabályozzák a rendszeres műszaki vizsgát. Az új autók 4, majd 2, végül 1-1 évre kapják meg a forgalmi engedélyt. Nálunk a vizsgálat hatósági díja 16290 forint, amit azonban a vizsgaállomások és a szervízek gyakran megfejelnek további kisebb-nagyobb összegekkel. Ausztriában ugyanezért 56,40 eurót (18000 Ft) kell fizetni, amihez 1,90 euró (600 Ft) jön még a matricáért. Szlovákiában is változó a díj, de minimum 25 euró (8000 Ft), míg Romániában 144 lej (9500 Ft) körüli összeget számítanak fel. Csehországban a műszaki vizsgálat 990 koronája (12200Ft) mellett további 590 koronát (7500 Ft) számítanak fel a szennyező anyagok kibocsátásméréséért.
Nézze meg karikatúránkat is!
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: autó, kocsi, regisztrációs adó, autóadó, biztosítás, áfa
Kapcsolódó anyagok
- 2019.11.28 - Százezreket spórolhatnának a cégek az autóvásárláson
- 2019.05.22 - Fékeznék a korosabb kocsik behozatalát
- 2019.05.09 - Elektromos autója van? Ennek örülni fog
- 2019.05.02 - A vártnál kevésbé nőtt az új autók eladása
- 2019.03.17 - Már rohamoznának a vevők a támogatott autókért
- 2019.02.28 - Családon belüli kárt nem térít a biztosító
- 2019.02.06 - Nézze meg, mennyit vettek ki eddig a zsebéből!
- 2019.02.04 - Alig kell valakinek a dízelautó
- 2019.01.25 - A friss autólekérdező rendszert máris karbantartják
- 2019.01.15 - Villámgyors lett a kötelező kárrendezése
- 2018.12.18 - Milliókat is spórolhatnak a cégek a lízingelt autóval
- 2018.12.11 - Sokba kerülhet egy rossz autógumi
- 2018.11.05 - Negyedével több új autót helyeztek forgalomba
- 2018.10.29 - Százezreknek érdemes ellenőrizni autóbiztosítási díjukat
- 2018.10.21 - Kotorászhatnak majd a renitens utas adataiban
- 2018.09.06 - Újra rejtett eszközökkel ellenőrizhet a rendőrség
- 2018.07.27 - Veszélyes lehet használt autót venni!
- 2018.07.20 - Sohasem vettek a magyarok ennyi használtautót
További kapcsolódó anyagok