Egyre többen rendelnek az okostelefonos applikáción keresztül

Így juthat könnyebben taxihoz

2017. december 7. Decemberben jelentősen megugrik az igény a taxizásra, így lehetnek olyan időszakok, amikor Budapesten lehetetlen szabad autót kapni. Az okostelefonos applikációk segítségével gyorsabban taxihoz juthatunk, nem véletlen, hogy egyre többen használják a rendeléshez. A nagyobb taxitársaságok többségénél már 20-30 százalék az arányuk.

A taxis társaságok évtizedes tapasztalata, hogy a novemberi-decemberi időszakban jelentősen megugrik a forgalom. Az általunk megkérdezett legnagyobb cégeknél egyöntetűen a rendelések 25-30 százalékos növekedéséről számoltak be. Ugyanakkor a City Taxinál elmondták, hogy a hívások száma szerint időnként akár tízszeres igény is jelentkezhet. (Ebben persze benne vannak az utasok által megszakított vagy újraindított hívások is.)

Ezért nehéz decemberben taxihoz jutni

A hideg beköszöntével és a nehezebben járható utak miatt egyre többen teszik le a saját autójukat, és használnak inkább taxit a közlekedéshez. Közben a cégek közül is egyre többen döntenek úgy, hogy nem tartanak fenn saját flottát, hanem inkább taxit használnak. Már csak azért is, mert így könnyebben eljuthatnak a céljukhoz, hiszen a taxik a buszsávban gyorsabban haladnak, mint a többi autó.

December első hetétől egész Budapest egy nagy dugóvá alakul, lassul a mozgás, nő az egy fuvarra jutó idő, emiatt 25-40 százalékkal is csökkenhet a teljesített fuvarok száma – mondta portálunknak Dudás Zoltán, a havi 300 ezerhez közelítő megrendelést lebonyolító Főtaxi taxisüzletág igazgatója. Ugyanannyi fuvar teljesítéséhez így a normál napi 8-10 órás munka helyett már 12-14 órát dolgoznak a sofőrök, akik a január—februári jóval kisebb forgalom idején pihenik majd ki az ünnepek előtti hajtást.

Jelentősen megemelik a forgalmat az ilyenkor szokásos céges karácsonyi rendezvények is. Év közben is vannak olyan események, amelyek a teljesítőképesség határára sodorják a taxis társaságokat. Ilyen a Sziget Fesztivál, a Forma-1 vagy akár a szilveszter. Problémát jelent még az egyidőben tucatnyi vagy akár százas nagyságrendben tartott karácsonyi partik kiszolgálása – várhatóan december 8. és 15. hete is ilyen lesz; akkor szinte lehetetlen lesz taxihoz jutni – hangsúlyozta Bősz Péter, a City Taxi marketing vezetője.

További növeli az igényeket, hogy sokan jönnek fel Budapestre karácsonyi ajándékokat vásárolni, és visszafelé a csomagokkal már taxival utaznak a vonat- vagy buszállomásra. A karácsonyi vásárok és az év utolsó két hónapjában megnövekedett turistaforgalom is növeli az igényeket – sorolta tovább az okokat Oravecz Nándor, a Budapest Taxi ügyvezetője. Hozzátette: a helyzetet most nehezíti, hogy 2018. január 1-jétől csak Euro 4-es motorral felszerelt gépkocsikkal lehet taxizni, ami 1000-1200 autó lecserélését jelenti. Tehát a taxirendelet ideiglenesen mesterséges csökkenést idézett elő a gépjárművek számában.

Appra fel!

Vannak tehát időpontok, amikor csak nagyon hosszas várakozás mellett lehet telefonon taxit rendelni, ha éppen a hirtelen leterheltség miatt nem lehetetlen. Éppen ezért egyre több társaság ajánlja az utasoknak az okostelefonos applikációt a rendeléshez. Van, ahol kifejezetten ígérnek is rövidebb kiállási időt. A Főtaxinál például az applikációs rendelések előnyt élveznek a címkiadáskor, ami azt jelenti, hogy míg a telefonos rendelésnél átlagos forgalom esetén 8-10 perc alatt ér ki az autó a címre, addig ha applikáción keresztül rendel az utas,  átlagosan 5-6 perc alatt – hangsúlyozta Dudás Zoltán.

