Vigyázni kell a kerékpárra, az állam ezt számon is kéri rajtunk
2020. december 11.
December végén indul az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlásához igényelhető állami támogatás második szakasza, amelyre érdemes felkészülni az első ütem tanulságai alapján. Pontosan tudni kell, hogy melyik pedelecet szeretnénk megvenni, és nem árt, ha van B-terv is a tarsolyunkban, ha azt mégsem sikerül lefoglalni. A kétkerekűre nemcsak azért kell nagyon vigyázni, mert jelentős értékű tárgy, hanem mert az állam ezt később számon is kéri rajtunk. Éppen ezért érdemes biztosítást kötnünk.
November 23-tól 27-ig tartott az elektromos rásegítésű kerékpárok Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által meghirdetett vásárlási támogatásának első szakasza, amelynek keretében 1027 pályázat érkezett, összesen több mint 110 millió forint értékben. Ezt követően havi rendszerességgel lehet a pályázatokat benyújtani 2021. október 29-ig vagy az egymilliárd forintos keret kimerüléséig. A következő szakasz december 28-tól 2021. január 1-je éjfélig tart majd.
Az elektromobilitást ösztönző pályázat keretében magánszemélyek juthatnak hozzá kedvezményesen elektromos rásegítésű kerékpárokhoz, elsősorban munkába járásuk megkönnyítése érdekében. A pályázat benyújtásához ennek megfelelően munkaviszonyt vagy jövedelmet igazoló dokumentumot kell csatolni. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére igényelhető, pedálszenzoros kerékpárokhoz 90 ezer, nyomatékszenzoroshoz 150 ezer forintig. Az első körben 725 pedálszenzoros és 302 nyomatékszenzoros elektromos kerékpár vásárlására érkezett be támogatási igény.
A pályázat kitöltése során ugyanis ki kell választani a pontos kerékpártípust és a kereskedőt, majd a benyújtáshoz meg kell várnunk, hogy a kiválasztott bringát a kereskedő visszaigazolja. Olvasónkat a kitöltést követően felhívta a kereskedő, egyeztettek arról, hogy még van egy darab a választott kerékpárból. Így ha kedvező lesz az elbírálás, a kerékpárt megkaphatja, azt addig is félretették neki. Így olvasónk a kereskedő visszaigazolása után tudta beküldeni elektronikusan a pályázatot.
A támogatást egyébként 180 napon belül lehet felhasználni, vagyis ennyi idő alatt le kell bonyolítani a vásárlást. A vételáron felül más költségeket (például kiegészítő lámpa, kosár/csomagtartó, pótalkatrész, kerékpáros sebesség- és kilométermérő stb.) a pályázat keretében nem lehet elszámolni.
A pályázónak a fenntartási időszak alatt a vásárlás évfordulóját követő 30 napon belül évente monitoring, a harmadik év után záró beszámolót kell készítenie. Ebben a pedelec használatával kapcsolatos információkat kell megosztania a kiíróval (beleértve az éves futásteljesítményt), igazolni kell a BikeSafe regisztrációt, és a kerékpár vázszámmal ellátott fotóját is be kell küldeni elektronikusan. Ha a kerékpárt ellopják, vagy olyan károsodás éri, hogy használhatatlanná válik, akkor azt be kell jelenteni. A támogatás összegét pedig kamattal növelten vissza kell fizetni, ha valaki az elektromos kerékpárt eladja, bérbe adja, vagy az használhatatlanná válik.
Az elektromos kerékpárra is megköthető biztosítások egyszerűsített módon, akár applikáción, akár a hello.hu weboldalon keresztül is megköthetőek – mondta Mester Péter, a terméket kínáló Posta Biztosító marketingvezetője. A vagyonbiztosítás háromféle csomagajánlattal érhető el (lopástól a balesetből eredő, önhibás sérülésekig térítenek a csomagok). A vagyonbiztosítás akkor is fedezetet nyújt, ha kültéren hagyjuk a megfelelően lezárt bringát, de mégis ellopják. Mivel a biztosítás felső értékhatára egymillió forint, a támogatással megvásárolt (maximum 900 ezer forint) kerékpár teljes értéken biztosítható. A hello Bringás app segítségével pedig az önrész lopás esetén 50 százalékról 15 százalékra csökkenthető, ha a Bringafotó funkcióval a tulajdonos lefényképezte a kerékpárt, miután megfelelően lezárta.
Baleset- és felelősségbiztosítás is köthető még, amelyek szintén 3-3-csomagban érhetőek el. Ez baleseti sérülés esetén és az esetlegesen általunk okozott tárgyi és személyi sérüléses károk után fizet évi minimális díj ellenében – hangsúlyozta Mester Péter.
A pályázat honlapja itt érhető el.
A pályázati kiírás honlapunkról itt letölthető.
Szerző: L.J.
Címkék: pedelec, elektromos kerékpár, e-bringa, e-bike, támogatás, pályázat, elektromobilitás, biztosítás, Posta Biztosító, hello Bringás, IFKA
Itt a tapasztalat: így érdemes pályázni az e-bringa támogatására
November 23-tól 27-ig tartott az elektromos rásegítésű kerékpárok Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által meghirdetett vásárlási támogatásának első szakasza, amelynek keretében 1027 pályázat érkezett, összesen több mint 110 millió forint értékben. Ezt követően havi rendszerességgel lehet a pályázatokat benyújtani 2021. október 29-ig vagy az egymilliárd forintos keret kimerüléséig. A következő szakasz december 28-tól 2021. január 1-je éjfélig tart majd.
Az elektromobilitást ösztönző pályázat keretében magánszemélyek juthatnak hozzá kedvezményesen elektromos rásegítésű kerékpárokhoz, elsősorban munkába járásuk megkönnyítése érdekében. A pályázat benyújtásához ennek megfelelően munkaviszonyt vagy jövedelmet igazoló dokumentumot kell csatolni. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére igényelhető, pedálszenzoros kerékpárokhoz 90 ezer, nyomatékszenzoroshoz 150 ezer forintig. Az első körben 725 pedálszenzoros és 302 nyomatékszenzoros elektromos kerékpár vásárlására érkezett be támogatási igény.
A támogatás:
Pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok (pedelec) esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 400 ezer forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 90 ezer forint.
Nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok (pedelec) esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 900 ezer forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 150 ezer forint.
Pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok (pedelec) esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 400 ezer forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 90 ezer forint.
Nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpárok (pedelec) esetén a támogatás maximális mértéke a beszerzés időpontjában érvényes maximum bruttó 900 ezer forintos eladási ár 50 százaléka, de legfeljebb 150 ezer forint.
Fontos tapasztalatok
A pályázatot szakaszosan lehet benyújtani, azaz csak a havonta nyitva álló 5 napban. Az első szakasz tanulságai alapján a keret várhatóan nem tart ki jövő októberig, így érdemes minél előbb indulni, ha valaki támogatást szeretne. (Becslések szerint 7-8 ezer pályázatra lehet elegendő ez a keretösszeg.) A kiírásból ugyan nem derül ki, de olvasónk fontos tapasztalata, hogy már a pályázat benyújtásakor pontosan tudnunk kell, melyik kerékpárt szeretnénk megvásárolni, és azt is, hogy melyik kereskedőtől. (A kereskedők regisztráltak a rendszerbe, és az általuk kínált kerékpárok is ott találhatóak.)A pályázat kitöltése során ugyanis ki kell választani a pontos kerékpártípust és a kereskedőt, majd a benyújtáshoz meg kell várnunk, hogy a kiválasztott bringát a kereskedő visszaigazolja. Olvasónkat a kitöltést követően felhívta a kereskedő, egyeztettek arról, hogy még van egy darab a választott kerékpárból. Így ha kedvező lesz az elbírálás, a kerékpárt megkaphatja, azt addig is félretették neki. Így olvasónk a kereskedő visszaigazolása után tudta beküldeni elektronikusan a pályázatot.
Milyen kerékpárt vásárolhatok?
A kiírás szerinti támogatást kizárólag az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) szabványnak megfelelő, 250 W vagy annál kisebb legnagyobb folyamatos névleges teljesítményű , elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású, legalább 26” (összecsukható kerékpár esetén legalább 16”) kerékméretű kerékpárokra lehet igényelni, amelyeknél a motor kikapcsolódik, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását, illetve teljesítménye a jármű̋ sebességének növekedésével fokozatosan csökken, majd mielőtt elérné́ a 25 km/h sebességet, a motor leáll.
További műszaki követelmények:
- a kerékpár maximális tömege: 30 kg;
- a külső gumi maximális szélessége: 60 mm;
- a kerékpáron gázkar nem lehet;
- az akkumulátor nem tartalmazhat ólmot
A kiírás szerinti támogatást kizárólag az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) szabványnak megfelelő, 250 W vagy annál kisebb legnagyobb folyamatos névleges teljesítményű , elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású, legalább 26” (összecsukható kerékpár esetén legalább 16”) kerékméretű kerékpárokra lehet igényelni, amelyeknél a motor kikapcsolódik, ha a kerékpáros nem folytatja tovább a pedálok hajtását, illetve teljesítménye a jármű̋ sebességének növekedésével fokozatosan csökken, majd mielőtt elérné́ a 25 km/h sebességet, a motor leáll.
További műszaki követelmények:
- a kerékpár maximális tömege: 30 kg;
- a külső gumi maximális szélessége: 60 mm;
- a kerékpáron gázkar nem lehet;
- az akkumulátor nem tartalmazhat ólmot
Mikor lehet hozzájutni az e-bikehoz?
A pályázatot a kiíró és kezelő IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. 20 munkanapon belül bírálja el, majd újabb 10 munkanapon belül, a pályázati portálon keresztül kiadja a nyertesnek a vásárláshoz szükséges támogatási okiratot. Újabb papírmunkák után csak a kedvezménnyel csökkentett összeget kell kifizetni a kereskedőnek, aki utólag kapja meg az állami támogatást.A támogatást egyébként 180 napon belül lehet felhasználni, vagyis ennyi idő alatt le kell bonyolítani a vásárlást. A vételáron felül más költségeket (például kiegészítő lámpa, kosár/csomagtartó, pótalkatrész, kerékpáros sebesség- és kilométermérő stb.) a pályázat keretében nem lehet elszámolni.
Vigyázni kell rá, utólag is ellenőrzik
Fontos tudni, hogy a kerékpár biztosítékként szolgál, így a pályázat miatt is nagyon kell vigyázni rá. Vásárláskor a kereskedőn keresztül regisztrálni kell a BikeSafe rendszerbe (a rendőrség által alapított adatbázisba), ahol a regisztrált kerékpárról törzskönyvet állítanak ki. A pályázatnak része, hogy a kerékpárt egy úgynevezett fenntartási időszak alatt (ez a vásárlástól számított 3 év) nem lehet sem eladni, sem bérbe adni. A megsemmisülésért vagy az értékcsökkenésért is a tulajdonos felel.A pályázónak a fenntartási időszak alatt a vásárlás évfordulóját követő 30 napon belül évente monitoring, a harmadik év után záró beszámolót kell készítenie. Ebben a pedelec használatával kapcsolatos információkat kell megosztania a kiíróval (beleértve az éves futásteljesítményt), igazolni kell a BikeSafe regisztrációt, és a kerékpár vázszámmal ellátott fotóját is be kell küldeni elektronikusan. Ha a kerékpárt ellopják, vagy olyan károsodás éri, hogy használhatatlanná válik, akkor azt be kell jelenteni. A támogatás összegét pedig kamattal növelten vissza kell fizetni, ha valaki az elektromos kerékpárt eladja, bérbe adja, vagy az használhatatlanná válik.
Nem kötelező, de ajánlott a biztosítás
Ugyan nem tették kötelezővé, de a vásárlók jól felfogott érdeke – már csak a támogatás visszafizetésének kötelezettsége miatt is -, hogy biztosítsák új kerékpárjukat. A piacon több termék is elérhető, de a legdrágább kerékpárokra (akár 1 millió forintos árig) csak a hello Bringás biztosítás nyújt fedezetet. (A biztosításról korábban részletesen itt írtunk.)Az elektromos kerékpárra is megköthető biztosítások egyszerűsített módon, akár applikáción, akár a hello.hu weboldalon keresztül is megköthetőek – mondta Mester Péter, a terméket kínáló Posta Biztosító marketingvezetője. A vagyonbiztosítás háromféle csomagajánlattal érhető el (lopástól a balesetből eredő, önhibás sérülésekig térítenek a csomagok). A vagyonbiztosítás akkor is fedezetet nyújt, ha kültéren hagyjuk a megfelelően lezárt bringát, de mégis ellopják. Mivel a biztosítás felső értékhatára egymillió forint, a támogatással megvásárolt (maximum 900 ezer forint) kerékpár teljes értéken biztosítható. A hello Bringás app segítségével pedig az önrész lopás esetén 50 százalékról 15 százalékra csökkenthető, ha a Bringafotó funkcióval a tulajdonos lefényképezte a kerékpárt, miután megfelelően lezárta.
Baleset- és felelősségbiztosítás is köthető még, amelyek szintén 3-3-csomagban érhetőek el. Ez baleseti sérülés esetén és az esetlegesen általunk okozott tárgyi és személyi sérüléses károk után fizet évi minimális díj ellenében – hangsúlyozta Mester Péter.
A pályázat honlapja itt érhető el.
A pályázati kiírás honlapunkról itt letölthető.
Szerző: L.J.
Címkék: pedelec, elektromos kerékpár, e-bringa, e-bike, támogatás, pályázat, elektromobilitás, biztosítás, Posta Biztosító, hello Bringás, IFKA
Kapcsolódó anyagok
- 2022.04.11 - Biztosítással is készüljünk a bringás szezonra!
- 2021.12.13 - Nyugdíj-megtakarítás: két mozijegy árából is elkezdhető
- 2021.07.26 - Az olimpiai érmek olcsóbb utasbiztosítást hoznak
- 2021.07.07 - Az utasbiztosítás díjának felét is visszakaphatod
- 2021.06.14 - Hiánycikk lehet a bicikli?
- 2021.04.22 - Már használt mobiltelefonra is köthetünk készülékbiztosítást
- 2020.12.28 - Ma indul az e-bringa pályázat újabb szakasza
- 2020.08.04 - Már elektromos kerékpárra és rollerre is köthetünk biztosítást
- 2019.09.03 - Uniós átlag alatti a hazai kerékpáros közlekedésbiztonság
- 2017.09.26 - Itt az új bringás biztosítás a fiataloknak
További kapcsolódó anyagok