Itt a kátyúszezon, alig fizetnek az útkezelők
2021. január 18. A kátyúkkal kapcsolatos kártérítési igényeknek csupán a felét fogadják el az útkezelők, de körültekintő dokumentáció mellett egy kátyúbiztosítás jelentősen növeli a kártérítés esélyét – figyelmeztetnek az alkuszok.A gyakran erős fagyokkal és jegesedéssel beköszöntő téli időjárás az elmúlt napokban robbanásszerűen megnövelte az országban található kátyúk számát: immár százezres nagyságrendben fordulnak elő kockázatos úthibák közútjainkon. A kátyúkárok nagy része defekt, az ilyen esetek egy részében a felnit is javítani kell. Emellett gyakran előfordul, hogy a futómű is sérül, sőt, szélsőséges esetben személyi sérülés is bekövetkezhet, ilyenkor pedig a kártérítés összege már többszázezres vagy akár milliós tétel is lehet. A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, ezért most célszerű kátyúbiztosítást kötni - figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Kátyúbiztosítás híján az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt. Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Zrt., míg lakott területen belül az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt.. Az elbírálás során ezek az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet.
Kell a dokumentáció
A megfelelő dokumentáció a bizonyítás kulcseleme. Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól azonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is.A kátyúbiztosítások akár évi 2-3 ezer forintért köthetők. Ezeket jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de egyes biztosítóknál önállóan is elérhetők– mondta Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. Hozzátette: casco mellett is érdemes külön gondoskodni ilyen védelemről, mivel egy kátyúkár csak kirívó esetben ugrik 100 ezer forint fölé, legtöbbször tehát a casco önrészének mértékén belül marad. Emiatt ezekben az esetekben nem a casco, hanem a kátyúkár-biztosítás nyújthat gyakorlati védelmet.
Kátyúbiztosítással a tapasztalatok szerint jóval kedvezőbb a sikeres kárrendezések aránya. További előny, hogy egyes módozatok a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokra is fedezetet nyújtanak, az autósoknak nem kell kideríteniük az útkezelő kilétét, mert közvetlenül a biztosítójuk felé jelentik a kárt, más biztosításokkal szemben pedig a térítést sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli. A megfelelő dokumentáció azonban ebben az esetben is fontos feltétel.
Kátyúkhoz kapcsolódó vezetéstechnikai tanácsok:
1. Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
2. Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységű gödröt is rejthet.
1. Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
2. Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységű gödröt is rejthet.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: kátyú, alkuszok, FBAMSZ, kátyúbiztosítás, autó, gépkocsi, casco, útkezelő
Kapcsolódó anyagok
- 2022.02.22 - Százezer autósnak fontos határidő közeleg
- 2022.01.28 - Májusig retteghetünk a kátyúktól
- 2021.10.14 - 700 milliót fizetett egy biztosító vadkárra
- 2021.08.19 - Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók
- 2021.06.02 - Jövő nyártól négybetűs rendszámtáblák jönnek
- 2021.03.10 - Drága a casco? Kössön újat!
- 2021.03.04 - Egyre több és öregebb autó fut a magyar utakon
- 2021.02.21 - Százezer autósnak fontos határidő közeleg
- 2021.01.26 - Márkaszervíz vagy független? Kiderítették, mikor mi éri meg
- 2021.01.21 - Csúcsra járt a használtautó-piac
- 2021.01.05 - Nagyot zuhant a használtautó-behozatal is
- 2021.01.04 - Ötödével esett vissza 2020-ban az új autók piaca
- 2020.12.10 - Kevés az új autó, ez betett a casco felfutásának is
- 2020.11.16 - Mekkorát drágult a kgfb? Attól függ, kinek!
- 2020.04.27 - Kevesebb az autós kár, de nem csökken a biztosítási díj
- 2020.01.23 - Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
- 2019.12.09 - Egyszerűsíti a kárrendezést az Allianz
- 2018.03.13 - Sok a kátyú és a kár? Így védekezz!
- 2015.03.19 - Mi tegyünk, ha kátyúra futunk?
További kapcsolódó anyagok