Megint többe kerülhet az építkezés

Ismét nagyot drágulhatnak az építőanyagok

Fotó: Bencze-Kiss Kata
2024. január 10. Már az első negyedévben az inflációnál nagyobb mértékben drágulhatnak az építőanyagok. Az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának elnöke szerint a január elsejétől felemelt útdíjak, az új szakaszok fizetőssé tétele és a gázolaj jövedéki adójának emelése megdrágítja a szállítást, ami átlagosan 2 százalékos addicionális áremelési hatást jelent.

Nehéz évet zárt 2023-ban a magyar építőipar. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) még az év vége előtt a tagszervezeteit és az építőipar további jelentős szereplőit megkeresve felmérte, hogy a piaci körülmények hatására hogyan alakult 2023-as üzleti év. A vállalkozások tevékenységét leginkább a megrendelések hiánya, az infláció és a szakemberhiány akadályozta. Tevékenységüket hátráltatják a kintlévőségek, és az, hogy megrendelőik felé kevésbé tudják érvényesíteni az árváltozást.

Volt drágulás és árcsökkenés is

A vállalkozások azt tapasztalták, hogy az építőanyagok átlagos árváltozása 2023-ban közel 9 százalékos volt (8,7 százalék), a cement, a gépészeti és elektromos szerelvények, a homok, a szaniter áruk, a meleg padlóburkolatok, az elektromos kábelek, vezetékek, valamint a bitumenes szigetelőanyagok esetében 10 százalék feletti áremelkedéssel, miközben a hőszigetelő anyagok és a tégla vonatkozásában árcsökkenéssel számoltak az év végéig.

Juhász Attila, az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának és az Újház építőanyag kereskedelmi hálózat igazgatóságának elnöke a december végén kiadott közleményében úgy számolt, hogy a szerkezetépítésben használt anyagok árai 8, a szigetelésé 11, a tetőfedésé pedig 6 százalékkal esett vissza novemberre. Ezen belül számos alaptermék ára ennél is nagyobb mértékben csökkent, a tégláé közel 14, az épületfáé 19, a habosított szigetelőanyagoké pedig 21 százalékkal mérséklődött.

Most drágulás jön

A szakember arra figyelmeztetett, hogy az év vége volt az anyagárak mélypontja, onnan már csak felfelé vezet az út, és 2024-ben az építőanyagok árában az inflációval arányos drágulás következhet be. Mostanra már az látszik, hogy a fuvardíjak drágulása az inflációs áremelésre is rátesz egy lapáttal.

Január elsejétől ugyanis emelkedtek az útdíjak, új szakaszok kerültek be a tehergépjárművek fizetős rendszerébe, és nőtt a gázolaj jövedéki adója Magyarországon. Mindez nem hagyja érintetlenül az építőanyagárakat, mivel a szállítási díj legalább 5, de akár 25 százalékot is kitehet az építkezés helyszínére szállított építőanyag árából – mondta Juhász Attila. Egy fővárosi agglomerációban működő építőanyag-kereskedő szemszögéből modellezve a piaci helyzetet arra jutott, hogy összességében januártól átlagosan 2 százalékos addicionális áremelést eredményez az építkezés helyszínére szállított építőanyagok árában.

- Ez egy átlagos érték, a tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet. A végső ár kialakulásában meghatározó az áru értéke, tömege és térfogata, hiszen minél értékesebb a termék, annál kisebb a szállítási díj súlya a végső árban, és fordítva; a tömegtermékek (pl.: térkő, falazóanyag, tetőcserép) esetében, amelyek a forgalom gerincét adják, a fuvardíjak akár 15-20 százalékos súlyt is képviselhetnek a felhasználónál érvényesülő árakban, így ezeknél az áremelkedés mértéke is nagyobb lehet – hangsúlyozta a szakember.

Juhász Attila arra hívja fel a figyelmet, hogy ez a 2 százalékos áremelkedés hozzáadódik az építőanyag-árak 2024-ben várható emelkedéséhez. A kereskedők szerint az inflációt követő áremelkedés zöme már az első negyedévben megvalósulhat, hiszen egyre több szállító jelzi kereskedelmi partnerei felé 5-10 százalékos áremelési szándékát.

Az ÉVOSZ felmérésében egyébként a válaszadók közel háromnegyede a 2023-asnál rosszabb üzleti évre számít 2024-ben.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok