Kellemes ünnepeket kívánunk minden kedves Olvasónknak!

Ilyen idén a tipikus magyar karácsony

2018. december 21. A bankok által készített kutatások szerint – számolta ki az Azénpénzem.hu – az idei karácsony 7-9 százalékkal lesz „gazdagabb” a tavalyinál. A legérdekesebbnek azt a felmérést találtuk, amiben megkérdezték a legkedveltebb és a legcikibb kapott ajándékokat – a jegygyűrű és a konyhai gép pedig mindkét listán szerepelt.

A KSH adatai szerint tavaly decemberben egy fő átlagosan 91,3 ezer forintot költött el. Ebben alighanem benne lehetnek például azok is, akik tízmilliós nagyságrendben vettek különleges ékszert. Egy háztartás az ünnepi időszakban halra 2,7 ezer, szaloncukorra majdnem 2,9 ezer, szeszesitalra közel 6,2 ezer, játékokra pedig 7,9 ezer forintot adott ki. Utóbbi értékek azonban már nem teljes átlagok, csak azok a háztartások vannak bennük, ahol egyáltalán felmerültek ilyen típusú kiadások.

Az átlag az ünneppel kapcsolatban is olyan, mint minden másban, azaz: a bőségben, boldogságban (vagy nem annyira boldogságban, de nagyon drágán) eltöltött, illetve az igen szűkös átlaga a „normális” karácsony. Mindenesetre több bank is közzétett felmérés arról, miként költenek az idén a magyarok. Ezek közös jellemzője talán az lehet, hogy a kérdéseik biztosan nem jutottak el azokhoz, akik csak nagy nehézségekkel, vagy sehogy sem tudnak ünnepelni.

Erősen eltúlzott a pénz szerepe?


A CIB szerint 2018-ban a tavalyinál 4 ezer forinttal többet, átlagosan csaknem 47 ezer forintot költenek a magyar háztartások a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó kiadásokra. Ez a bank szerint annak ellenére így van, hogy a lakosság héttizede vélekedik úgy, hogy a szeretet ünnepén erősen eltúlzott szerep jut a pénznek. Ennek megfelelően az ajándékozás már nem is fért fel a legfontosabb karácsonyi „hozzávalók” dobogójára: a megkérdezettek 81 százaléka a családi együttlétet tartja a legfontosabbnak, ezt a karácsonyfa felállítása követi 60 százalékkal. Még a fehér karácsony fontossága (44 százalék) is megelőzte a 31 százalékot elért ajándékozást.

A Budapest Bank (BB) azonban azt mérte, hogy csak ajándékokra a tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56 355 forintot szánnak a megkérdezettek. Az idén a tavalyi egyharmad helyett már 38 százalék vallotta, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt.

Az elkölteni tervezett összeg nagyságát – állapította meg a BB – számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb. Az ő 18 százalékukhoz képest az egyéb városokban élők mindössze 7 százaléka tervez ennyit költeni. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10084 forintos kiadás. A BB-nek a válaszadók mindössze 4 százaléka említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Az OTP nem felmérést, hanem tanácsokat adott az ünnepek előtt. Mint leírták: az ünnepi időszakban, mikor eleve több a háztartások kiadása, előnyös lehet, ha inkább hitelkártyával fizetik ki az ajándékokat (nekik történetesen van is olyan plasztikjuk, ami éppen akciós). A tanács persze találkozhat az igényekkel is, hiszen – mint szintén közzétették – a bank ügyfelei tavaly télen 28 százalékkal többször használták hitelkártyájukat, mint a megelőző negyedévben, és az egész éves átlaghoz viszonyítva 29 százalékkal többet költöttek.

Csak úgy hemzsegnek ilyenkor a felmérések


Az egyik kommunikációs cég újságírók körében végzett felmérést. Nem tudni, hány főt és miként kérdeztek meg, de a közzétett „mérlegben” akadnak kifejezetten érdekes megállapítások. Ilyen például, hogy azok közül, akik kifejezetten utálják a bejglit, minden harmadik fát sem állít. A diós bejglit imádók a valódi fenyő felállításában, a gesztenyések viszont a jótékonykodásban jeleskednek. Igazi poén viszont az, hogy megkérdezték a legkedveltebb és a legcikibb kapott ajándékokat: a jegygyűrű és a konyhai gép mindkét listán szerepelt.

A GKI Digital és a Bónusz Brigád közös felmérése alapján arra jutott, hogy az átlagmagyar 1,5 méter fenyő mellett a családjával ünnepel, ajándékként pedig szeretteinek élményt ad. A legnépszerűbb a nordmann fenyő, az igazi fenyőt vásárolók 37 százaléka veszi ezt a típust, minden ötödik ember marad a lucfenyőnél.

Mint megállapították: míg tavaly a megkérdezettek 45, addig idén már 54 százaléka ad élmény bónuszt, kupont, jegyet ajándékba (azért itt sem árt figyelni, ki rendelte a kutatást). A nők és a fiatalok még ennél is nagyobb arányban választják ezt a formát. A válaszadók 37 százaléka 5-10 ezer forintot szán az élményre fejenként. A 20 ezer forint feletti bónuszok inkább az idősebb korosztályt jellemzik.
 

Van olyan felmérés, ami szerint a nők és a férfiak megosztják egymás között az ünnep előtti, alatti feladatokat, de mi úgy véljük, mégis rajzolónk kaphatott el egy „tipikus" pillanatot

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok