Több a beépített drágítási tényező
2017. június 7.
Saját pénzből kevesebb, mint a felébe kerül egy szélvédő cseréje, mint amennyit a casco terhére biztosítónak számláztak volna – osztotta meg velünk (meglehetősen hányatott) történetét egyik olvasónk. Kevesen gondolnak bele, de ezt a különbséget minden biztosított megfizeti. A díjakat nem csak ez nyomja persze felfelé.
Feltörték a kocsit (meglehetősen brutálisan), a károkat pedig olvasónk a cascója terhére akarta megjavíttatni. Időközben azonban kiderült, hogy alkusza nem küldte az éves díjról a csekket, így – egyébként néhány nap miatt – a biztosítás nála „nem játszott”. Időközben már annyira előrehaladt a folyamat, hogy azt is megtudta, mekkora összeget számlázna a szerviz a biztosítónak. Igazán akkor döbbent meg, amikor például a szélvédőcseréről kiderült: saját zsebből nem egészen feleannyit kell majd ezért fizetnie.
Nemrégiben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átfogó elemzést végzett az autópiacról. Vizsgálatukból pedig kiderül, hogy az előbbi eset egyáltalán nem tekinthető kirívónak. Mint leírták: a javítást végző vállalkozások az ügyfelekért folytatott árversenyben akár jelentős összegű kedvezményt is adnak (alkatrész árengedmény, egyedi árszabás, egyéb szolgáltatások), a biztosítós számlás javítások esetében azonban „ösztönzöttek arra, hogy a javításokat a lehető legmagasabb áron számlázzák ki”.
A szisztéma lényege, hogy a szervizekben a biztosítóknak a kalkulációs rendszerekben szereplő árak alapján számláznak. A kalkulációs rendszerekhez az adatokat az alkatrész- és festékgyártók, illetve importőrök szolgáltatják. Ez tulajdonképpen egy „listaár”, az egyéni megrendelők részére ugyanis a cégek jelentős kedvezményeket nyújtanak. Az elméleti árakat a GVH szerint a biztosítók kénytelenek kifizetni. Ne tévedjünk persze, ezeket az esetenként extrán magas költségeket tulajdonképpen az összes ügyfél adja össze. Mindez befolyásolja a díjfizetést.
Az autóbiztosítások díját felfelé módosítja, hogy a kormány (meglehetősen elképesztő módon) 2013-tól adóztatja a biztosítási szolgáltatást. A biztosítási adóból az idei első négy hónap alatt 12 százalékkal több folyt be, mint 2016 ugyanebben az időszakában. Az idei előirányzat egyébként valamivel csekélyebb a tavalyinál, összesen 31,5 milliárd forint. Az autóbiztosítások (kivéve a kötelezőt) 10-15 százalékkal drágábbak. A biztosítássaL rendelkezők (ebben az autó mellett a lakás is benne van) eddig majdnem 130 milliárd forintot fizettek az államnak ki.
A GVH elemzése tanulságaként jelezte, hogy tájékoztatja a Nemzetgazdasági Minisztériumot a biztosítási díjak emelkedéséről, és megfontolásra javasolja – esetlegesen a felügyeleti hatóság véleményének kikérését követően – a kgfb módosítását a kampányidőszak újbóli bevezetése érdekében. A versenyhatóság úgy látja, hogy a kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztók számára, ezáltal várhatóan növelné a fogyasztók éberségét. A koncentrált váltási időszak pedig hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez. (Mindezt mi mindenféle átfogó vizsgálat nélkül, csak az ép észre alapozva már megállapítottuk.)
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: autó, biztosítás, kgfb, casco, díjak, adó, kampány, GVH
Így lehetnének sokkal olcsóbbak az autóbiztosítások
Fotó: Mihádák Zoltán, MTI
Feltörték a kocsit (meglehetősen brutálisan), a károkat pedig olvasónk a cascója terhére akarta megjavíttatni. Időközben azonban kiderült, hogy alkusza nem küldte az éves díjról a csekket, így – egyébként néhány nap miatt – a biztosítás nála „nem játszott”. Időközben már annyira előrehaladt a folyamat, hogy azt is megtudta, mekkora összeget számlázna a szerviz a biztosítónak. Igazán akkor döbbent meg, amikor például a szélvédőcseréről kiderült: saját zsebből nem egészen feleannyit kell majd ezért fizetnie.
Nemrégiben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átfogó elemzést végzett az autópiacról. Vizsgálatukból pedig kiderül, hogy az előbbi eset egyáltalán nem tekinthető kirívónak. Mint leírták: a javítást végző vállalkozások az ügyfelekért folytatott árversenyben akár jelentős összegű kedvezményt is adnak (alkatrész árengedmény, egyedi árszabás, egyéb szolgáltatások), a biztosítós számlás javítások esetében azonban „ösztönzöttek arra, hogy a javításokat a lehető legmagasabb áron számlázzák ki”.
A szisztéma lényege, hogy a szervizekben a biztosítóknak a kalkulációs rendszerekben szereplő árak alapján számláznak. A kalkulációs rendszerekhez az adatokat az alkatrész- és festékgyártók, illetve importőrök szolgáltatják. Ez tulajdonképpen egy „listaár”, az egyéni megrendelők részére ugyanis a cégek jelentős kedvezményeket nyújtanak. Az elméleti árakat a GVH szerint a biztosítók kénytelenek kifizetni. Ne tévedjünk persze, ezeket az esetenként extrán magas költségeket tulajdonképpen az összes ügyfél adja össze. Mindez befolyásolja a díjfizetést.
Eddig összesen 130 milliárd forintot fizettünk az államnak
Az autóbiztosítások díját felfelé módosítja, hogy a kormány (meglehetősen elképesztő módon) 2013-tól adóztatja a biztosítási szolgáltatást. A biztosítási adóból az idei első négy hónap alatt 12 százalékkal több folyt be, mint 2016 ugyanebben az időszakában. Az idei előirányzat egyébként valamivel csekélyebb a tavalyinál, összesen 31,5 milliárd forint. Az autóbiztosítások (kivéve a kötelezőt) 10-15 százalékkal drágábbak. A biztosítássaL rendelkezők (ebben az autó mellett a lakás is benne van) eddig majdnem 130 milliárd forintot fizettek az államnak ki.
Mi már 2012-ben (amikor a parlament elé vitte a kormány a biztosítási szisztémáét átalakító javaslatát) hangsúlyoztuk: mese, hogy a kgfb-kampány megszüntetése jó nekünk. Ezt azóta mindenki érezhetné a saját bőrén – ha erre odafigyelne.
A kormányzat azonban nem csak ezzel, más törvénymódosítással is megnehezítette az autósok életét. A GVH azt is megállapította, hogy a gépjármű-biztosítási (kgfb és casco) piacon a termékekből származó díjbevétel 2013-ig a kampány jelleggel megvalósított díjcsökkenés következtében átlagosan évi 10 százalékkal csökkent. 2014-től kezdődően – részben a kampányidőszak eltörlése következtében – a trend megfordult, az átlagdíjak emelkedni kezdtek. Mint arról 2015-ben beszámoltunk: az autósok jelentős részének okozott kellemetlen meglepetést biztosítójuk díjértesítője, akadt, akinek 70 százalékkal többet kellett (volna) fizetnie, de nagyon gyakori volt a 20-40 százalékos emelés is.A GVH elemzése tanulságaként jelezte, hogy tájékoztatja a Nemzetgazdasági Minisztériumot a biztosítási díjak emelkedéséről, és megfontolásra javasolja – esetlegesen a felügyeleti hatóság véleményének kikérését követően – a kgfb módosítását a kampányidőszak újbóli bevezetése érdekében. A versenyhatóság úgy látja, hogy a kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztók számára, ezáltal várhatóan növelné a fogyasztók éberségét. A koncentrált váltási időszak pedig hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez. (Mindezt mi mindenféle átfogó vizsgálat nélkül, csak az ép észre alapozva már megállapítottuk.)
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: autó, biztosítás, kgfb, casco, díjak, adó, kampány, GVH
Kapcsolódó anyagok
- 2019.03.18 - Drágább lett a casco
- 2018.03.13 - Sok a kátyú és a kár? Így védekezz!
- 2018.03.09 - Drága az autóbiztosítás? Kerül majd még többe is!
- 2018.02.27 - Százezer autós váltott kötelezőt
- 2018.02.22 - Kötelező: itt a végső határidő
- 2018.02.07 - A lakosság cipeli a hátán az országot
- 2018.02.05 - Ezért nőtt a casco átlagdíja
- 2018.01.07 - Ilyen olcsó hitelt sem kapott még autóra
- 2017.12.21 - Letiltották az Orangeways honlapját
- 2017.11.26 - Harmadára csökkent a biztosítatlan autók száma
- 2017.11.09 - Össze-vissza változtattak kgfb-díjat a biztosítók
- 2017.11.08 - A többség kötelezővé tenné a téli gumit
- 2017.11.07 - Egyre népszerűbb a lopási listán a BMW
- 2017.11.06 - Kgfb: rekord díjemelés
- 2017.11.02 - Kgfb: nagyot emeltek a biztosítók
- 2017.10.27 - Már egyharmadnál is kevesebb az évfordulós autók száma
- 2017.10.27 - Kgfb: ez tényleg brutális!
- 2017.10.16 - Használt autót venne? Ennek mindenképpen nézzen utána!
- 2017.09.20 - Rémálommá is válhat a vadbaleset
- 2017.08.08 - Özönlenek külföldről a használt autók
- 2017.07.28 - Autós nyaralás: díjak és meglepetések
- 2017.06.28 - Júliustól már az Aegonhoz kerülnek a régi MKB-sok
- 2017.06.15 - MNB: profit van bőven, már jöhetne a verseny is a biztosítóknál
- 2017.05.26 - Százezer biztosítás nélküli autó rohangál az utakon
- 2017.04.03 - Milyen kocsikat imádnak a magyarok?
- 2017.04.03 - Eladta az autót? Nem baj, fizesse csak a büntetéseket!
- 2016.11.20 - Károkozói pótdíjjal sújtják az autósokat
- 2016.10.29 - Kgfb: csak a kampány árnyéka jön
- 2016.09.29 - Megint drágulhat a kötelező
További kapcsolódó anyagok