Ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg nem is igaz

Így síbolhatnak el minden pénzt a bankszámládról

Könnyebb csapdába ejteni, aki nagyon jól akar járni
2020. október 8. Bár a magyar számla-, illetve kártyacsalási statisztikák nemzetközi szinten még mindig nagyon kedvezőek, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tájékoztatása szerint az átverések terjednek és egyre fifikásabbak. A kipucolt bankszámlák esetében szakértők szerint nagyon nagy a látencia.

Az MNB ügyfélszolgálatához – mondta el Bíró Gabriella a jegybank főosztályvezetője sajtótájékoztatón – 2019-2020 során érkezett jelzések szerint a leggyakoribb visszaélés az online bankkártyás fizetés, a második az úgynevezett számlaváltásos csalás. Csak ezeket követi az adathalászat, illetve a SIM-cserés visszaélés. Ebből a „menüből” éppen azok a legkevésbé ismertek, amelyekben nagyobb összegeket szereznek meg a csalók. (A többiről mi is meglehetősen sokszor írtunk.)
Az elmúlt napokban ismét kibertámadás érte a hazai bankokat, ez egyre gyakrabban fog előfordulni a közeljövőben – ismertette Gabler Gergely, az MNB igazgatója. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy Magyarország dobogós helyezett a legbiztonságosabb államok között.
A számlaváltásos csalás lényege, hogy az elkövetők kiderítik a cég egy partnerét, akitől várható, hogy rövidesen fizet. Az ő nevében keresik meg a vállalkozást, kérve, hogy az új, megváltozott bankszámlára utaljon. Az ilyen átverés ellen hatékonyan úgy lehet védekezni, hogy a cég minden szerződéshez kapcsolattartót jelöl ki. Ha nem ő jelentkezik, telefonon vele gyorsan tisztázható a helyzet. Emellett hiteles nyilvántartásban ellenőrizhető a megadott számlaszám.

SIM-cserés esetekről a 24.hu írt. A portál 3 különböző ügyet is részletezett (érdemes mindegyiket végigolvasni, mert meglehetősen tanulságosak). A három történetben közös, hogy a pórul jártak egy fölöttébb kedvező – egy állítólagosan külföldre települt magyar által feladott – lakáshirdetésre jelentkeztek. Az elkövetők (különböző módokon) megszerezték az érintettek mobiljainak olyan adatait, amelyek alapján SIM-cserét igényelhettek a szolgáltatótól. Innen kezdve az ellenőrző kódok hozzájuk érkeztek. A becsapottak telefonja pedig elnémult, majd kapták az emaileket a „sikeres”, az ügyfelek által amúgy nem kért tranzakciókról.
A családi vállalkozás mindene elúszott, de ők csak a rendőrségben bízhatnak
Mint az MNB tájékoztatóján kiderült: a nyilvánosságra került esetek csak a jéghegy csúcsát jelentik. A lakás mellett – tudtuk meg Bíró Gabriellától – az autó és a jó állás is működhet mézesmadzagként. Akadt, akitől egy remek, otthon végezhető munka miatt kérték (és kapták meg) személyes adatait. „Ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg nem is igaz” – nyomatékosította a szakember, aki szerint jelentős lehet a látencia. Volt mindenesetre olyan családi vállalkozás, amelynek minden pénze elúszott így.

A cégek számára pedig nagyobb a csalások kockázata. Az Azénpénzem.hu érdeklődésére a szakember megerősítette: a magánszemélyekhez egészen másképp állnak hozzá a bankok, mint a céges ügyfelekhez. Míg a fogyasztók (ők a lakossági ügyfelek) nagy eséllyel visszakapják hitelintézetüktől a pénzüket, a vállalkozásokat Bíró is a rendőrséghez küldi. 

A védekezés a jegybanki főosztályvezető szerint az egészséges gyanakvás, de azért más is akadhat.  Ilyen persze a személyes adatok védelme. Érdemes átgondolni, hogy a kért információk valóban kelhetnek-e a kecsegtetőként bedobott dologhoz. Hasznos lehet a SIM-kártyához használt külön kód. Nagyon fontos viszont, hogy az elnémult telefonokat ne csak a távközlési szolgáltatónak, hanem bankjuknak is azonnal jelentsék a károsultak, illetve az akkor még esetleg potenciális károsultak.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok