Tovább menekül a pénz

Ismét a régebbi slágert fújják a befektetők

2015. január 19. Tavaly novemberben megtört a két éve tartó trend, összességében már nem hoztak, hanem inkább vittek pénzt a befektetők az alapokból. Mint a most közzétett legfrissebb adatokból kiderült: decemberben is több befektetési jegyet adtak el, mint amennyit vettek. A különböző alaptípusok persze eltérően teljesítettek.

Két éven keresztül folyamatosan hízott a befektetési alapokban tartott pénz, de – mint arról beszámoltunk – 2014 novemberében már nem be, hanem kiáramlott a pénz: összesen 32 milliárd forint távozott. A pénzpiaci alapokat hatalmas összeg, közel 80 milliárd forint hagyta ott. A Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (BAMOSZ) most közzétett tájékoztatása szerint a helyzet az év utolsó hónapjában sem javult. Decemberben azonban már nem csak a bankbetétekhez hasonló (igen mikroszkopikus) hozamot felmutató pénzpiaci, hanem a részvényalapok is szenvedtek. Sőt utóbbiak még jobban. (A cikk a Befektetési alapok rovat része.)

Rosszul jött a tőzsdei zuhanás


A fejlett világ tőzsdéi estek, amit követtek a fejlődő világ tőzsdéi is. A magyar börze pedig ezúttal, kivételesnek mondhatóan, követte a trendet – magyarázza a folyamatokat a BAMOSZ. A részvényalapokból 2014 decemberében közel 26 milliárdnyi tőke áramlott ki, amin a hozamok némileg még rontottak is, így összességében ezekben a befektetési jegyekben tartott pénz értéke 11,5 százalékkal lett kevesebb. Ennél arányában nagyobbat csak az egyébként csekély piaci súlyú árupiaci alapok vesztettek. Ott azonban a 13,7 százalékos vagyonvesztéshez félmilliárd forint távozása (persze emellett még a pocsék hozamok) járult hozzá. A pénzpiaci alapokból 23 milliárdnyi tőke távozott.

 
A befektetők nem fordultak el a befektetési alapoktól – hangsúlyozta a szövetség. A számokból valóban látszik, hogy akadtak kifejezetten népszerű alaptípusok. Ismét fellángolt a kötvényalapok keresettsége. Ezen belül újra a rövid futamidejű hazai kötvényalapokat keresték elsősorban a befektetők. Ide 25,9 milliárd forint friss pénzt hoztak. A vegyes alapokba áramló 16,3 milliárd forint is szép szám, különösen ha a dinamikát nézzük. Az új befektetések és a hozamok ugyanis ezeknek az alapoknak a vagyonát decemberben a többiekhez viszonyítva rekord mértékben, 2,4 százalékkal növelték.

A tőkeáramlás és a hozamok eredőjeként BAMOSZ tagjai által kezelt befektetési alapok összvagyona 25 milliárd forinttal, azaz 0,5 százalékkal csökkent decemberben. A hónap végén a BAMOSZ-tagok mindösszesen 5.471 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.