Az októbertől a Taxi 2000-t magába olvasztó 6x6 Taxinál normál esetben már 8-12 perces a kiszállási idő – mondta portálunknak Fárbás Tibor üzletág-igazgató. Hozzátette: felhívják az utasok figyelmét, hogy megnő a várakozási idő, ha telefonon rendelnek. Aki ugyanis appon keresztül rendel, megspórolja az operátornál várakozási időt.

A City Taxinál az appos rendelés minimális előnyt biztosít, főleg, ha az utas is figyeli az autó érkezését. Ugyanakkor a megrendelőnek a teljesítés biztonságát adja, mert láthatja, hogy hol jár a rendelési címre delegált taxija. A kiszállási idő nagyon változó, lehet 2 perc, de csúcsidőben akár 20 perc is.

A Budapest Taxinál az úgynevezett „néma címkiadó automata” nem tesz különbséget aközött, hogy a rendelés telefonon vagy appon keresztül érkezik. Igaz, itt a legalacsonyabb, 10 százalék körüli az appos rendelések aránya. Ugyanakkor az ügyvezető hangsúlyozta: náluk 70 százalékos a céges megrendelések aránya. Az appot használók elsősorban a mobiltelefonon élő fiatalok és a menedzserek, illetve azok a céges partnerek, akik már a tárgyalások vége előtt megrendelik maguknak a taxit.

Így győz az okostelefon

Ugyanakkor a City Taxinál a rendelések 25 százaléka már az applikáción keresztül történik, és számuk havi 2-3 ezerrel nő. A City Taxi által havonta közvetített utak száma körülbelül 140 ezer, míg Budapesten a fuvarközvetítőkön keresztül kb. 700- 800 ezer megrendelés jut el a taxisokhoz.

A Főtaxinál 4 éve vezették be az applikáción keresztül történő rendelést, de a felfutása 1,5 éve kezdődött. Mára már 30 százalékra tehető az aránya, ami folyamatosan emelkedik. A külföldiek körében is nagyon népszerű, hiszen ennek segítségével könnyen áthidalják a nyelvi akadályokat. Így a nagy nemzetközi rendezvények (pl. nyáron a FINA idején) is jelentősen megugrott a használók aránya. Nagy előnye, hogy az utas látja, hogy van-e közelben taxi, ami lerövidíti a kiállási időt. 

A 6x6 Taxinál már a rendelések 15-20 százaléka, havi 25-30 ezer érkezik appon keresztül, és folyamatosan emelkedik. Az összes rendelés az 6x6 Taxiba olvasztott társaságokkal együtt havi 140-150 ezer körül alakul.

Kevés a taxi? Az utas így segíthet magán és másokon

Ne várakoztasd a taxit!
A taxisok kiszámolták, hogy a fuvaridő 30 százalékát várakozással töltik. Ha nem kellene annyit várniuk, akkor lehet, hogy még napi 1-2 plusz fuvart is tudnának vállalni. Igaz, hogy a várakozásért fizet az utas - előrendelt taxinál a pontos időponttól ketyeg az óra, az azonnali rendelésnél a tizedik perctől kezd számolni -, ez azonban az időszakos taxihiányon nem segít.

Kövesd az appon!
Az applikáció mutatja, hol jár a taxi, így látjuk, amikor érkezik, és várakozás nélkül indulhatunk.

Pontos címet adj!
Ha a cím nem stimmel, az újabb ügyintézést generál, ami lassítja az utazás megkezdését, tovább terheli a rendszert.

Ha telefonon rendelsz, ne tedd le, ha várni kell!
A rendszer sorrendben kapcsolja a hívásokat. Ha néhány percenként leteszed, és újra hívod, vagy másik társaságot hívsz (ahol szintén nagy a zsúfoltság), mindig a sor végére kerülsz. Ugyanakkor a hívásod egy ideig beragad a rendszerbe, így fölöslegesen foglalja a helyet, üresen csöng ki. 


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok