Akár tömegével is lehetnek visszautasított tranzakciók
2020. december 10.
Már eddig is meglehetősen nagyot változott az online bankkártyás fizetés, de az ilyet használóknak érdemes tájékozódni bankjuknál, jövőre ugyanis további módosítás léphet életbe. Akad pénzintézet, ahol jelentős hátrányba kerül ezen a téren, akinek nincs okostelefonja.
Már októberben sorra indították tájékoztatási kampányaikat a bankok arról, hogy megváltozik az online kártyás fizetés. Uniós előírásra ugyanis végső határidőként 2021. január elsejétől elvárás az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés. Ennek következménye lehet, hogy a neten kártyával azok fizethetnek könnyedébben, akik mobilbankot is használnak.
Nem minden pénzintézetnél azonosak az eljárások, és az is változó, hogy szilveszter után jön-e még egy módosítási menet. Akik már azt hiszik, mindenen túl vannak, alighanem tévednek. Több bank ugyanis igazán rigorózusan 2021. január 1-jétől veszi komolyan az új előírásokat (akkortól kezdve amúgy nincs is más választásuk). Ezen a téren is akad kivétel, az OTP már jó ideje elkészült (ügyfeleik teendőiről részleteket itt olvashat), az Unicreditnél pedig tegnap élesítették az új rendszert. A többiek sem feltétlenül várják órára meg az új évet.
Az Ersténél sem lesz már elég az sms-ben kapott kód, szükség lesz a netbanki belépéshez használt jelszóra is. Az online kártyás vásárlás lehetőségének biztosítása érdekében a hitelintézet netbanki hozzáférést nyújt minden, a szolgáltatással eddig nem rendelkező ügyfelének. A mobilbankot használóknak továbbra is csupán egy push üzenettel kell megerősíteni a fizetést.
A Takarékbanknál arról tájékoztatták portálunkat, hogy jövőre mobiltelefonra kapott egyszeri sms-kód és egy állandó internetes PIN-kód megadására lesz szükségük a vásárlások során azoknak, akiknek nincs okostelefonjuk. Emellett a bank készül olyan mobilbankos hitelesítési lehetőségre is, amely támogatja a biometrikus azonosítást. Mindez – nyomatékosították – az okostelefonnal rendelkező ügyfeleknek kényelmesebb jóváhagyást tesz majd lehetővé.
A Raiffeisen arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy csak azok szembesülnek változással, akik jelenleg egyszer használatos sms-kóddal (tehát nem a mobilbankon keresztül) hitelesítik az internetes bankkártyás vásárlásukat. Ők később kapnak a banktól egy úgynevezett direkt azonosítót. Utóbbi azonban csak arra szolgál, hogy a kártyabirtokosok regisztrálhassanak a mobiljukra letöltött myRaiffeisen applikációba.
Tartani lehet egyébként attól, hogy a szuperbiztonságra törekvés mostani tébolyában rendre elsikkad, hogy bizony a technika ördöge is közbeszólhat. Több olvasónk is jelezte: előfordult, hogy sokszori próbálkozásra sem sikerült az online kártyás fizetés. Annak ellenére, hogy állításuk szerint náluk semmi sem hibádzott.
A Budapest Banknál elmondták: elsősorban azért merülnek fel kérdések az ügyfeleik részéről, mert az online fizetést lehetővé tevő kereskedő nem állt át például a biometrikus azonosításra alkalmas verzióra. A bank szerint hasonlóra számos esetben van példa. Ilyenkor pedig a hitelintézet ügyfelei nem értik, miért nem kaptak sms-ben jóváhagyó kódot, vagy miért nem tudták a mobiltelefonos azonosítást használni.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: Azénpénzem
Címkék: kettős azonosítás, online fizetés, bankkártya, vásárlás, kereskedők, bankok, mobil
Januárban sok kártyást érhet meglepetés
Fotó: Azénpénzem
Már októberben sorra indították tájékoztatási kampányaikat a bankok arról, hogy megváltozik az online kártyás fizetés. Uniós előírásra ugyanis végső határidőként 2021. január elsejétől elvárás az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés. Ennek következménye lehet, hogy a neten kártyával azok fizethetnek könnyedébben, akik mobilbankot is használnak.
Nem minden pénzintézetnél azonosak az eljárások, és az is változó, hogy szilveszter után jön-e még egy módosítási menet. Akik már azt hiszik, mindenen túl vannak, alighanem tévednek. Több bank ugyanis igazán rigorózusan 2021. január 1-jétől veszi komolyan az új előírásokat (akkortól kezdve amúgy nincs is más választásuk). Ezen a téren is akad kivétel, az OTP már jó ideje elkészült (ügyfeleik teendőiről részleteket itt olvashat), az Unicreditnél pedig tegnap élesítették az új rendszert. A többiek sem feltétlenül várják órára meg az új évet.
Éles különbség az okostelefont használók és nem használók között
Az Unicredit szerdán vezetett be egy plusz fix kódot: a kártyabirtokosnak az sms-ben küldött internetes biztonsági kód mellett a telefonbank-szolgáltatás PIN-kódját is külön meg kell adnia. A hitelesítés egyszerű és gyors használatához csupán arra van szükség, hogy ügyfeleik a push fogadási funkciót aktiválják mobiljukon. A Budapest Banknál már elindult a mobiltelefonos azonosítás internetes vásárlások esetén, de ezen felül érkezik majd az internetes vásárlási jelszó is, amelyet az sms-ben kapott jóváhagyáshoz szükséges kód mellett kell megadni.Jövőre annak, aki nem tud online fizetni bankkártyájával, elsőként érdemes azt végiggondolnia, mindent szükséges paraméternek eleget tett-e ehhez (például a push- üzenetek engedélyezése, az applikáció legújabb verziójára átállás, vagy egyszerűen a bankkal folytatott kommunikáció – beleértve az érvényes mobilszám megadását). Sajnos nem zárható ki az sem, hogy a webshopnál akad gond. A bankoknak januártól vissza kell utasítaniuk azokat az európai, 10 ezer forint feletti tranzakciókat, amelyek nem felelnek meg az erős ügyfél-hitelesítésnek.
Az internetes bankkártyás fizetések jóváhagyására a CIB (a többiekhez hasonlóan) a mobilalkalmazást ajánlja. Mint az Azénpénzem.hu érdeklődésére elmondták: idén, az átmeneti időszakban a szabályozás lehetőséget ad arra, hogy tranzakciók jóváhagyása még a korábban megszokott módon (sms-ben vagy push üzenetben érkező kóddal) történjen. Január 1. után viszont – tudtuk meg – okostelefon vagy egyéb okoseszköz (tablet) hiányában sajnos nem lesz lehetőség ezeket a tranzakciókat jóváhagyni.Az Ersténél sem lesz már elég az sms-ben kapott kód, szükség lesz a netbanki belépéshez használt jelszóra is. Az online kártyás vásárlás lehetőségének biztosítása érdekében a hitelintézet netbanki hozzáférést nyújt minden, a szolgáltatással eddig nem rendelkező ügyfelének. A mobilbankot használóknak továbbra is csupán egy push üzenettel kell megerősíteni a fizetést.
A Takarékbanknál arról tájékoztatták portálunkat, hogy jövőre mobiltelefonra kapott egyszeri sms-kód és egy állandó internetes PIN-kód megadására lesz szükségük a vásárlások során azoknak, akiknek nincs okostelefonjuk. Emellett a bank készül olyan mobilbankos hitelesítési lehetőségre is, amely támogatja a biometrikus azonosítást. Mindez – nyomatékosították – az okostelefonnal rendelkező ügyfeleknek kényelmesebb jóváhagyást tesz majd lehetővé.
A Raiffeisen arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy csak azok szembesülnek változással, akik jelenleg egyszer használatos sms-kóddal (tehát nem a mobilbankon keresztül) hitelesítik az internetes bankkártyás vásárlásukat. Ők később kapnak a banktól egy úgynevezett direkt azonosítót. Utóbbi azonban csak arra szolgál, hogy a kártyabirtokosok regisztrálhassanak a mobiljukra letöltött myRaiffeisen applikációba.
Nem árt a technika elleni védekezésre is gondolni
A K&H ügyfeleinek már a hónap végén a kártyaadatok megadása után a mobilra érkező üzenetre kell kattintani, ezt követi az úgynevezett mPines vagy biometrikus (ujjlenyomat, arcfelismerés) azonosítás. Mobilbank nélkül egy korábban rögzített internetes vásárlási jelszóval (4 jegyű szám) és az sms-ben kapott 6 számjegyű megerősítő kóddal lehet fizetni. A netbanki és mobilalkalmazási szolgáltatásban egy külön menüpont áll majd rendelkezésre, ahol ez az új jelszó megadható. Az internetes vásárlási jelszó megadását a K&H mindenképpen javasolja, hogy ügyfelük akkor is tudjon vásárolni, ha a felugró üzenet kiküldése hibába ütközik.Tartani lehet egyébként attól, hogy a szuperbiztonságra törekvés mostani tébolyában rendre elsikkad, hogy bizony a technika ördöge is közbeszólhat. Több olvasónk is jelezte: előfordult, hogy sokszori próbálkozásra sem sikerült az online kártyás fizetés. Annak ellenére, hogy állításuk szerint náluk semmi sem hibádzott.
A Budapest Banknál elmondták: elsősorban azért merülnek fel kérdések az ügyfeleik részéről, mert az online fizetést lehetővé tevő kereskedő nem állt át például a biometrikus azonosításra alkalmas verzióra. A bank szerint hasonlóra számos esetben van példa. Ilyenkor pedig a hitelintézet ügyfelei nem értik, miért nem kaptak sms-ben jóváhagyó kódot, vagy miért nem tudták a mobiltelefonos azonosítást használni.
Nézze meg karikatúránkat is!
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát! Szerző: Azénpénzem
Címkék: kettős azonosítás, online fizetés, bankkártya, vásárlás, kereskedők, bankok, mobil
Kapcsolódó anyagok
- 2022.09.22 - Szétszakad a társadalom a digitális fizetéseknél is
- 2021.01.04 - Visszaüthetnek a bűvös kilences végződésű árak, de az akciók is
- 2020.12.29 - Az új év alapvető változásokat hoz a vásárlásban
- 2020.12.14 - Az ügyfélkapu adataihoz is hozzáférhetnek majd a bankok
- 2020.12.13 - December végétől változik a Tesco üzletszabályzata
- 2020.12.11 - Holnap már nincs vásárlási sáv az idősebbeknek
- 2020.11.19 - Nem tudsz úgy fizetni a kártyáddal, ahogy szeretnél? Mutatjuk, miért!
- 2020.10.19 - Ezt kell tenniük az OTP kártyás ügyfeleinek
- 2020.10.19 - Felkészülni! Jókorát változik az online bankkártyás fizetés
- 2020.10.08 - Így síbolhatnak el minden pénzt a bankszámládról
További kapcsolódó anyagok