A te autód, a te felelősséged!
2016. június 8.
Az importált használt gépjárművek 90 százalékának és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy 50 százalékának manipulált a kilométerórája, ami rendkívül súlyos személybiztonsági, műszaki és gazdasági kockázatokat jelent – derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület sajtótájékoztatóján. Az egyik autókereskedő cég szerint májusban közel 62 ezer használt autót kínáltak eladásra Magyarországon, átlagéletkoruk 12,4 év volt.
„A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel indít kampányt a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) a hamisítás elleni világnap alkalmából. Becslések szerint éves szinten az országba importált tíz használt gépjárműből kilencnek, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem felének manipulált a kilométerórája, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat – derült ki a HENT sajtótájékoztatóján.
Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotáról - figyelmeztetett Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette, hogy a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.
Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb a fenntartási költsége –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.
Fontos megemlíteni az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre – hangsúlyozta a HENT vezetőségi tagja. Gablini Gábor hozzátette: minden további felelősség a minősített szervizekre hárul a hamis vagy nem megfelelő alkatrészek kapcsán.
A manipulált és hamisított autóalkatrészek súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak a fogyasztóknak, ezért a kampány legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítse egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztítását a hamis alkatrészektől – jelentette ki Bendzsel Miklós, a szervezet elnökhelyettese.
A kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (pl. hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.
Az egyik autókereskedő társaság, az AAA AUTO az összes elérhető online autóhirdetés, használatautó-kereskedői ajánlat, valamint saját vásárlásai és eladásai alapján végzett piackutatási tevékenysége révén összegezve arra jutott, hogy idén májusban 61 542 használt gépkocsit hirdettek eladásra Magyarországon, 1,571 millió forint átlagáron. Az eladásra kínált használt gépkocsik átlagéletkora 12,4 év, átlagos futásteljesítménye pedig 181 318 km volt – a hirdetések szerint. Ez utóbbi a HENT tájékoztatását alapul véve jóval több lehet.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, HENT, kilométeróra, manipulált, autókereskedés, gépjármű, alkatrész, felelősség
Időzített bombák rohangálnak az utakon
Fotó: Azénpénzem
„A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel indít kampányt a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) a hamisítás elleni világnap alkalmából. Becslések szerint éves szinten az országba importált tíz használt gépjárműből kilencnek, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem felének manipulált a kilométerórája, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat – derült ki a HENT sajtótájékoztatóján.
Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotáról - figyelmeztetett Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette, hogy a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.
Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb a fenntartási költsége –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.
Sok a hamis autóalkatrész is
Fontos megemlíteni az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre – hangsúlyozta a HENT vezetőségi tagja. Gablini Gábor hozzátette: minden további felelősség a minősített szervizekre hárul a hamis vagy nem megfelelő alkatrészek kapcsán.
A manipulált és hamisított autóalkatrészek súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak a fogyasztóknak, ezért a kampány legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítse egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztítását a hamis alkatrészektől – jelentette ki Bendzsel Miklós, a szervezet elnökhelyettese.
A kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (pl. hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.
Sokat futott gépkocsik
Az egyik autókereskedő társaság, az AAA AUTO az összes elérhető online autóhirdetés, használatautó-kereskedői ajánlat, valamint saját vásárlásai és eladásai alapján végzett piackutatási tevékenysége révén összegezve arra jutott, hogy idén májusban 61 542 használt gépkocsit hirdettek eladásra Magyarországon, 1,571 millió forint átlagáron. Az eladásra kínált használt gépkocsik átlagéletkora 12,4 év, átlagos futásteljesítménye pedig 181 318 km volt – a hirdetések szerint. Ez utóbbi a HENT tájékoztatását alapul véve jóval több lehet.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, HENT, kilométeróra, manipulált, autókereskedés, gépjármű, alkatrész, felelősség
Kapcsolódó anyagok
- 2019.06.06 - Hamis terméket vesz? Százezrével szűntek meg a munkahelyek
- 2018.03.07 - Lecsengőben a használtautók behozatali boomja? Aligha
- 2017.09.27 - Olcsóbban szerezhetők be az illegális pirulák
- 2017.05.26 - Százezer biztosítás nélküli autó rohangál az utakon
- 2017.04.13 - Jobb, ha ezzel nem locsolkodunk
- 2017.03.02 - Százezrek autózhatnak biztonsági rendszer nélkül
- 2016.12.14 - Bárki autóját simán ellophatják
- 2016.09.13 - Elképesztő kockázatot vállalnak az autósok
- 2016.08.18 - Kárt okoz a hamisítás, de kit érdekel?
- 2016.07.10 - Kétes élelmek: harmadikok vagyunk a ranglistán
- 2016.06.21 - Használtautót vesz? Nagy is lehet a baj
- 2016.06.20 - Megtévesztette ügyfeleit a K&H Biztosító
- 2016.04.19 - Megállt a kötelező drágulása
- 2015.11.17 - Most érdemes cascot kötni!
- 2015.11.15 - Lehullt a lepel: hatalmas díjemelések a kötelezőnél
- 2015.05.24 - Hol, mit hamisítanak leginkább?
- 2015.01.29 - Drágul a casco, de nem mindenkinek
További kapcsolódó anyagok