Így szabadulhat a rossz ajándéktól
Ezt tavaly kapták az ünnep után le
Fotó: Czeglédi Zsolt, MTI
Fotó: Czeglédi Zsolt, MTI
Az üzletekben Karácsony előtt a vásárlás, az ünnepek után pedig a nem kívánt (például azért, mert két rokon is ugyanazt adta) meglepetések cseréje okozhat kígyózó sorokat az ügyfélszolgálatok előtt. A tapasztalat pedig az, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy ilyenkor mik is a lehetőségeik. A boltokban kifüggesztett vagy ott elhangzó tájékoztatásra pedig nem minden esetben érdemes alapozni (a tipikus félrevezető tájékoztatásokról, tévhitekről lásd táblázatunkat).
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) viszont évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles nyolc vagy három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és bár már 17 éve nincs hatályban, úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A három nap viszont ma is fontos időtartam, de csak arra, ha a termék meghibásodik, illetve eleve rossz volt. Az ilyen cuccok cseréje iránti igényt lehet három munkanapon belül érvényesíteni.
Fontos viszont (ami nem annyira régen került be a szabályozásba), hogy a felelősségvállalás csak a tízezer forintnál többe kerülő termékekre kötelező. A régebbi beidegződéseket (például, hogy egy kenyérpirító ártól függetlenül garanciát élvez) tehát el kell felejteni. Még újabb előírás, és egyben az értékhatárt tekintve kivétel, hogy a szőrmeruházati termékekre 50 ezer forintban szabták meg az értékhatárt.
Jöhetnek a kellemetlen meglepetések
Most okozhat kellemetlen meglepetést, ha az ajándékozó beugrott a 9999 forintos akciós árnak. Más is visszaüthet. A három munkanap szempontjából ugyanis nem az számít, hogy valaki mikor vette át szeretteitől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor azt vásárolták. Online vásárolt termék esetében a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül lehet élni a speciális, az értékesítés módjából eredő indoklás nélküli elállási joggal. A neten rendelt cikkeknél tehát még minőségi kifogásnak sem kell lennie (a Black Friday keretében rendelt termékek viszont már nem férnek bele ebbe a határidőbe).
Fontos még, hogy ha túl nagy vagy túl kicsi a pulcsi, illetve nem tetszik a színe, akkor legfeljebb családon belül lehet simán elcserélni. A kereskedő a hibátlan terméket nem köteles visszavenni. A tapasztalat azonban az, hogy – amennyiben ez lehetséges, tehát van megfelelő áru – sok üzletben gond nélkül teljesítik a cserére vonatkozó kérést. Az alkalmi vásárokon, névtelenül kitelepülőktől vett ajándékokkal azonban ezen, de a jótállás és a garancia terén is sokkal nehezebb (esetenként lehetetlen) a helyzet.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Tipikus félrevezető tájékoztatások | |
---|---|
Leírás | Szabály |
„Akciós terméket nem cserélünk” | A hatályos jogszabályok alapján, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek akkor is foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, ha áru le volt értékelve. Kivételt csak az jelent, ha a vevő olyan hiba miatt reklamál, amiért a terméket leértékelték - és erről őt az eladó tájékoztatta. |
„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja” | A vásárló a hibás termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette. |
„Reklamációt három napig fogadunk el” | A vásárlóknak joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben - és erre nem csak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt, tehát nem igaz, hogy 3 (munka)nap után már csak a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. |
„Csere csak, ha eredeti a csomagolás” | A jogszabályok szerint nem kötheti a bolt a minőségi kifogás intézését a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez. |
„Jótállás csak számla/nyugta ellenében” | A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel vagy a nyugtával is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg mindkettő egyidejű felmutatását. |
„Nincs mit tenni, erre nincs garancia" | A garancia (másképp jótállás) hiánya nem jelenti a szavatosság hiányát is. A hibás termékért értékhatár nélkül hat hónapig felel a kereskedő, ezidő alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék jó volt |
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: ajándék, karácsony, kereskedelem, fogyasztóvédelem, jótállás, szavatosság, csere
Kapcsolódó anyagok
- 2017.12.22 - Szubjektív ajándékajánló az utolsó pillanatokra
- 2017.11.23 - Gazdagabb lesz az idei karácsony?
- 2016.12.19 - Jóval többet költünk ajándékra az idén
- 2016.11.25 - Karácsonyra vásárol? Tájékozódjon, meddig viheti vissza!
- 2016.10.12 - Mobil: megvonhatják a jótállást
- 2016.09.04 - Így verhetnek át online vásárlásnál
- 2016.08.22 - Ezt a színes ceruzát ne rágja a gyerek!
- 2016.04.20 - Már a SPAR is kinyit vasárnaponként
- 2016.02.12 - Valentin napi kiskáté a szerelmes vásárlóknak
- 2015.12.24 - Ünnep: volt jobb, de sokkal rosszabb is
- 2015.12.21 - Mik a tipikus karácsonyi ajándékok?
- 2015.09.29 - Ezekkel vernek át a boltokban
- 2015.09.01 - Száguld a netes vásárlás
- 2014.12.27 - Rossz az ajándék? Számolj le a tévhitekkel!
- 2014.09.16 - Ma már más szabályok szerint vásárolhatunk
- 2014.03.26 - Változik a jótállási törvény
További kapcsolódó anyagok