Borúsak a várakozások is

Ilyen sohasem volt korábban az autópiacon

2022. január 5. Tavaly a csiphiány és más alkatrészek szállítási problémái miatt az árak és a szállítási idők is megnőttek az újautó-piacon. Ez a kereslet egy részét a használt autók felé fordította. A helyzet várhatólag egyhamar nem is javul jelentősen meg.

Az autógyártásban egyre súlyosabb mértéket öltő félvezetőhiány az újautó-piac teljes második félévére rányomta bélyegét – hangsúlyozza közleményében a Jóautók.hu. A hazai eladások az év közepe óta szinte folyamatosan esnek: júniusban még közel 11400 új személyautót regisztráltak, decemberben pedig már alig több mint 8700-at. Ez tavaly decemberhez képest 31 százalékot meghaladó visszaesést jelent.

Az importált új autók eladásáról szólva összesen 5 százalékos visszaesésről számolt be a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke is.  Mint elmondta, bár az első fél évben felülmúlta az előző évit az értékesítés, a csiphiány, valamint az egyéb alkatrészek beszállítóinak nehézségei miatt kettős válság alakult ki a piacon. A gyártók csúsznak a szállításokkal, de visszaesett a kereslet is a forint gyengülése és a szigorodó környezetvédelmi és biztonsági előírások nyomán bekövetkező tetemes áremelkedés miatt.

Az árak pedig egyre csak nőnek


A globális kihívások korábban egyáltalán nem ismert helyzetet teremtettek – fejtette ki szintén a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Bár a kereslet erős volt, de a szállítási idők a korábbi három–hat hónapról egy, esetenként másfél évre nőttek, és ezzel az egyik hétről a másikra kellett szembesülnie a piacnak tavaly nyáron. A szakember azonban megemlítette azt is: tetemes többletet hagyott a gyártók zsebében, hogy a készlethiány miatt listaáron lehet csak új gépkocsit vásárolni.
Visszaszorultak a presztizsmárkák
A behozott használt autók között a legnépszerűbb márka a Volkswagen volt 11 százalékos részesedéssel, a második helyen az Opel áll 10 százalékkal, a Ford pedig a harmadik helyen 9 százalékkal. A Toyota idén már csaknem elérte a 7 százalékos részarányt. Az ötödik helyre a Hyundai küzdötte fel magát, egy év alatt a nyolcadik pozícióból előzve az Audit, a BMW-t és Mercedest is. Ez jól mutatja a presztízsmárkák fokozatos visszaszorulását a használtautó-import összetételében.
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a második félévben megerősödő kereslet egy része a használtautó-piacon jelent meg. Ennek eredményeképpen 2021 második félévében Magyarországon 21,5 százalékkal több használt autót helyeztek forgalomba, mint újat. A DataHouse adatai szerint tavaly 132205 import használt személyautó került Magyarországra, ami 1,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A behozatal különösen a második félévben volt aktív: 2020 második feléhez képest több mint hat százalékkal több használt autó érkezett.

Az elemzők túlnyomó többsége rövid távon borús várakozásokat fogalmaz meg. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke szerint az idén és jövőre is 10-15 százalékos is lehet az áremelkedés az újautó-piacon, amit itthon még a forint árfolyama is erősen befolyásolhat. Szinte biztosra tehető, hogy a chiphiány az év közepéig kitart, de jó eséllyel az egész évre rányomja majd bélyegét. Ebben a helyzetben a használtautó-import a JóAutók.hu várakozása szerint – amennyiben az időszak során nem születnek újabb, a környezetet terhelő öreg és korszerűtlen autók behozatalát gátló intézkedések, amire most kicsi az esély – a használtautó-import éves volumene átlépheti akár a 140 ezres szintet is. Mindez annak ellenére történhet, hogy a tartósan magas használtautó-kereslet, valamint a kedvezőtlen forintárfolyam együttesen további kétszámjegyű átlagos áremelkedést okozhat ebben a szegmensben is.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok