Így maradjon céges pénzből egészséges
Az elmúlt években a magánegészségügy szabályosan felvirágzott. Nem véletlenül, hiszen az állami egészségügyben hosszú várólistával, esetenként problémás ellátással lehet szembesülni, így egyre többek számára jelent valós alternatívát a magánellátás. Ehhez nyilvánvalóan hozzájárult az is, hogy a céges juttatások között mára egyértelműen az élre törtek az egészségmegőrzési célú kiadások. Ezek a munkáltatók számára is kézzelfogható előnyökkel járnak, de a nyereség dolgozói oldalról még nagyobb lehet.
Azok a dolgozók, akiknek munkahelye lehetővé teszi, hogy a cafeteria keretből, illetve attól akár teljesen függetlenül az egészségmegőrzést válasszák, valójában többet kapnak, hiszen számukra ez a szolgáltatás ténylegesen jóval olcsóbb, mint amit ugyanazért az árért amúgy elérhetnének. A biztosítók szövetsége (MABISZ) egészség- és balesetbiztosítási tagozat elnökhelyettese, Farkas Patrícia érdeklődésünkre elmondta: a választható elemek között a legjellemzőbbek a kockázati életbiztosítások, a balesetbiztosítások, illetve a szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítások.
A szakember szerint azt, hogy a munkavállaló mely biztosítási elemet választja, sokszor a rászánt összeg határozza meg. Egy kockázati életbiztosítás vagy egy átgondolt balesetbiztosítási csomag ára annyira kedvező, hogy mellettük más cafeteria elemek is bőven elférnek. (Ráadásul az adómentesen adható kockázati biztosítás nemcsak a cafeteria keretein belül, hanem azon kívül is megköthető.) A komplexebb, magasabb szintű szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás viszont a munkavállalónak majdnem a teljes éves cafeteria keretébe is belekerülhet. Lehet azonban a pénztárcához és a konkrét igényekhez szabottan egyszerűbb megoldást is választani. A biztosítók ugyanis több csomagot is ajánlanak.
Válaszok és választások
A Cafeteria Trend legfrissebb kutatása szerint nagyot ugrott azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek juttatási rendszerükbe belevették az egészségbiztosítást. A cafeteria szakértője, Fata László arra a kérdésünkre, hogy mára tulajdonképpen felváltotta-e az egészségbiztosítás a fix elemként korábban adott nyugdíjpénztári befizetést, hangsúlyozta: ezek a juttatások egészen más munkáltatói célra jók. (Mint korábbi cikkünkből kiderül, igazán azért sem „konkurál” az egészségbiztosítás a nyugdíjpénztári juttatásokkal, mert előbbi nem feltétlenül terheli a cafeteria keretét.)
Tény azonban – tette hozzá –, hogy a pénztári munkáltatói hozzájárulások népszerűségét csökkentette a magasabb adóteher. Ezzel párhuzamosan pedig a biztosítások kedveltségét növeli az adómentesség. Emellett egyértelműen látszik, hogy egyre fontosabb szerepet játszhatnak az egészségcélú juttatások. Nem mellékes az sem, hogy a védelmet a munkavállalók családtagjaikra is kiterjeszthetik.
Farkas Patrícia kiemelte: a cafeteria rendszerén belül kötött biztosítások jellemzően a cég saját dolgozóira vonatkoznak, de akadnak konstrukciók, amelyeknél ki lehet terjeszteni a munkavállaló közeli hozzátartozójára is. Az ebből adódó díjkülönbözetet azonban már nem a munkáltató állja (azt a jogszabály nem ismeri el a vállalkozás érdekében felmerül költségnek – szemben a saját dolgozóhoz kapcsolható kiadással). Sokszor fordul ezért még elő, hogy munkavállalók ezzel kapcsolatos kezdeti érdeklődése a pluszként vállalandó fizetés miatt elhal, és végül nem kerül sor a biztosítás kiterjesztésére.
Súlyos kérdés lehet a minőség
Nagyon sokan (az állami egészségügyön szocializálódva) felvetik: előfordulhat-e, hogy a biztosító által szervezett szolgáltatás minősége is romlik. Például az igénylők számának növekedése miatt fellépő kapacitáshiány miatt. A MABISZ szakembere szerint a biztosítók szigorú feltételrendszer szerint választják ki partnereiket. Ez magában foglalja a minőségbiztosítási vonatkozásokat is – beleértve a magas-szintű orvos szakmai kritériumokat, az ügyféllefedettséget, sőt a kényelmi funkciókat is. Nem elhanyagolható természetesen a szubjektív benyomás sem, hiszen a szerződések megkötése előtt a biztosítónak a leendő ügyfél szemével is meg kell vizsgálnia a szolgáltató partnert.
Ez a folyamat Farkas Patrícia szerint jóval egyszerűbb, ha egy nagy szolgáltatóval (amelynek több helyszínen is van rendelője) szerződik a társaság. Ebben az esetben ugyanis a biztosító és rajta keresztül a leendő ügyfél egy már meglévő rendszerhez csatlakozik. Természetesen ilyenkor is szükséges a minőségbiztosítási egyeztetés, illetve lehetnek a biztosítónak olyan elképzelései, amelyeket a szolgáltató korábban még nem működtetett.
A cikk elkészítéséhez a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) nyújtott szakmai támogatást.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: egészség, egészségbiztosítás, balesetbiztosítás, életbiztosítás, cafeteria, MABISZ
Kapcsolódó anyagok
- 2018.10.24 - Így adhat jövőre is adómentesen biztosítást a dolgozóknak
- 2018.10.15 - Egészségre nevel a biztosító új applikációja
- 2018.05.07 - Terjed, hogy ezreket kérnek térítési díjként a háziorvosok
- 2018.04.18 - Ráfizethet a céges szűrővizsgálatra
- 2018.02.08 - Ilyen lett a pénztárak tavalyi éve
- 2018.01.19 - Hatból öt magyar szorul az állami egészségügyre
- 2018.01.03 - Béren kívül: ezzel kalkulálhat az idén
- 2017.12.19 - A többség jár már magánorvoshoz
- 2017.11.22 - Tények és tévhitek az egészségbiztosításról
- 2017.11.15 - Cafeteria: egyre többen választják a biztosítást
- 2017.11.13 - Cafeteria: teljesen kiszorult a topból az étkezés
- 2017.10.27 - Egyre jobban csúsznak a kórházi műtétek
- 2017.10.11 - Külföld szívja el az orvosok többségét? Egy fenét!
- 2017.06.12 - Ingyenes egészségügy? Na ne vicceljünk!
- 2017.05.18 - Már szabadságot kell kivenni az orvosi vizsgálatokra
További kapcsolódó anyagok