Így maradjon céges pénzből egészséges

2017. december 5. Ahogy régebben szerencsésnek mondhatta magát, aki olyan cégnél dolgozott, ahol nem kellett aggódnia a nyugdíja miatt, manapság egyre inkább az egészségmegőrzésre mondható el ugyanez. Persze biztosításra egyénileg is lehet szerződni, de munkáltatónál csoportosan kedvezőbbek a díjak. Ráadásul a családtagokra is kiterjeszthető a védelem.

Az elmúlt években a magánegészségügy szabályosan felvirágzott. Nem véletlenül, hiszen az állami egészségügyben hosszú várólistával, esetenként problémás ellátással lehet szembesülni, így egyre többek számára jelent valós alternatívát a magánellátás. Ehhez nyilvánvalóan hozzájárult az is, hogy a céges juttatások között mára egyértelműen az élre törtek az egészségmegőrzési célú kiadások. Ezek a munkáltatók számára is kézzelfogható előnyökkel járnak, de a nyereség dolgozói oldalról még nagyobb lehet.

Azok a dolgozók, akiknek munkahelye lehetővé teszi, hogy a cafeteria keretből, illetve attól akár teljesen függetlenül az egészségmegőrzést válasszák, valójában többet kapnak, hiszen számukra ez a szolgáltatás ténylegesen jóval olcsóbb, mint amit ugyanazért az árért amúgy elérhetnének. A biztosítók szövetsége (MABISZ) egészség- és balesetbiztosítási tagozat elnökhelyettese, Farkas Patrícia érdeklődésünkre elmondta: a választható elemek között a legjellemzőbbek a kockázati életbiztosítások, a balesetbiztosítások, illetve a szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítások.

A szakember szerint azt, hogy a munkavállaló mely biztosítási elemet választja, sokszor a rászánt összeg határozza meg. Egy kockázati életbiztosítás vagy egy átgondolt balesetbiztosítási csomag ára annyira kedvező, hogy mellettük más cafeteria elemek is bőven elférnek. (Ráadásul az adómentesen adható kockázati biztosítás nemcsak a cafeteria keretein belül, hanem azon kívül is megköthető.) A komplexebb, magasabb szintű szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás viszont a munkavállalónak majdnem a teljes éves cafeteria keretébe is belekerülhet. Lehet azonban a pénztárcához és a konkrét igényekhez szabottan egyszerűbb megoldást is választani. A biztosítók ugyanis több csomagot is ajánlanak.

Válaszok és választások


A Cafeteria Trend legfrissebb kutatása szerint nagyot ugrott azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek juttatási rendszerükbe belevették az egészségbiztosítást. A cafeteria szakértője, Fata László arra a kérdésünkre, hogy mára tulajdonképpen felváltotta-e az egészségbiztosítás a fix elemként korábban adott nyugdíjpénztári befizetést, hangsúlyozta: ezek a juttatások egészen más munkáltatói célra jók. (Mint korábbi cikkünkből kiderül, igazán azért sem „konkurál” az egészségbiztosítás a nyugdíjpénztári juttatásokkal, mert előbbi nem feltétlenül terheli a cafeteria keretét.)

Tény azonban – tette hozzá –, hogy a pénztári munkáltatói hozzájárulások népszerűségét csökkentette a magasabb adóteher. Ezzel párhuzamosan pedig a biztosítások kedveltségét növeli az adómentesség. Emellett egyértelműen látszik, hogy egyre fontosabb szerepet játszhatnak az egészségcélú juttatások. Nem mellékes az sem, hogy a védelmet a munkavállalók családtagjaikra is kiterjeszthetik.

Farkas Patrícia kiemelte: a cafeteria rendszerén belül kötött biztosítások jellemzően a cég saját dolgozóira vonatkoznak, de akadnak konstrukciók, amelyeknél ki lehet terjeszteni a munkavállaló közeli hozzátartozójára is. Az ebből adódó díjkülönbözetet azonban már nem a munkáltató állja (azt a jogszabály nem ismeri el a vállalkozás érdekében felmerül költségnek – szemben a saját dolgozóhoz kapcsolható kiadással). Sokszor fordul ezért még elő, hogy munkavállalók ezzel kapcsolatos kezdeti érdeklődése a pluszként vállalandó fizetés miatt elhal, és végül nem kerül sor a biztosítás kiterjesztésére.

Súlyos kérdés lehet a minőség


Nagyon sokan (az állami egészségügyön szocializálódva) felvetik: előfordulhat-e, hogy a biztosító által szervezett szolgáltatás minősége is romlik. Például az igénylők számának növekedése miatt fellépő kapacitáshiány miatt. A MABISZ szakembere szerint a biztosítók szigorú feltételrendszer szerint választják ki partnereiket. Ez magában foglalja a minőségbiztosítási vonatkozásokat is – beleértve a magas-szintű orvos szakmai kritériumokat, az ügyféllefedettséget, sőt a kényelmi funkciókat is. Nem elhanyagolható természetesen a szubjektív benyomás sem, hiszen a szerződések megkötése előtt a biztosítónak a leendő ügyfél szemével is meg kell vizsgálnia a szolgáltató partnert.

Ez a folyamat Farkas Patrícia szerint jóval egyszerűbb, ha egy nagy szolgáltatóval (amelynek több helyszínen is van rendelője) szerződik a társaság. Ebben az esetben ugyanis a biztosító és rajta keresztül a leendő ügyfél egy már meglévő rendszerhez csatlakozik. Természetesen ilyenkor is szükséges a minőségbiztosítási egyeztetés, illetve lehetnek a biztosítónak olyan elképzelései, amelyeket a szolgáltató korábban még nem működtetett.

A cikk elkészítéséhez a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) nyújtott szakmai támogatást.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok