Nem mindegy, mennyire kitartó a panaszos

Így küzdhet a banki átverés ellen

Fotó: Latzer Anna
2022. március 24. Rányomta a bélyegét a járvány a pénzügyi panaszkezelésre is – derül ki a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 2021-es jelentéséből. Az előző évhez képest kizárólag a pénzpiaci termékekkel kapcsolatos kérelmek száma emelkedett, a többi csökkent. A részletes számokból jól látszik, mikor lehet nagyobb esély a sikerre.

A PBT tavalyi évről közzétett jelentése szerint a 2021-es zárások, az elektronikus ügyintézésre átállás időközben sok panaszos kedvét elvehette. Fontos tudni (mint arról már nem egyszer írtunk), hogy amikor igazunkat keressük, mindenképpen vértezzük fel magunkat türelemmel. A pénzügyesek tapasztalata, hogy a visszakérdezéssel, a hiánypótlásra felszólítással feleződik, harmadolódik a magukat kárvallottnak érzők és igazukért tenni is hajlandók száma.

Az első lépés persze eleve az, hogy ne hagyjuk magunkat! Ha valamit (díjat, költséget, eljárást) jogtalannak vagy akár csak igazságtalannak érezzük, akkor forduljunk panasszal a bankhoz, biztosítóhoz, pénztárhoz, brókerhez. A kulcsszó a „panasz”, ennek minden beadványon szerepelnie kell, a jogszabályok ugyanis ilyen esetekre szigorúbbak. Sikertelenség esetén jöhet a békéltetés.

Jelentős eltérések az arányokban


Az sem mindegy azonban, hogy a PBT-hez hogyan fordulnak a panaszosok. A testület 2021-es jelentése alapján úgy tűnik, a legjobb eredményt az MNB mellett működő tanácsadó hálózatot igénybe vevők tudták kihozni. A beérkezett kérelmek 78,9 százalékát minősítették befogadhatónak. Ez az arány a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat közreműködésével készült kérelmeknél 90,5 százalék, az ügyfél- és hivatali kapun érkezetteknél 80,9 százalék, a kormányablakok által átvett kérelmeknél 72,3 százalék volt. Az online vitarendezési platformot igénybe vevők viszont csak 66,7 százalékos eredményességet tudtak felmutatni.

Forrás: PBT


Tavaly azonban a korlátozások hatásaként a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőinek a segítségét kevesebben vették igénybe, és a kormányablakokon keresztül is kevesebben kérték kérelmük továbbítását. Az előző évhez képest kizárólag a pénzpiaci termékekkel kapcsolatos kérelmek száma emelkedett, a többi csökkent.

Néhány konkrét szám


A PBT 2021-ben 2937 ügyet zárt le, melyből 621 ügyet nem tudott érdemi elbírálásra befogadni. Az elutasítás okai között változatlanul a legmagasabb a hiánypótlás nem teljesítése miatti elutasítások száma, ez az összes általános eljárásban elutasított ügy 54 százalék, méltányossági ügyeknél 79,3 százalék volt. A határon átnyúló ügyek esetén a szolgáltatói alávetés hiánya eljárási akadálynak minősül, ezért nem lehet az ilyen ügyeket érdemben vizsgálni. A befogadott és érdemben elbírált ügyek száma 2316 volt, ebből 606 ügy egyezséggel zárult, öt kötelezés és egy ajánlás született.
 
A határon átnyúló ügyek esetén volt a legmagasabb a megkötött egyezségek aránya. A határon átnyúló ügyek 52,9 százaléka, a belföldi békéltetési és online ügyek 39,8 százaléka, a méltányossági ügyek 40,9,6 százaléka zárult a kérelmezők számára kedvező eredménnyel. Utóbbi arányba a PBT beleszámítja az általa jóváhagyott egyezségi határozatokon túl a formailag megszüntetéssel végződő, de a felek között az eljáráson kívüli megállapodást jelentő ügyeket is.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok